Bli inte lurad vid bilköpet - så gör du

Välj bilhandlare med omsorg. Det säger Motormännens förbundsjurist Kerstin Sundvall. 

– Det kan vara ett mycket bra sätt att undvika problem senare.

 

Kerstin Sundvall berättar att hon och hennes kollegor på Motormännen ofta får ta emot telefonsamtal och brev från upprörda människor som känner sig lurade efter att ha köpt en begagnad bil.


– Många söker information på nätet om bilhandlaren när de har fått problem med bilen de har köpt. Jag tycker att man ska ta reda på så mycket som möjligt innan. Speciellt om det är en icke svensksåld bil. Det kan också vara bra att kolla ”Svarta listan” om säljaren finns med där. Kronofogden kan ge besked om bilfirman har obetalda skulder.


Kerstin Sundvall säger att det även är viktigt att kontrollera bilen mot olika register.


– Be att få registrerings- och chassinummer på bilen du är intresserad av. Då kan du enkelt undersöka bilens historik hos bland annat Transportstyrelsen och på webbsidor som Carfax.se. Vill inte handlaren lämna ut registreringsnummer och liknande kan man ta det som ett tecken på att han inte vill att du ska kolla upp bilen.


– Har du möjlighet är det jättebra om du låter en tekniker göra en kontroll. Fråga bilhandlaren om bilen har varit krockad. Har den inte det, be att få det inskrivet i köpeavtalet.


Måste försäljaren berätta att bilen har varit inblandad i en krock?
– Ja, om du frågar. Men inte på eget initiativ. Det behöver ju inte vara ett fel på bilen bara för att den är krockad. Men det förutsätter att den är fackmässigt reparerad.


Carl-Erik Stjernvall, tekniker på Motormännen, avråder från att köpa importerade tidigare krockskadade bilar.


– De kan vara reparerade på ett vettigt sätt, men det är svårt att kontrollera.


– För en lekman är det därför bäst att gå på handlingarna, följa bilens historik och kontrollera dokumenten noga. Är bilen inte inregistrerad i Sverige och saknar ett registreringsnummer bör man inte köpa den, även om bilhandlaren erbjuder sig att stå för registreringsavgiften. Det kan vara ett tecken på att allt inte står rätt till.

 

Så minskar du risken att bli lurad

Fråga bilhandlaren om bilen har varit krockad. Har den inte det, be att få det inskrivet i köpeavtalet.


Kolla om bilhandlaren finns på ”svarta listan”.

 

Syna karossen noga. Titta också under motorhuven och leta efter skillnader i lackering. Det kan tyda på att bilen blivit krockad och sedan lagad.


Låt en besiktningsman kolla igenom bilen eller lämna in den till en märkesverkstad för en diagnos på bilens system.


Tänk på priset. Om bilar säljs under listpris finns det anledning att vara extra noga med kontroller.


Om bilen saknar svensk registreringsskylt, var extra försiktig.

 
Om det framgår att bilen har reparerats, begär underlag för reparationen.


Se till att du får med dig köpeavtal, garantibevis, garantivillkor, servicebok och varudeklaration. Spara handlingarna.


Ta alltid reda på bilens registreringsnummer eller chassinummer och kolla med Transportstyrelsen.


Beställ en fordonsrapport från Carfax. Rapporterna innehåller bland annat information om mätarställning, servicehistoria, uppgifter om tidigare ägare och om bilen varit krockad (om den har importerats från USA).


Googla chassinumret. Kontrollera hos amerikanska NICB.


Har bilen varit översvämmad? Kolla på: flood.carfax.com.

 

 

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 10 2014

”Borde vara utdömda i Sverige”

 

EU måste agera tuffare mot handeln med krockskadade bilar. Det säger Per Johansson som är vd på Motorbranschens riksförbund (MRF).
– Bilar som är utdömda i USA borde även vara utdömda här.


Per Johansson menar att EU till att börja med borde se till att medlemsländernas bilregister öppnas för allmänheten.


– Man ska enkelt kunna kontrollera ursprunget på den bil man funderar på att köpa. Är det en amerikansk bil går det bra redan i dag. Det är bara att kolla med Carfax. Men är bilen från exempelvis Tyskland går det inte. Det tyska bilregistret är stängt, vilket inte alls är bra för konsumenterna.


Vad gör ni för att minska handeln med krockskadade bilar?
– Från branschens sida försöker vi förmå EU-kommissionen att agera, men det är segt på grund av bland annat EU-lagstiftningen.


– Om en bil är utdömd i till exempel Tyskland eller USA och skickad till skroten, så ska den vara utdömd överallt.
I dag säljs bilarna i stället vidare. I Tyskland finns det till och med speciella sajter där man kan köpa skrotade bilar.
Det är en smutsig hantering.


Är det ett stort problem?
– Det är ett ganska stort problem på Europamarknaden och absolut inte bra för konsumenterna.
En del av de krockskadade bilar som importeras till Sverige från bland annat USA och Tyskland passerar Litauen.


– Litauen är ett EU-land. Det innebär att vi måste acceptera den besiktning som görs där. Det gäller även bilar som importeras till Sverige. Den svenska Transportstyrelsen försöker dock förmå litauiska myndigheter att skärpa sitt regelverk. Vissa förändringar är också på gång, säger Per Johansson.


Är det här ett trafiksäkerhetsproblem?
– Ja, det kan det vara. Självklart finns det direktimporterade bilar som är bra. Men det finns också de som saknar säkerhetsutrustning, till exempel krockkuddar, samtidigt som de på ytan ser snygga och fina ut.