Hoppa till huvudinnehållet

Tre råd vid däckköpet:

  • Check

    Snåla inte. Däcken är bilens enda kontakt med vägen, en aldrig så bra bil blir inte bättre än däcken den rullar på.

  • Check

    Kontrollera prisbilden. Det finns stora skillnader mellan däckverkstäder, är du ute i god tid blir priset ofta bättre.

  • Check

    Tänk på miljön. Välj gärna ett lättrullande däck och kontrollera däcktrycket ofta.


Dimensionera

Siffersträngen 205/55 R16 82 V är däckdimensionen. Siffrorna 205 står för däckets bredd i millimeter, medan 55 talar om däckets profil i förhållande till bredden. Siffran anges i procent. 16 talar om att fälgstorleken är i tum medan 82 är däckets belastningsförmåga. V är hastighetsklass (V = 240 km/h).

Hjulbultar

Bultarna kan gömma sig under en navkapsel/täckkåpa. Om en av bultarna skiljer sig från övriga är det en låsbult som ska försvåra stöld. Beroende på konstruktion är låsbultarna känsliga för slitage. Undviker man muttermaskin är låsbultarna lika seglivade som vanliga hjulbultar.

Fram eller bak?

Däcken med det största mönsterdjupet ska – undantagslöst – sitta bak. Om däcken slits ojämnt mellan fram- och bakaxel bör man för bättre däckekonomi byta mellan axlarna efter 1 000 – 1 200 mils körning. Ett sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm, ett vinterdäck minst 3,0 mm.

Bytet

Hjul är tunga samtidigt som det kan vara svårt att se hur bultarna ska sitta. Ett knep är att häva upp fälgen på hjulnavet för att sittandes på huk pressa fälgen mot navet med knäna. Är det inte samma bultar till vinter- och sommarfälgar är det nu du kommer ångra att du inte tagit fram rätt bultar.

Fetta lätt

En ren och lätt infettad hjulbult spar både hjulnavets gängor och kraftuttryck. Använd koppar- och aluminiumpasta. Det är bara bultens gänga som ska smörjas, det får absolut inte komma fett mellan bultens skalle (kona) och fälgen. Det är friktionen mellan fälg och bult som hindrar bultarna från att gänga ur sig.

Dra åt

En minnesregel är att aldrig dra bultarna hårdare än att du kan lossa dem med de verktyg som vanligen finns med i bilen. Har du tillgång till momentnyckel dra till den belastning som anges av biltillverkaren alternativt cirka 110 Nm. Bultarna dras åt korsvis. Efter 10-20 mils körning ska bultarna efterdras.

Luft eller kväve?

Lufttrycket ska kontrolleras ofta, gärna vid varje tankning. Det finns dock en genväg. Kväve. Kvävets molekyler är för stora för att tränga ut genom däcksgummit, trycket håller sig konstant. För den vanliga bilisten fungerar vanlig luft precis lika bra. Däckverkstäder tar cirka 50 kronor för att fylla ett däck med kväve.

Om vinterdäck

Vinterdäck måste användas från den 1 december till den 31 mars om vinterväglag råder. Mellan den 31 mars och 15 april går det bra att köra på antingen vinter- eller sommardäck. Om inte väderläget motiverar annat är det sommardäck som gäller från 15 april till 1 oktober.