Tidningen Motor har testat snabbladdning till fyra av marknadens mest prisvärda elbilar. Kan man lita på biltillverkarnas siffror, och hur påverkas de av kyla?

Tidningen Motor har testat många elbilar men då vår testrutt är 20–30 mil är det sällan vi stannar för att ladda eftersom dagens elbilar går så långt. Därför har vi nu plockat ut fyra elbilar på ett snabbladdningstest för att se hur de är att köra längre turer med. Dessutom i vinterkyla. Och vi kan avslöja att det skiljer en hel del på de effektsiffror och laddtider som bilföretagen kommunicerar i sin marknadsföring och hur det är att ladda bilarna på riktigt.

Snabbladdning 350 kW och 1,5 timmas körning 

I testet har vi kört alla bilar en motorvägssträcka på 1,5 timmar. Därefter har vi åkt rakt in till en snabbladdningsstation som ger 350 kW (Ionity) och kopplat in dem för snabbladdning. Resultaten redovisas i tabellen nedan. Vi kan också passa på att nämna att laddningen i regel når högre effekter i början om man startar med ett tomt batteri. Men eftersom det inte alltid råder idealiska förhållanden när man brukar sin bil i vardagliga livet har vi inte preparerat idealiska förhållanden i det här testet heller utan bara gjort ett vanligt motorvägsstopp på en timme. En toppeffektssiffra är inte lika intressant som hur laddförloppet ser ut eftersom det är den bil som kan hålla effekten hög länge som erbjuder de kortaste stoppen.

Nissan Leaf har inte CCS-kontakt och kan därför inte laddas på Ionity varför vi använde en intilliggande Bee-snabbladdningsstolpe som gav 50 kW via Chademo-kontakt. BMW laddades bara i en halvtimme eftersom batteriet sedan var fullt. Utomhustemperaturen under testdagen var minus en grad.

BMW

               
Tid (min)  0 5 10 15 20 25 30 35
Batteri (procent)  49 58 67 77 85 93 97  -
Räckvidd (km)  101 120 144 167 192 212 218  -
Laddeffekt (kW)  44 45 46 48 49 24 14  -
                 

KIA

               
Tid (min) 0 5 10 15 20 25 30 35
Batteri (procent)  41 43 47 51 57 62 67 72
Räckvidd (km)  163 177 189 206 232 256 275 298
Laddeffekt (kW)  40 43 43 44 42 43 43 44
                 

NISSAN

               
Tid (min)  0 5 10 15 20 25 30 35
Batteri (procent)  53 59 66 73 78 83 86 90
Räckvidd (km)  179 213 236 260 277 293 306 317
Laddeffekt (kW) 44 48 47 47 33 33 29 23
                 

RENAULT

               
Tid (min)  0 5 10 15 20 25 30 35
Batteri (procent) 39 46 53 59 65 70 75 80
Räckvidd (km) 94 111 126 139 155 165 177 188
Laddeffekt (kW) 39 33 32 34 31 28 29 24

BMW

  • Har effektiv temperaturreglering av batteripaketet.
  • Laddar med nästan den maximala effekten en stor del av tiden.
  • Snabbast att ladda men kortast räckvidd. 117 km på en halvtimme, sedan var batteriet fullt.

NISSAN

  • Ingen vätskekylning av batteriet utan luftkanaler under bilen ska kyla.
  • Nya Leaf ska kunna ta emot 100 kW snabbladdning. Men den har Chademokontakt och det finns inga stolpar med Chademo som ger 100 kW i Sverige. Räkna därför med maximal laddeffekt på 50 kW.
  • Den startar laddningen med mest ström i batteriet av alla testbilarna.
  • Tar emot nästintill 50 kW upp till 75 procents batterinivå vilket är bra eftersom stolpen vi laddade vid gav max 50 kW.
  • 138 km på 35 min.

RENAULT

  • Endast den senaste generationen av Zoe går att snabbladda.
  • Ingen vätskekylning av batteriet.
  • Laddar långsammast av alla testbilarna.
  • Riktigt dåligt att man inte kan ha tomgång och värme påslaget under tiden man laddar.
  • 94 km på 35 min.

KIA

  • Har vätskekylning av batteripaketet.
  • Under en stor del av laddningen tar den emot mindre är 50 kW, trots att laddstolpen kan ge 350 kW, vilket är dåligt för en bil som i marknadsföringsmaterialet påstås kunna laddas med upp till 100 kW. (Frågar man Kia direkt säger de snarare 75 kW.) I ett annat test har vi sett att Kia kan ta emot upp till 75 kW vid 50 procent batterinivå. Men då var det varmare och det verkar som om den kalla utomhustemperaturen sänker Kians laddeffekt. Detta ligger även i linje med de läsarbrev vi har fått från e-Niro-ägare som klagat på den långsamma laddningen vid kalla utomhustemperaturer.
  • 135 km på 35 min.

Summering av laddningstestet

Vad vi har lärt oss av detta test är att man kan lita på BMW:s siffror om laddhastighet. Kias laddhastighet sjunker i kalla temperaturer. Även om nya Nissan Leaf sägs kunna ta emot 100 kW i snabbladdning finns det bara stolpar som kan ge den 50 kW. Renault laddar långsammast och man kan inte ha klimatanläggningen i gång samtidigt.