20 extra hästkrafter blev en

Kan tillsatser i motorn och tanken göra bilen pånyttfödd? Enligt bilkemiföretaget Liqui Moly ska deras tillsatser kunna ge ett fordon 20 extra hästkrafter. När Motor testar samma metod blev resultatet 1,1 extra hästkrafter.

 

Pressmeddelandet från Liqui Moly med rubriken ”Vill du skänka 20 hk till ett fordon?” väcker Motorredaktionens intresse. Kan det verkligen stämma? Motor bestämmer sig för att testa tillverkarens tillsatskur.


Liqui Molys exempelbil är en Porsche Cayenne GTS av årsmodell 2009. Enligt tillverkaren återfick motorn 20 hästkrafter efter behandlingen.
– Våra tillsatser kan återställa bilarna så att de är lika bra som när de kom från fabrik. Men de är inga mirakelkurer – vi kan inte ge motorn fler hästkrafter än så, säger Jonas Westerlind, produktchef på Liqui Moly.


Motors testobjekt är väsentligt äldre, enklare och motorsvagare – en Mazda MX-5 av årsmodell 1990. Bilen svarade mycket bra på en vanlig service med byte av bland annat tändstift, luftfilter och drivlinans alla oljor.


Så vad blev resultatet? Efter service och Liqui Moly-kuren återfick den 26 år gamla Mazdan totalt 1,1 hästkrafter och 2,8 Nm mer i vridmoment.

 

Produkterna från Liqui Moly i testet

CERA TEC
Ska minska friktion och slitage, tillsätts i motoroljan. Produkten blandas direkt i oljan och ska ge keramiskt slitskydd på cylinderväggen. Effekten ska bestå i upp till 5 000 mil. Cirkapris 270 kr.


MOTOR CLEAN
Vätskan tillsätts före oljebytet och ska ge en extra rengörande effekt. Tanken med produkten är att en eftersatt motor ska rensas på smuts och smörjningen av motorn ska fungera bättre med mindre motstånd. Cirkapris 250 kr.


GEAR-OIL ADDITIVE
Extra tillsats för växellådor och differentialer. Ska sänka friktionen mellan kuggarna och ge mjukare växlingar. I testet hade vi vätskan i växellåda samt bakaxelns differential. Cirkapris 100 kr.


INJECTION TRIM
Hälls i bränsletanken, ska ta bort avlagringar på ventiler, tändstift och i förbränningsutrymmet. Ska bota startsvårigheter och ojämn motorgång. Cirkapris 140 kr.


MOTOROLJA
Helsyntetisk motorolja av lämplig klassificering. Vanligen består oljan av 10 procent tillsatser som skumbegränsare och mjukgörare. Extra tillsatser förstärker eller kompletterar de befintliga tillsatserna. Cirkapris 800 kr.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 8 2016

Testbilen

Mazda MX-5 årsmodell 1990

Ett välskött exemplar med 20 000 mil på mätaren som har rullat cirka 1 000 mil sedan senaste service. Enligt försäljningsbroschyren hade den fyrcylindriga bensinmotorn 115 hästkrafter och 135 Nm i vridmoment när den lämnade fabriken hösten 1989.

 

Så här blev resultatet

Före service och behandling

Drivhjul: 80,9 hästkrafter
Vridmoment drivhjul: 137,3 Nm

Motor: 118,0 hk

 

Efter service
Drivhjul: 83,2 hästkrafter.
Vridmoment drivhjul: 137,7 Nm.

Motor: 119,0 hk

 

Efter Liqui Molybehandling
Drivhjul: 84,3 hästkrafter
Vridmoment drivhjul: 140,1 Nm.
Motor: 119,1 hk

 

 

Hästkrafttest på rullande landsväg

Så gjordes testet:

Motorns effekt mättes vid tre tillfällen på en så kallad rullande landsväg. Före service, efter standardservice, samt ytterligare en gång efter service och behandling med samtliga produkter.

 

Varje mätning gjordes tre gånger för att ge ett snitt och minska risken för mätfel. Vid testets början hade bilen körts cirka 1 000 mil utan service. Mellan varje service kördes bilen cirka 50 mil för att alla medel skulle få chans att verka.