Fyra förnuftiga vardagsbilar har plockats in på respektive biltillverkares motorgym och blivit riktigt roliga. Vi kör Toyota mot Hyundai och Audi mot Alfa Romeo.

Hyunday Kona N vs Toyota Yaris GR

Två av marknadens mest prisvärda och förnuftiga bilmodeller har förvandlats till vildar. Den ena har rallygener, fyrhjulsdrift och manuell växellåda. Den andra axlar ett racingarv och kan ställas om från vardagsfamiljebil till tippad vinnare av helgens höjdpunkt – kurvätartävlingen.

HYUNDAI KONA N vs TOYOTA YARIS GR

Bilar måste inte bara vara praktiska och förståndiga, de kan även skänka oss mycket glädje under tiden vi förflyttar oss. Toyota och Hyundai har tagit sina mest folkkära modeller och förvandlat dem till sportiga busbilar. Och de har gjort det riktigt bra dessutom.

Toyota har kunskap från rallysporten och har låtit sina motorsport-ingenjörer få ovanligt stort mandat när de har satt tänderna i förnuftiga lilla Yaris. Den är rå och bjuder på vansinnigt mycket körkänsla. Hyundai har placerat en Kona i händerna på sin racing-division, och fått ut en praktisk liten suv med överraskande mycket temperament på andra sidan.

Smatter och puffar från Hyundai Kona N överröstar Toyota GR Yaris tunnare motorljud.

De två busbilarna har nästintill identisk prestanda, effekt och förbrukning och kostar lika mycket. Men sedan skiljer de sig åt. Det är två helt olika upplevelser att köra Hyundai Kona N och Toyota GR Yaris. Vi kliver in i Yaris. En praktisk liten bil som annars säljs med en utomordentlig hybriddrivlina. Nu har den fått fyrhjulsdrift och manuell växellåda och den trecylindriga bensinmotorn har toktrimmats och turbomatats. GR Yaris är ett lättviktsbygge. Taket och motorhuven är i kolfiber.

Kona N är överraskande användarvänlig för vardaglig bilkörning. Foto: Simon Hamelius
Kona N är överraskande användarvänlig för vardaglig bilkörning.

Dörrarna och bagageluckan i aluminium. Man kan tycka att priset på denna special-Yaris är högt, men den är sannerligen påkostad i sitt bygge. För att förbättra luftflödet har GR fått en mer sluttande taklinje. Den är också bredare än en vanlig Yaris, vilket syns tydligt om man studerar den bakifrån.

Väljer man versionen med det så kallade Circuit Pack, får man en bil med inte en utan två riktiga Torsen-differentialer, som ser till att du alltid får ner kraften i backen på bästa sätt. Otroligt påkostat!

Trots sin rallyliknande karaktär är GR Yaris överraskande lättkörd.

GR Yaris kompakta format och fyrhjulsdrift kombinerat med en direkt styrning gör att man vet exakt var man har bilen. Trots sin distinkta råhet och rallyliknande karaktär är den överraskande lättkörd. För den som älskar renodlad körkänsla är det här den rätta bilen, på hugget och alert hela tiden.

Den manuella växellådan är distinkt med ett väl avvägt motstånd i växellägena. Motorljudet är härligt ettrigt med sin typiska trecylindriga karaktär. Men Yaris GR är tyst jämfört med Hyundai Kona N.

Kona N bjuder på en passionerad ljudupplevelse

Det sportiga ljudet ur de två avgaspiporna tar för sig och inställningsmöjligheterna på bilen är fler än vad GR Yaris erbjuder. Kona N har två sportlägen som aktiveras via knappar på ratten. Dessutom finns en röd knapp för en boostfunktion som ger maximal kraft under 20 sekunder – det både märks och hörs ordentligt. Vid aktivering visas också en nedräkning på instrumenteringen som en rolig detalj. Det kommer mycket kraft ur den turboladdade bensinmotorn och man känner hur framhjulen kämpar för att få ned alla 280 hästkrafter i asfalten.

Den åttastegade dubbelkopplingslådan växlar snabbt och i sportläget är den extra vass. Närmar man sig en kurva och släpper på gasen växlar den ivrigt ned och gör sig redo. Fjädringen i sportläget är satt på fullaste allvar, och att en folklig modell kan bli så stenhård överraskar oss.

Att Hyundai kan få en av sina vardagligaste bilar att bli så tuff och levande imponerar. Den levererar en racingkörkänsla och styrningen är direkt med ett välavvägt motstånd. För vardaglig körning finns ett komfortläge som gör de dagliga livspusselturerna relativt komfortabla.

Lika snabba, men helt olika karaktärer. Toyota GR Yaris är alltid på hugget, Hyundai Kona N kan slappna av om man vill det.
GR Yaris har ett fokus, nämligen att ge maximal körglädje. Lättviktsbygge med manuell låda och massvis med väggrepp. Foto: Simon Hamelius
GR Yaris har ett fokus, nämligen att ge maximal körglädje. Lättviktsbygge med manuell låda och massvis med väggrepp.

För den som föredrar en sportig bil med fler nyanser är Kona N mer passande. Det är i grunden en praktisk liten suv. GR Yaris har fyra platser och baksätet är mer lämpat för kortare resor. Kona N har plats för fem personer och baksätet har bra benutrymme och bekväma säten. I GR Yaris är det en mer integrerad körställning och i Kona N sitter man mer upprätt och högre. Testlaget tycker att man sitter bra i båda bilarna.

De här bilarna är fantastiskt roliga att köra. De är lika snabba men har olika karaktär. GR Yaris är kompakt, fyrhjulsdriven och ständigt på hugget.

Kona N är rymligare, framhjulsdriven och har ett brett spektrum med inställningar där den kan bjuda på motorbrum och avgasknallar. Den har även en hel del lyxigare utrustning, som ventilation i sätena.

Audi mot Alfa. Perfektion eller individuell charm.

Två familjesedaner med extra mycket pulver. Audi RS 3 är en otroligt kompetent vardagssportbil för dig som söker effektivitet och perfektion. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio är en Ferrari för familjen, för dig som vill ha ett passionerat förhållande till din bil.

ALFA ROMEO GIULIA QUADRIFOGLIO vs AUDI RS 3 SEDAN

RS 3 ÄR AUDIS kompaktbil A3 i prestandaversion. Här i form av en sedan. Under huven sitter en femcylindrig motor som inte bara bär på ett tungt historiskt arv inom Audi, den har även en säregen karaktär som adderar en hel del tjusning till den här prestanda-Audin: Det karaktäristiska ljudet av ett ojämnt antal cylindrar. Ett rossligt gurglande på låga varv som övergår i ett allt jämnare ylande på högre varvtal.

RS 3 är genomgående snabb när man begär det med gasfoten.

Motorn har ett otroligt brett varvtalsregister med ett vridmoment på 500 Nm tillgängliga från 2 250 r/min hela vägen upp till 5 600. Det gör att accelerationen aldrig riktigt toppar, utan RS 3 är genomgående snabb, hela tiden, när man begär det med gasfoten.

Effektivt och kraftfullt men kontrollerat är ledorden för Audi RS 3. Den kompetenta fyrhjulsdrivningen ser till att du alltid har maximalt grepp och att bilen uppför sig tryggt, även när du kör fort och accelererar vid kurvtagning. Det finns ett förprogrammerat drift-läge, där bilens datorer släpper ut bakvagnen i en högst kontrollerad sladdvinkel. Det är lekfullt och sportigt, men hela tiden med hängslen och livrem som ser till att även mindre skickliga förare håller sig inom ramarna för säker körning.

Det finns ett RS Performanceläge för den som vill vara maximalt snabb vid bankörning. Bilen ställer då in sig på att leverera lägsta möjliga varvtider. Återigen är det effektivitet och perfektion som genomsyrar intrycken av RS 3.

I Comfort-läget är RS 3 lika from som en A3.

De flesta köper nog ändå inte en Audi RS 3 för att vara snabbast runt en bana, utan för att de vill ha en supertuff familjebil som sätter guldkant på vardagen. Och det gör den med bravur. Med inställningarna i Comfort-läget är RS 3 lika from som en A3. Nästan. Visst ryter den till vid en kallstart och chassit och styrningen är aningen fastare, men användarvänligheten och komforten för att utföra vardagliga resor på ett njutbart och avslappnat sätt finns definitivt där.

Audins adaptiva farthållare och filhållningssystem är väl kalibrerade och kan förvandla kökörning till en avslappnad transportupplevelse. När man går från Audi till Alfa känner man riktigt hur olika filosofi de två biltillverkarna har. Audin känns verkligen som att den är gjuten i ett stycke, i en kliniskt ren fabrik med starkt vitt ljus och tekniker som arbetar enligt exakta rörelsemönster och tidsscheman.

Alfan har en helt annan känsla av personligt hantverk. Här är det människor och inte maskiner som har skruvat ihop bilen. Den har en mer levande själ som kryper in under huden på dig. Du vill lära känna din Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio väl. Om ni inte vet var ni har varandra och om du inte styr den med fast hand kan det lätt gå överstyr.

I Alfan finns ett vred, kallat DNA, där du ställer in olika körlägen. Från ekonomisk körning, via normal till sport. Sedan finns det ett läge som heter Race. Och detta läge är på allvar, här är det helt upp till dig hur du hanterar enorma mängder kraft i samspel med naturlagarna. 510 hästkrafter på bakhjulen helt utan antisladdsystem är något som endast bör sättas i händerna på erfarna och ansvarsfulla motormän och -kvinnor. Men just detta, att Alfa Romeo obehindrat låter dig försöka bemästra bilens fulla potential, gör att den känns så levande.

Den kan ge dig adrenalinpåslag som få andra bilar kan göra i dag. Det handlar inte om accelerationssiffror, det handlar om ren bilkörning, där det är upp till den som sitter bakom ratten att hitta ett samspel mellan människa och maskin.

 

Där Audin låter datorerna se till att du kan hänga ut bakvagnen i en lagom bred sladd, är detta förarhantverk helt upp till din egen prestation i Alfan. V6-motorn är turboladdad och har inte den spetsiga karaktär som till exempel en icke överladdad italiensk V8-motor. Kraften kommer tidigt och motorn jobbar effektivt, både vid vardaglig och aktiv körning.

Röd startknapp på ratten och riktigt stora paddlar på rattstången. Foto: Simon Hamelius
Röd startknapp på ratten och riktigt stora paddlar på rattstången.
Två snabba sedaner, men med helt olika känsla. Audin är ett tekniskt mästerverk och Alfan är ett mästerligt hantverk.

Men bilens karaktär gör sig påmind hela tiden. Efter att du släpper bromspedalen vid stillastående med stopp/start aktivt och motorn startar, vill bilen ta ett skutt framåt direkt. Du måste trycka hårt på bromsen för att inte rulla i väg.

Som att hålla riktigt strama tyglar om en ivrig häst som bara vill dra i väg ur startgroparna. Styrningen är otroligt kommunikativ och framvagnen förmedlar verkligen underlaget och hur bilen reagerar på detta till dig som förare. Det är inte enerverande på så sätt att vardaglig körning blir tröttande. Men det är extremt belönande när man kör aktivt.

Text: Motors testlag Foto: Simon Hamelius

Hyundai Kona N och Toyota GR Yaris samt Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio och Audi RS 3 Sedan

Fakta

  Hyundai Toyota Alfa Romeo Audi
Drivlina









Rak 4, bensin
Turbo
1 998 cm3
280 hk vid
5 500–6 000 r/min
392 Nm vid
2 100–4 700 r/min
8-stegad dubbelkopplingslåda Framhjulsdrift

R3, bensin
Turbo
1 618 cm3
261 hk vid
6 500 r/min
360 Nm vid
3 000 r/min
6-växlad manuell Fyrhjulsdrift

V6, bensin
Biturbo
2 891 cm3
510 hk vid
6 500 r/min
600 Nm vid
2 500–5 000 r/min
8-stegad
automatlåda Bakhjulsdrift

Rak 5, bensin
Turbo
2 480 cm3
400 hk vid
5 600–7 000 r/min
500 Nm vid
2 250–5 600 r/min
7-stegad
dubbel-
kopplingslåda
Fyrhjulsdrift

Kaross



Mått (mm):
Längd 4 215
Bredd 1 800
Höjd 1 550
Axelavstånd
2 600

Bagagevolym
361–1 143 liter

Mått (mm):
Längd 3 995
Bredd 1 805
Höjd 1 455
Axelavstånd
2 560

Bagagevolym
174 liter

Mått (mm):
Längd 4 639
Bredd 1 873
Höjd 1 426 
Axelavstånd
2 820

Bagagevolym
480 liter

Mått (mm):
Längd 4 542
Bredd 1 851
Höjd 1 412
Axelavstånd
2 631

Bagagevolym
321 liter

Bränsle-
förbrukning
(WLTP)
Angiven
8,5 l/100 km
Angiven
8,2 l/100 km

Angiven
10,0 l/100 km

Angiven
8,9 l/100 km

CO2
(WLTP)


Angivet
194 g/km

Angivet
186 g/km

Angivet
228 g/km
Angivet
202 g/km
Prestanda



0–100 km/h
angivet 5,5 s

Toppfart
240 km/h

0–100 km/h
angivet 5,5 s

Toppfart
230 km/h

0–100 km/h
angivet 3,9 s

Toppfart
307 km/h

0–100 km/h
angivet 3,8 s

Toppfart
250 km/h

Vikt



Tjänstevikt
1 585 kg

Maxlast
425 kg

Tjänstevikt
1 280 kg

Maxlast
365 kg

Tjänstevikt
1 758 kg

Maxlast
392 kg

Tjänstevikt
1 650 kg

Maxlast
430 kg

Tankvolym 50 liter 50 liter 58 liter 55 liter
Pris 399 900 kr 398 900 kr 869 000 kr 621 600 kr