Hoppa till huvudinnehållet

Högre effekt och lägre förbrukning, tyvärr sällan godkända att använda.

Högre effekt, lägre förbrukning och bättre prestanda utlovas i annonserna för chiptrimning. Men är det verkligen så enkelt? Och är det lagligt att justera effekten i bilen?

Vi tittar närmare på trimchip – eller ”motoroptimering” som branschen vill kalla det.

Varför trimma?

Högre effekt och mer vridmoment ger bättre prestanda, men rätt använd kan en motortrimning innebära sänkt förbrukning. Allt fler trimfirmor har börjat erbjuda trim där bränslebesparing är i fokus.

Hur går det till?

Antingen fysiskt genom att kretskort löds om eller, vilket är betydligt vanligare, att motorns styrdator matas med nya värden genom diagnosuttaget (OBD). Bland annat ändras parametrar för bränsletryck, insprutning, tändning och laddtryck. Framför allt motorer med överladdning (turbo), i synnerhet dieselmotorer, lämpar sig för elektronisk trimning.

Är det lagligt?

Ja och nej. Trimningen i sig är laglig, men för att bilen ska få användas på allmän väg som vanlig personbil krävs en registreringsbesiktning av bilen. Vid registreringsbesiktningen måste man kunna visa att den höjda effekten inte innebär att motorn bryter mot avgaskraven samt att bilen tål den ökade effekten (bromsar, hjulupphängningar och så vidare). Sådana intyg får man endast av biltillverkaren. I praktiken innebär detta att bara originaltrimsatser för respektive biltillverkare kommer att godkännas. I dag är det framför allt Volvo (Polestar) och BMW (M Performance) som kan erbjuda originaltrimchip.

Varför säljs trimchip?

Det finns inga förbud mot att tillhandahålla trimmöjligheten. Många ser det som ett förhållandevis billigt och enkelt sätt att höja effekten i motorn och väljer att helt enkelt chansa på att besiktningsmannen inte upptäcker motorns extra hästkrafter. Skulle trimningen upptäckas beläggs bilen med körförbud och ombesiktning.

Lägre förbrukning är väl bra för miljön?

Nja. Lägre dieselförbrukning kan i många fall innebära att snålare förbränning ger en högre förbränningstemperatur. Utförs trimningen inte på rätt sätt kan utsläppen av skadlig kväveoxid, NOx, öka.

Om jag trimmar ändå?

En trimning innebär att man naggar i kanten på tillverkarens säkerhetsmarginaler. Det förefaller vara ovanligt att lättare trimningar leder till motorproblem, men ett eventuellt haveri kan bli kostsamt för bilägaren då bilens garanti upphör att gälla vid trimning.