Det nya bilägandet

Köpa ny bil eller begagnad. Prenumeration eller långtidshyra. Bli medlem i en bilpool. Eller kanske hyra grannens bil. Det finns gott om alternativ till det traditionella bilägandet. Vi tittar närmare för- och nackdelar med de vanligaste sätten att han ha tillgång till bil.

 

I dag bjuds det på allt fler alternativ att ”äga” bil. Förutom att köpa en splitterny eller en  begagnad kan du privatleasa, långtidshyra, gå med i en bilpool eller hyra grannens bil.

 

Fabriksny bil

En ny bil ger ett smidigt ägande med låga servicekostnader. Du kan välja fritt bland färger och klädslar, ratt, fälgar och övriga tillval. Och bilen kommer med en ren historia med minst två års garanti från tillverkaren. Många märken kompletterar även garantitiden. Under de tre första åren räcker det att du tecknar halvförsäkring, då bilen har en vagnskadegaranti, och du klarar dig undan med ett besök hos besiktningen på fem år. En ny bil har utvecklats och därmed utrustats med senaste tekniken, vilket ofta resulterar i högre bränsleeffektivitet, lägre utsläpp och ökad säkerhet.

 

För vem?

Du som vet vad du vill ha när det kommer till personliga val och som sätter stort värde på ett problemfritt bilägande.
+ Känslan. Tryggt ägande med garantier och fri service. Alla valmöjligheter. En besiktning under de fem första åren. Lägre försäkringspremie under vagnskadegarantin.
− Inköpspriset. Krävs minst 20 procent i handpenning. Uppbundet kapital och/ eller dyr avbetalning. Kraftig värdeminskning, nybilsvärdet nästan halveras efter tre år. Tiden mellan köp och leverans kan bli lång.

 

Kostnader per år

Beräkningen är baserad på en fabriksny bil  i Golfklass, med ett nybilsvärde på cirka 200.000 kronor. Årlig service/2.000 mil. Tänkt köpare är en 40-årig man boende i mellanstor stad. Beräknat på tre års ägande.
3.000 mil: cirka 67.000 kronor.
1.500 mil: cirka 50.000 kronor.
500 mil: cirka 42.000 kronor.

 

Begagnad bil

På marknaden finns en uppsjö av bilar med ett par år på nacken. Som begagnatköpare slipper du det stora värdetappet. En tre år gammal bil som har rullat 2.000 mil per år får du för nästan halva nybilsvärdet. Och bilen kan ge dig många bekymmersfria år på vägen. Är bilen endast ett eller ett par år gammal omfattas den kanske fortfarande av nybilsgaranti. Tack vare att det har blivit allt mer populärt att privatleasa bil så kan du med stor sannolikhet hitta just pärlan du letar efter på begagnatmarknaden.

 

För vem?

För dig som vill ha mycket bil för pengarna, och där nybilskänslan inte är avgörande. Har du kunskap och intresse för bilar ökar chansen att göra en riktigt bra affär.
+ Priset, första ägaren har redan betalat för den kraftigaste värdeminskningen. Inte lika stort värdefall de kommande åren om du vårdar bilen. Hög utrustningsnivå kan ingå i köpet då det är svårt för säljaren att få betalt för alla tillval. Garantier kan finnas.
− Krävs minst 20 procent i handpenning vid lån. Högre service- och underhållskostnader. Garantier avtar med åren. Risk att bli lurad, kom ihåg att det är du som har undersökningsplikt. Risk för rostskador.

Kostnader per år

Beräkningen är baserad på en tre år gammal bil av Golfklass, värde cirka 120.000 kronor. Årlig service/2.000 mil. Tänkt köpare är en 40-årig man boende i mellanstor stad. Helförsäkring. Beräknat på tre års ägande.
3.000 mil: cirka 51.000 kronor.
1.500 mil: cirka 39.000 kronor.
500 mil: cirka 29.000 kronor.

 

Privatleasing

Leasing har länge varit vanligt bland företag men under senare år ”prenumererar” allt fler privatpersoner på en ny bil. När du leasar som privatperson behöver du inte lägga en krona i handpenning eller ta några lån. I dag erbjuder de flesta biltillverkare leasing med perioder på 24 eller 36 månader. När hyresperioden är slut lämnas bilen tillbaka eller så köper du ut din bil för ett bestämt restvärde. Ofta ingår servicekostnader i tre år eller upp till 4.500 mil.

 

För vem?

För dig som vill ha ett enkelt och bekvämt bilägande genom en fast månadskostnad, utan handpenning och lån.
+ En ny modern bil med senaste teknik och säkerhetsutrustning. Fast månadskostnad. Inga oförutsedda utgifter för reparation och service. Ingen oro över bilens andrahandsvärde och du slipper sälja bilen efter avtalstiden.
− Krångligt och dyrt att säga upp avtalet i förtid. Extra kostnader för onormalt slitage. Begränsad körsträcka, att överskrida avtalad sträcka kostar. Konsumentskyddet är inte lika tydligt som när du köper en ny bil. Du kan inte dra av ränta i deklarationen.

 

Kostnader per år

Beräknad på 36 månaders kontrakt, ett  tillvalspaket, vinterhjul, försäkring Bas, bil  ur Golfklassen. Service ingår i priset. Drivmedel tillkommer. Fordonsskatt: Cirka 800 kronor/år.
3.000 mil: cirka 48.000 kronor.
1.500 mil: cirka 36.000 kronor.
500 mil*: cirka 32.000 kronor. * Beräknat på den lägsta prenumerationskostnaden, 1.000 mil.

Bilpool

Grundidén är att flera personer delar på bilarna och de fasta kostnaderna. Som medlem betalar du en engångsavgift vid registrering. Övriga kostnader beror på hur ofta du använder bilen: Vanligen fast månadsavgift, startavgift och kostnader som baseras på tid och körsträcka. Månadsavgiften är oftast 50–350 kronor, milkostnaden 20–30 kronor, inklusive drivmedel, och timavgiften 10–30 kronor. Parkeringskostnad, reparationer, försäkring, däck och skatt ingår i priset.

 

För vem?

För dig som är miljömedveten och inte är i behov av bil i vardagen, och som vill kunna välja storlek på bilen efter olika behov vid speciella tillfällen.
+ En låg fast månadskostnad. Tydliga kostnader för varje resa. Du kan fritt välja bilmodell efter behov. Ofta miljöbilar.
− Risk att bilarna är fullbokade. Innan du kör iväg ska skador rapporteras. Vid bokning väljer du försäkringsskydd, kan upplevas som struligt. Bilen ska lämnas tillbaka en bestämd tid.

 

Kostnader per år

Baserat på bil i Golfklassen. Ett lånetillfälle motsvarar ett vardagsdygn. Kostnaden här nedan blir något missvisande då tanken med bilpooler är att körningarna är få och relativt korta. Drivmedel ingår i priserna.
3.000 mil (100 lånetillfällen): 115.600 kronor.
1.500 mil (70 lånetillfällen): 68.200 kronor.
500 mil (50 lånetillfällen): 34 800 kronor.
Exempel på mer normal bilpoolskörning: Från Stockholms innerstad till Ikea, 5 mils körning, onsdag klockan 18–21. Kostnad: 40 (startavgift) + 69 (3 timmars hyra) + 137 (kilometerpris) = 246 kronor. Priser från Sunfleet.

 

Långtidshyra

Du kan teckna avtal från en månad till en längre period, och har under avtalsperioden ensamrätt till ”din” bil. Under längre avtalsperioder har du även möjligt att byta bilmodell. Drivmedel, vägtullar och p-avgifter betalar du själv, till skillnad från en bilpool. Däremot är service, däckbyte, försäkringar och vägskatt inkluderat i hyran. Om du tecknar ett långtidskontrakt med exempelvis Hertz ingår 250 mils körning per månad, därefter kostar varje kilometer extra.

 

För vem?

Du som inte behöver bil i vardagen utan bara vid speciella tillfällen och långresor, som skidresan till fjällen eller sommarens bilsemester.
+ Om bilen behöver repareras får du hämta ut en ny. Bra för längre körsträckor under en specifik period. Friheten att slippa ”ansvaret” för en egen bil.
− Hög månadshyra. Begränsad körsträcka per månad. Du kan få en sliten hyrbil. Självrisken kan bli kostsam om du är oaktsam.

 

Kostnader per år

Beräknad på en bil i Golfklasstorlek.
3.000 mil: 73.200 kronor, plus moms.
1.500 mil: 73.200 kronor, plus moms.
500 mil: 73.200 kronor, plus moms. Långtidskontrakt med Hertz omfattar 250 mil/mån (därefter 1 krona per kilometer extra), varför en lägre körsträcka inte påverkar priset. Vi har inte tagit hänsyn till eventuella rabatter.

 

Hyra grannens bil

SnappCar är en plattform för privatpersoner som hyr bilar av varandra. Det är kostnadsfritt att registrera en profil på hemsidan där du sedan söker efter en bil i din närhet. När bilens ägare har accepterat din förfrågan hämtar du upp bilen. Bilägarna sätter egna uthyrningspriser och får betalningen överförd till sitt bankkonto efter det att bokningen är genomförd och utcheckad. Att hyra en bil i Golfklassen med SnappCar kostar runt 300 kronor per dag, och bilägaren får 70 procent av uthyrningspriset. Du står för drivmedel, vägtullar och p-avgifter. Bilen täcks av SnappCars egen försäkring genom If under hela uthyrningsperioden.

 

För vem?

För dig som på ett enkelt och smidigt sätt vill hyra bil under korta perioder, en vanlig uthyrningsperiod ligger mellan en dag och en vecka.
+ Billigt och enkelt. Du hittar en uthyrare som du återkommande hyr av. Den du hyr av kanske bor i närheten.
− Risk för konflikt när bilen lämnas tillbaka. Osäker status på bilen du hyr: som service, säkerhet med mera. Inte lika utbrett i alla städer. Inte tillgång till bil vid spontana tillfällen.

 

Kostnader per år

Baserat på bil i Golfklassen. Ett lånetillfälle motsvarar ett vardagsdygn. Exemplet räknar med att man kör 30 mil per uthyrningsdag.
3.000 mil (100 dagshyror): 30.000 kronor.
1.500 mil (50 dagshyror): 15.000 kronor.
500 mil (16,5 dagshyror): 5.000 kronor. Priser från SnappCar.

Marie sålde sin bil - delar istället med sina grannar

För två år sedan bestämde sig Marie Wennberg, 41, från Stockholm, för att sälja bilen och i stället testa tre olika typer av bildelningstjänster. Ett val hon aldrig har ångrat. – Det finns redan mer privatägda bilar än nödvändigt. Den här typen av lösning är både smidigare, billigare och miljövänligare, säger hon.

Som singelmamma mitt i karriären värdesätter Marie Wennberg enkla lösningar i vardagen. Att sälja bilen visade sig vara ett smart drag när hon i stället blev medlem i bildelningstjänsterna Sunfleet, DriveNow och SnappCar.

 

– Att bo i innerstan och äga bil blev mer problem än nytta för mig. Nu har jag i stället en blandning av lösningar som tillsammans täcker mina behov, säger hon. De tre delningstjänsterna Marie Wennberg använder skiljer sig lite åt, men bygger alla på principen att en och samma bil finns tillgänglig för flera människor.

 

Uthyrningen sköts helt digitalt och har en sökfunktion som visar lediga bilar i närområdet. Bilpoolerna Sunfleet och DriveNow drivs av företag som ser till att bilar finns tillgängliga för kunden vid anvisade platser. Kunden betalar en fast månadsavgift samt avgift för tid och sträcka för varje hyrtillfälle.

 

Den nyare tjänsten SnappCar marknadsför sig som en tjänst för grannar, där uthyrningen sköts av privatpersoner. Priset per dygn bestäms här av bilägaren själv och kan därför variera från bil till bil.


– Närheten och flexibiliteten är ett stort plus. Något som ofta saknas hos traditionella biluthyrare och bensinmackar som antingen har för snäva öppettider eller ligger utanför stan. Dessutom är de dyrare. Efter två års användning har Marie Wennberg utarbetat en egen modell för vilket delningsalternativ som passar bäst för vilket tillfälle.

 

– Bilpoolerna använder jag för kortare utflykter eller ärenden. Med SnappCar hyr jag bil för helgutflykter eller längre resor. Där kan jag dessutom få tag på stora bilar om jag behöver transportera exempelvis möbler. Marie Wennberg vill poängtera att bildelningstjänsterna förmodligen fungerar bäst i större städer där många kan klara vardagen bra utan att äga en egen bil.

 

– För den som är beroende av bilen varje dag är detta kanske inte rätt lösning, men då kan du ju i stället hyra ut din bil och tjäna en hacka. Oavsett hur din situation ser ut tycker jag absolut du ska testa. Att dela bil är bra för både plånbok och miljö, säger hon.