Citroën, DS och Peugeot godkänner HVO-diesel, vad innebär det?

Den 7 september godkände samtliga märken inom den franska PSA-gruppen (Citroën, DS och Peugeot) HVO-diesel i alla person- och transportbilar som är utrustade med Euro5- eller Euro6-klassade motorer.

 

- För den som har en dieselbil från någon av dessa tillverkare idag och vill tanka ett mer klimatsmart bränsle är det en fin möjlighet, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

 

- Det här är en utveckling som vi vill se mer av. Sådana här initiativ från tillverkarna kan ge upphov till ökad efterfrågan. Nu är det också viktigt att branschförbund som Bil Sweden uppmanar alla sina medlemsföretag att göra samma anpassning till de nya bränslekvaliteterna. Vi på Motormännens Riksförbund märker att många av våra medlemmar vill göra ett bra bilval ur miljösynpunkt, samtidigt som en elbil kanske inte passar allas behov. Att kunna tanka HVO100 är ett nytt och tungt vägande argument för de här kunderna. HVO-bränslet är ett hållbart alternativ som dessutom har viss tillgänglighet redan idag, säger Carl-Erik Stjernvall.

 

Ökad efterfrågan kan utgöra grunden för en större satsning och utökad infrastruktur. Redan idag ser vi en låginblandning av HVO i fossil diesel. Att biltillverkare nu godkänner bränslet till 100 procent är lovande och kan innebära en snabbare omställning till en fossilfri fordonsflotta. Vi hoppas att andra biltillverkare följer det goda exemplet och att bilisterna ges möjlighet att tanka de nya bränslena i större utsträckning än vad som hittills varit möjligt.

 

Det är glädjande att vi ser initiativ från branschen och det är med all säkerhet så att flera andra bilmärken kommer att gå samma väg. Det finns bara ett fåtal leverantörer av de dieselinsprutnings-komponenter som biltillverkarna har på sina motorer, många bilmärken har i princip samma konstruktion.

 

Detta är HVO-diesel

HVO100 som bränslet kallas enligt standard E15940 är ett biodrivmedel enligt generation två. Till skillnad från de äldre dieselalternativen, till exempel RME, är HVO raffinerat på ett sätt som på molekylär nivå gör den mycket lik nuvarande fossil diesel.

 

RME kan däremot ge upphov till driftstörningar och problem med bland annat partikelfilter i de flesta moderna bilar. Därför är HVO ett bättre alternativ.