Besegra halkan

Minusgrader, snö och halka sätter bil och förare på prov. ABS-bromsar, antisladdsystem och vinterdäck i all ära, men det är föraren som med sin syn, känsel och handlande håller bilen på vägen. Här kommer några tips inför den hala årstiden.

 

Var rädd om greppet

På hala vägar är marginalerna små, en hastighetsskillnad på ett par kilometer i timmen kan vara skillnaden  mellan väg och dike. Grundregeln för trygg körning i halt väglag är sänkt hastighet och en mjukare körstil. Lyssna på vad däcken säger. Dubbdäck får ett distinkt ”rasslande” ljud när dubbarna börjar greppa i underlaget. Dubbfria däck av nordisk typ kan även de få viss ljudförändring när lamellerna letar grepp.

Sladd – understyrning

Bilen svänger mindre än vad föraren avser. Uppstår vid hastigt gaspådrag, motorbromsning (gäller främst framhjulsdrivna bilar) eller om däcken moddplanar. Lätta på gasen och bromsa för att återfå greppet. Tänk på att det bara finns en viss mängd grepp. Effektivast är därför att bromsa och sedan svänga. Principen är densamma även för bilar med ABS-bromsar och antisladdsystem. Elektroniken minskar risken för sladd och förlorat styrgrepp.


Sladd – överstyrning

Gäller främst bakhjulsdrivna bilar utan antisladdsystem. Bakvagnen vill ta ett vidare spår än framhjulen, bilen svänger mer än vad föraren avser. En baktung bil, lågt ringtryck i bakdäcken eller kraftig sidvind, kan också framkalla överstyrning om förhållandena är extrema. För att reda ut sladden lättar man på gasen, kopplar ur (manuellt växlad bil) och styr emot sladden med små rattrörelser. För stora och långsamma rattrörelser gör att bilen riskerar att få en kraftig retursladd.


Klassiska fällor

Är temperaturen runt nollan är risken för halka stor, inte minst vid dalgångar, sänkor och på broar. Slå en snabb blick på asfalten framför de bilar du möter, glittrande iskristaller är lättare att se i motljus. När vi närmar oss vår igen, tänk på att smältvatten kan skapa ”sjöar” på platser där det normalt inte bildas frosthalka, ha lite uppsikt över hur mycket vatten som står i dikena längs vägen.

 

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 10 2015