Motormännen varnar: VW tar inte ansvar för trasiga kamkedjor

Det är kamkedjan på TSI-motorfamiljen i flera modeller av Audi, VW och Skoda som slits sönder onormalt, vilket medför stora kostnader för bilisten när kamkedjan går av. Volkswagen-gruppen är medvetna om problemet, men vill inte stå för reparationskostnaderna utan lämpar över detta till bilägarna som i sin tur får försöka begära ut ersättning från sina försäkringsbolag

 

Motormännens Riksförbund riktar nu kritik till hur problemen hanterats av generalagenten och uppmanar samtidigt konsumenter att vara noga med valet av bil. Ett konstruktionsfel som detta ska inte behöva hanteras genom maskinskadeförsäkringen. Självrisken blir en betydande kostnad.

 

Vilka krav gäller för att Volkswagen ska stå för reparationskostnaden som goodwill?

- Ett grundläggande krav är att man ska kunna styrka att man genomfört servicen inom rätt tid och på ett fackmannamässigt sätt, svarar Marcus Thomasfolk, presschef för Svenska Volkswagen-gruppen.

 

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund, känner till problemet väl.

- Varje vecka får vi samtal från medlemmar som trots fullstämplad servicebok är arga över utebliven goodwill, känner sig uppgivna efter att ha bytt kedjan för andra gången eller står i begrepp att köpa bil. Det här är en av våra absolut vanligaste frågor.

 

Den som är spekulant på en bil behöver ta reda på sådant här innan köp. Därför väljer vi att uppmärksamma just det här enskilda problemet, eftersom det genererar så mycket samtal och frågor till vår rådgivning. Samtidigt vill vi uppmana Volkswagen att ta ansvar för sina produkter.

 

- Råder det missnöje över hur ens ärende hanterats av dem tycker jag man ska ta kontakt med deras kundtjänst och kräva en bättre lösning. Att Volkswagen Group Sverige inte presenterat någon åtgärdsplan för konsumenter som råkat ut för havererad kamkedja är riktigt illa, avslutar Carl-Erik.