Hoppa till huvudinnehållet
Citroën C4 Grand Picasso BlueHDI 120 S&S EAT6

Att kliva in i Citroën C4 Grand Picasso är som att komma in en lyxig fransk reselounge. Den här bilen vill man direkt ta på lågflygande transeuropeiska äventyr.

De flygplansinspirerade fåtöljerna framtill har utfällbart fotstöd för passageraren samt massage och kuddar i nackstöden som fångar upp trötta huvuden. I baksätet åker man lite mer turistklass och sitter tre i bredd utan att klaga. Här finns bord på baksidan av framstolarna som går att fälla ut, med en tillhörande liten läslampa. De lyxiga framstolarna och borden till baksätet ingår i Lounge Pack för 9 000 kronor eller i utrustningsnivån Shine.

Servicen är god och eftersom instrumenten är placerade mitt på panelen framtill kan alla resande ta del av informationen. Som på flyget när man kan titta upp på skärmen för att se hastighet, ankomsttid och position. Men det gäller för föraren att flytta blicken ner mot mitten av instrumentpanelen i stället för rakt ner framför ratten.

Även fjädringskomforten är utmärkande god, och bäst bland de tre testbilarna (i testen ingick Nissan E-NV200 Evalia, Opel Zafira 1,6 CNG Turbo ECOFLEX och Citroën C4 Grand Picasso BlueHDI 120 S&S EAT6). Även om den här bilen saknar den gasfjädring, som Citroën gjort sig kända för, är stålfjädringen mjuk och fin. Det här är ingen sportig bil och den är definitivt bättre för bekväm transport än inspirerande kurvtagning.

Vilket är väldigt befriande i en värld där i princip alla nya bilar gör anspråk på sportiga attribut.

Grand Picasso är fylld med smarta finesser. De extra sätena längst bak försvinner ner under lastgolvet i nedfällt läge. Och ovanför den vanliga backspegeln framtill sitter en liten vidvinkelspegel, som gör att föraren kan hålla koll på de som sitter i baksätet, utan att vrida på huvudet.

Bilen vi kör har en dieselmotor som är godkänd för det förnybara bränslet HVO100. Det är ett helt förnybart bränsle som kraftigt sänker de fossila koldioxidutsläppen.

Tyvärr premieras inte bilar som är godkända för HVO100 i bonus-malus, vilket gör att det varken triggar köparna att välja sådana bilar, eller biltillverkarna att godkänna sina bilar för bränslet. Du väljer Citroën C4 Grand Picasso för att det är en väldigt mysig familjebil med listiga lösningar, snarare än att staten uppmanar dig. Ser du sedan till att tanka HVO100 kan du köra långa sträckor med ett lite renare samvete.

Testen publicerad i nummer 2, 2018, av tidningen Motor.

Fakta

Vi har även testat:

Nissan E-NV200 Evalia

Opel Zafira 1,6 CNG Turbo ECOFLEX