Nissans stora X-Trail har varit mer av en rymlig skogsmulle än en trendig suv. Nu moderniserar Nissan X-Trail rejält och elektrifierar drivlinan. Är fjärde generationen lika robust och pålitlig som tidigare versioner? Vi provkör.

BATTERIELBILAR ÄR FORTFARANDE dyra och laddinfrastrukturen opålitlig. Därför satsar Nissan på hybrider (parallellt med att erbjuda elbilar) och X-Trail får liknande e-Power-drivlina som den nyligen lanserade Qashqai.

Men X-Trail finns med fyrhjulsdrift. Bilen drivs av elmotorer och bensinmotorn används som generator. Nissan hävdar att det är bränsleeffektivt eftersom bensinmotorn kan arbeta på ett optimalt varvtal. Tyvärr är X-Trail inte laddbar, något vi tycker hade passat perfekt eftersom bilen redan drivs av endast el, men att elen måste genereras av bensinmotorn.

Det finns även fysiska knappar och vred för klimatanläggningen

Interiört är det ett stort lyft för X-Trail; materialen har en lyxigare finish än föregångaren. Instrumenteringen är digital. På panelen sitter en pekskärm med tydlig och klar grafik.

Det finns även fysiska knappar och vred för klimatanläggningen, som är lätthanterlig. Mugghållarna, laddplatta samt usb-uttag finns på mittkonsolen och längre bak på den finns det ett vred för körlägen man kan välja mellan för att få en optimerad inställning på systemet för det underlag man kör på. Det finns också möjlighet till en tredje sätesrad så det blir plats för sju personer.

Bilen går tyst och behagligt; ett svagt vinande elmotorljud kan förnimmas, men det är inget som stör. Däremot, i låga hastigheter, lät klimatanläggningens fläkt mer än väntat. I högre hastigheter märks den inte av. Accelerationen är snabb och bruksbilskänslan är ett minne blott. Man sitter högt med god sikt och jag förundras över hur lättsamt och trevligt det går.

Bilen känns pigg och kraftfull

Bensinmotorns återkommande starter känns inte av, däremot lät den ansträngd i långa uppförsbackar. Men det är bättre än i konkurrenter som Toyota Rav4 och Kia Sportage. Bilen känns pigg och kraftfull. Sport-körläget är, som i många andra vardagsbilar, onödigt. Här uppskattar man exempelvis snö-läget mer, för utmanande vägar.

Fyrhjulsdrivningen ger bilen bra grepp. På asfalterade serpentinvägar går X-Trail smidigt och stabilt. Men när vi sedan letar oss ut på grusvägar hittar den verkligen hem. Det är fortfarande en rejäl bruksbil som tycker om tuffare tag. Fjädringen jobbar mycket bra över hål och ojämnheter i underlaget.

Synd bara att den inte finns i en laddbar version.

Som instegsversion finns X-Trail med en mildhybriddrivlina. Nästa steg är hybriden e-Power, vilken finns som fram- eller fyrhjulsdriven (e-4orce). Vi är positivt överraskade av Nissans modernisering av X-Trail. Det är fortfarande en rejäl bil men design, inredning och körkänsla är up to date. Synd bara att den inte finns i en laddbar version.

Text: Mia Litström Foto: Nissan

Nissan X-Trail E-4ORCE

Plus

Elbilskaraktär i körupplevelse, finns som 7-sitsig, terrängegenskaper.

Minus

Finns ej som laddbar, extrasätena i 7-sitsiga versionen är endast för kortare personer, mildhybriden finns inte med fyrhjulsdrift.

Drivlina

3-cylindrig bensin
1  477–1  497 cm3
210 hk vid 4 600 varv/min
330 Nm vid 2 400–4  400 varv/min

Elmotor fram 204 hk, 330 Nm.
Bak 136 hk, 195 Nm
Systemeffekt 214 hk, 525 Nm
Växellåda 1-växlad automat
Fyrhjulsdrift

Kaross



Längd 4 680 mm
Bredd 1  840 mm
Höjd 1 725 mm

Tjänstevikt 1  908 kg (5-sitsig)
Bagagevolym 575 liter (5-sitsig)
Dragvikt 1 800 kg

Prestanda

0–100 km/h 7 sek
Toppfart 180 km/h
Förbrukning
6,3 liter/100 km, CO2 143 g/km
blandad körning enligt WLTP

Euro NCAP

Ej testad. 

Pris

417 400 kronor