Elbilarna är här på riktigt

För att fordonsflottan ska bli fossilfri behöver andelen elbilar öka.

– Vi är väldigt nära ett mycket stort genombrott för elbilen. Nu går elbilståget, säger Bo Normark, senior rådgivare på elbranschens intresseorganisation Power Circle.


Volkswagen presenterade sin konceptbil Volkswagen ID på bilsalongen i Paris tidigare i höstas. Modellen är den första på en helt ny plattformsarkitektur som är tänkt att ligga till grund för en rad elbilar från Volkswagenkoncernen.

 

Elmotorn ger 125 kW (170 hästkrafter) och klarar upp till 60 mil på en laddning, beroende på batteri. Precis som Tesla med flera har VW valt att placera batteriet i bilens golvkonstruktion. När Volkswagen ID når marknaden 2020 ska den enligt VW kosta ungefär som en motsvarande Golf, det vill säga runt 250 000 kronor, nästan 150 000 kronor mindre än dagens e-Golf.

 

Elbilarna kommer på bred front

– Många pratar om Tesla. Men det vi nu ser är ett teknikgenombrott på bred front. Vi håller på att få elbilar med tillräckligt lång räckvidd till tillräckligt attraktiva priser, säger Bo Normark.

 

– Renault Zoe till exempel kommer till årsmodell 2017 med en version som har 40 mils räckvidd, dubbelt så lång räckvidd som tidigare. BMW kommer med nya modeller. Samma sak gör Mercedes och Volvo och många andra bilfabrikanter. Bo Normark beskriver utvecklingen som oerhörd snabb, lite som ”ketchupeffekten”.

 

– För 350 000 kronor har du hittills fått en bil med en räckvidd på kanske 15 mil. Nästa år får du för lika mycket pengar en bil som går 50–100 procent längre.

 

– Vi håller på att få elbilar med verkliga räckvidder på 40 mil eller så på en laddning och som kostar lika mycket i inköpspris som en dieselmodell. Varför ska man då köpa en dieselbil? Nu går elbilståget.

 

Motormännens vd Fredrik Daveby håller med:

– När de stora leverantörerna inom ramen för tjänstebilssegmentet kommer med rena elbilar som klarar 50 mil på en laddning, ja, då kommer det bara att smälla till.

 

Dagens regler drabbar nästan alla Sveriges bilister

Skatten är tänkt att gynna miljöbilar och snabba på omställningen.
– Men som förslaget nu är utformat drabbas nästan alla Sveriges bilister ekonomiskt, framför allt de som har minst möjlighet att byta till det nya, säger Motormännens vd Fredrik Daveby.

Sedan i våras har den statliga så kallade Bonus-malus-utredningen varit ute på remiss. Grundtanken är att fordon med låga koldioxidutsläpp ska premieras genom en bonus medan fordon med höga koldioxidutsläpp ska belastas med högre skatt.

– Principen är riktig. Men felet är att man i förslaget höjer skatten på redan existerande bilar och då är det inget styrinstrument, vilket ju är hela poängen, säger Fredrik Daveby.

 

– Det är framför allt företag som köper nya bilar. Cirka 60 procent av nybilsförsäljningen och över 90 procent av supermiljöbilsförsäljningen går till företagen. Går det nuvarande bonus-malus-förslaget igenom kommer Sveriges bilister i praktiken att subventionera tjänstebilsköparna. Det är inte en grön och rättvis skatteväxling. Vad bör man göra i stället?

 

– Systemet ska vara ekonomiskt neutralt, det vill säga bonusen till nya miljövänliga bilar finansieras av en avgift på nya bilar som inte är lika miljövänliga. Genom att ta ut miljöbelastningen vid nybilsköpet får vi en prissättning som är mer rätt ur hållbarhetssynpunkt.

 

”Skärp utsläppskraven”

Successivt skärpta utsläppskrav underlättar omställningen mot en alltmer fossilfri bilpark.
För nya personbilar är EU:s utsläppskrav 95 gram CO2 per kilometer från och med 2021. Flera medlemsländer, bland annat Sverige, vill ha en tydlig tidsplan för nästa skärpning av utsläppskraven.

 

– En fortsatt skärpning av EU:s krav på koldioxidutsläpp från nya bilar kommer leda till ett ökat utbud av bränslesnåla bilar. Det gäller även ett införande av sådana krav på tunga fordon, säger Per Wollin på Naturvårdsverket.

 

Johanna Grant, ordförande i Gröna bilister:

– Vi vill se en lagstiftning av 2030-målet. På så sätt kan biltillverkare och drivmedelsbranschen få de långsiktiga spelregler som de skriker efter.

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 9 2016

TIO ELBILAR SOM  SNART ÄR HÄR

HYUNDAI IONIQ ELECTRIC Elbil som lanserades i november. 28 mil räckvidd. Hybridversionen testas på sidorna 40–49. Kommer även som laddhybrid under 2017.

 

KIA NIRO Kommer som elbil 2018. Finns i dag som hybrid, testas på sidorna 40–49. Kommer som laddhybrid 2017.

 

TESLA MODEL 3 Elbil som ska gå i produktion 2017. Förväntat pris motsvarande en BMW 3-serie. Räckvidd minst 34,5 mil.

 

VW ID Lansering 2020. Räckvidd upp till 60 mil, pris runt 250 000 kronor.

 

OPEL AMPERA-E Produktionsklar och lanseras under 2017. I USA som Chevrolet Bolt. Räckvidd ”minst 50 mil”.

 

JAGUAR I-PACE 400 hästkrafter stark och fyrhjulsdriven crossover som ska rulla 50 mil på en laddning. Lansering 2018.

 

MERCEDES GENERATION EQ Batteriets 70 kWh stora batteri ska räcka till 50 mils körning. Produktionsstart före 2020.  

 

SMART FORTWO OCH FORFOUR Elbilskonvertering av Smarts modellutbud. Når marknaden efter årsskiftet, cirka 16 mils räckvidd.

 

VOLKSWAGEN E-GOLF Med effektivare motor och batterier (från 24,2 kWh till 35,8 kWh) nära fördubblas räckvidden till 30 mil. Till Sverige i vår för cirka 390 000 kronor.

 

TOYOTA MIRAI Elbil där energin inte lagras i batterier utan vätgas. En bränslecell omvandlar gasen till elektricitet. I produktion.

 

Läs även

Elbilrevolutionen

Fler laddplatser behövs

Mer gods kan gå på järnväg