Stoppa de farliga vinterdäcken

En ny typ av vinterdäck slår sig just nu in på den svenska marknaden – centraleuropeiska vinterdäck, eller Autobahndäck som de också kallas.
De är konstruerade för att användas i ett milt klimat i Centraleuropa.
De ska i värsta fall klara snöslask, och ska samtidigt vara bra i höga farter på motorvägar i Tyskland, Frankrike och Italien. Och där är de fantastiska.


I Teknikens Världs stora vinterdäckstest, som vi publicerade i förra numret av Motor, fick de toppbetyg i bromsprov, undanmanöverprov och vattenplaningstester – på torrt och blött sommarväglag.
Men hur är dessa vinterdäck på vinterväglag?


Vi testkör en fyrhjulsdriven Audi A6 Allroad, utsedd till världens bästa vinterbil av Auto Motor & Sport, till fjällen i slutet av mars (se reportage på sidorna 54–59). Den har centraleuropeiska vinterdäck från en av de främsta däcktillverkarna.


När vi anländer till den svenska fjällorten Lofsdalen vräker snön ner. Trots att vi kör försiktigt halkar bilen till gång på gång, men räddas av antisladdsystemet.
När vi försöker bromsa glider vi, men ABS-bromsen går in. När vi ska köra iväg slirar vi, tills antispinnsystemet tar över. Vi lyckas ändå ta oss fram till stugan i den två–tre decimeter djupa snön.

 

Dagen efter är det ännu värre, trots att det är strålande sol. När vi svänger i en kurva fortsätter bilen rakt fram på den packade snön, och när vi svänger tvärt på en parkeringsplats glider hela bilen på tvären.


Det här är riktigt uselt – bilen uppträder som en klick smör i en varm stekpanna. Och det är inte bilens fel.


För ett par år sedan när Aftonbladets däcktestare Robert Collin jämförde bromssträckor på is mellan de olika däcktyperna var skillnaden nästan chockerande, se grafiken här intill.


Och i Teknikens Världs test i förra numret av Motor fick de centraleuropeiska vinterdäcken bottenbetyg på is, trots att den var ruggad. Det bästa centraleuropeiska fick 4 poäng i bromsprovet, samtidigt som det bästa dubbdäcket fick maximala 20 poäng.


Centraleuropeiska Autobahndäck är usla i vinterväglag, de är direkt livsfarliga när det är halt och de har ingenting i kalla Norden att göra. De är
mer sommardäck än vinterdäck.


Trots det kör nästan var tionde bilist (9,4 procent) enligt Trafikverket på dessa Autobahndäck under vintern, och andelen ökar.
Nu är det dags för branschen och myndigheterna att göra gemensam sak mot de livsfarliga så kallade vinterdäcken.
Stoppa Autobahndäcken.


Michael Jonsson
Chefredaktör tidningen Motor

 

 

undefined
Fotnot: Diagrammet ovan visar bromssträckor på is från 50 km/h i Aftonbladets däcktest. Däcken var de bästa i varje kategori på is.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 9 2015

Trafikforskaren: centraleuropeiska däck mycket sämre på snö och is

I Sverige marknadsförs de så kallade central- eller mellaneuropeiska odubbade vinterdäcken som ett alternativ till dubbade eller nordiska odubbade däck – trots att de inte är anpassade efter nordiska förhållanden.
Inte ens däckjätten Michelin rekommenderar att de används på svenska vintervägar.

 

Enligt den svenska vinterdäckslagstiftningen (Transportstyrelsens TSFS 2009:19) är definitionen av ett vinterdäck för personbilar och lätta lastbilar följande:
”Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M & S, M–S, MS eller Mud and Snow.”


– I direktiv och ECE-reglementen finns kraven för däck och det är upp till tillverkarna att producera däck som uppfyller dessa krav. Typgodkännande kan man säga visar att tillverkningen sker enligt de aktuella kraven. Det är alltså ingen myndighet eller instans som tittar på färdiga däck och bestämmer om det är ett vinterdäck eller inte, säger Lars Billstedt på Transportstyrelsens sektion för regelinformation.


Det som i dag kallas central- eller mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck motsvaras av de dubbfria vinterdäck som fanns på den svenska marknaden redan på 1980-talet.


– Ett europeiskt dubbfritt vinterdäck är utvecklat för att klara de högre temperaturer och hastigheter som råder i sydligare Europa under vinterhalvåret, säger Bernt Wahlberg, informationschef på branschorganisationen STRO som bland annat fastställer tekniska normer i däckbranschen.

 

Michelin är en av däcktillverkarna som marknadsför de mellaneuropeiska dubbfria däcken i Norden.


– I dag säljer vi våra europeiska vinterdäck endast i de södra delarna och på västkusten i Sverige, just för att vi främst rekommenderar nordiska vinterdäck på vintern i Sverige och sommardäck på sommaren, säger Lotta Wrangle, pressansvarig på Michelin i Norden.


Försäkringsbolaget Folksam har forskat om trafiksäkerhet i över 30 år:
– De centraleuropeiska däcken är generellt så mycket sämre på snö och is att de nordiska dubbfria absolut är att föredra. Det gäller även i den sydligaste delen av landet, säger trafikforskare Anders Ydenius.