En lång, diskret sedan kommer lastad med batterier från Kina – Xpeng P5. Men just som den premiärvisades meddelades också att lanseringen av P5 är uppskjuten på obestämd tid.

Antalet kinesiska bilmärken som introduceras på svenska marknaden är så stort att det börjar bli svårt att hålla räkningen. En tydlig röd linje är att majoriteten strävar efter att konkurrera med Tesla. En av dem är Xpeng. Vi har provkört deras modell P5 som är först ut.

Xpeng lanserar inte toppversionen först, utan först ut är en P5 med lagom prestanda

Xpeng P5 är en eldriven sedan och Xpeng själva vill benämna den som familjebil. Designen är försiktig med mjuka former. Den är inte kantig och kaxig men vi finner trendiga LED-ljusramper både i fronten och på bagageluckan.
Xpeng lanserar inte toppversionen först, utan först ut är en P5 med lagom prestanda. Framöver kommer modellen P7 som är både lyxigare och sportigare. I framtiden kommer även en suv med namnet G9.

Inredningen är tydligt, nästan löjligt, lik den i Tesla. Inte bara designen, utan även reglage och funktioner är rakt av kopierade från den amerikanska elbilstillverkarens modeller.

Sämre förebilder än Tesla kan man ju ha

Däremot har Xpeng tagit fram ett eget operativsystem som heter Xmart OS. Men även gränssnittet i systemet påminner väldigt mycket om Teslas. Sämre förebilder kan man ju ha och eftersom de har tagit efter en av de bästa är också infotainmentsystemet i Xpeng P5 stilrent och bra.
Spotify finns men inte Apple Carplay eller Android Auto.

Sätena i konstskinn är bekväma och känns gedigna. Utrymmena är mycket generösa. Benutrymmet i baksätet är överdrivet stort. Här kan vuxna sitta med benen i kors utan att nudda framstolarna. Tillsammans med panoramaglastaket ger det en lyxig känsla i kupén.
Baksätets ryggstöd går tyvärr inte att fälla och genomlastningsluckan är väldigt liten. En annan minuspost är att ratten inte går att justera i längdled och framstolarna har heller inte justerbara svank- eller lårbensstöd.

Över lag är det bekvämt och de har lyckats bra med ljudisoleringen

Att köra P5 är roligt. Accelerationen är elbilsdirekt utan att vara hetsig. Det är lätt att köra mjukt. Fjädringen är bra avstämd och styrningen är lätt och kommunikativ. Tyvärr kan man inte få ställbara stötdämpare. Över lag är det bekvämt och de har lyckats bra med ljudisoleringen, för det är inte mycket vägljud som kommer in i kupén.

Körningen är riktigt trevlig tills körfilsassistansen ger sig till känna och rycker i bältet. Efter några gånger blir man mest irriterad och stänger av funktionen. Röstangivelsen upprepas överdrivet mycket. Det som sticker ut i helhetsintrycket är att P5 har en del system som behöver kalibreras bättre innan Xpeng kan konkurrera på den här prisnivån.

Xpeng kan bli lovande om de finjusterar och fixar till detaljerna

Snabbladdningseffekten på 70 kW ligger också långt efter konkurrenterna. Körupplevelsen är styrkan hos P5 och märket kan bli lovande om de finjusterar och fixar till detaljerna.

Text och foto: Mia Litström

Xpeng P5

Plus

Komfortabel och bra körupplevelse. Låg elförbrukning. Gott om utrymme i kupén. Stort baksäte. Har V2L (Vehicle to Load).

Minus

Ej fällbart baksäte. Låg snabbladdningseffekt. Ratten går ej att justera i längdled. Ingen rattvärme. Dåligt kalibrerade ingrepp i assistanssystem.
Drivlina

Elmotor fram 211 hk, 310 Nm
1-växlad automatlåda
Batterikapacitet 66 kWh
Maximal laddeffekt 11 kW AC, 70 kW DC
Framhjulsdrift

Kaross



Längd 4 808 mm
Bredd 1 840 mm
Höjd 1 520 mm
Tjänstevikt 1 715 kg
Bagagevolym 520 liter
Ej drag.

Prestanda

0–100 km/h 7,5 sek
Toppfart 170 km/h
Förbrukning 1,48 kWh/100 km
Räckvidd 465 km, WLTP

Euro NCAP

Ej testad

Pris Cirka 480 000 kronor (efter bonus)