Med säkerheten som tillval

Det är lätt att fåfängan talar när man beställer en ny bil. Historiskt sett har exempelvis ett par snitsiga fälgar varit populärare tillval än förarassistanspaket. En förklaring är de 7,5 prisbasbelopp förmånsbilisterna har att förhålla sig till.

 

Förmånsbilarna har stor påverkan på den svenska bilparken – och trafiksäkerheten i allmänhet – eftersom de flesta förmånsbilar så småningom hamnar på begagnatmarknaden. I dag kan förmånsbilisterna välja bort viss säkerhetsutrustning av skatteskäl.


– Vi ställer oss frågande till att viss säkerhetsutrustning i bil förmånsbeskattas. Inte ska väl bilister som investerar i trafiksäkerhet tyngas av högre skatter? säger Jon Stenbeck, Motormännens informationschef.


Dock verkar medvetenheten om säkerhetsfunktioner som autobroms, vingelvarning och adaptiv farthållare öka. Räknat från 2010 har bara 9 procent av Opel Insignia-köparna valt tillvalet ”Opel eye plus” med autobroms, adaptiv farthållare och trafikskyltsigenkänning.


Under modellår 2016 har dock hela 20 procent valt de trafiksäkerhetshöjande tillvalen trots att ”Opel eye plus” är ett fristående tillval och inte knutet till någon kampanj eller utrustningsnivå.


Sveriges bäst säljande bil, Volvo V70, utmärker sig med att hela 56 procent av kunderna under modellår 2015 valde förarstödspaketet ”Driver support”. Som årsmodell 2016 säljs Volvo V70 i Classic-utförande och har alla för modellen tillgängliga förarstödsystem som en del av standardutrustningen.

 

Tillval idag — standard imorgon

Lyxbilar har traditionellt varit något av pionjärer för nya säkerhetsfunktioner. För att se vad vi kan vänta oss för säkerhetsutrustning som standard eller prisvärda tillval om 10–15 år vänder vi blicken mot dagens lyxbilar.

 

Kökörningsassistent
(Bland annat Volvo XC90)
En utveckling av den adaptiva farthållaren. I hastigheter upp till 50 km/h kan XC90 följa framförvarande bil utan att föraren behöver styra aktivt. Dock måste föraren alltid ha en hand på ratten för att systemet ska vara aktivt. Stort steg mot autonom körning.

 

Mörkerseende kamera med spotlightfunktion
(Bland annat BMW 7-serie)
Med infraröd värmekamera syns värmekällor i mörker. Bilen varnar föraren om fotgängare eller vilt rör sig i närheten av bilen och kan dessutom markera var objektet är med en lågt lysande spotlight (utveckling av bilens dimljus).

 

Pre-safe — krockvåldsbegränsande åtgärder
(Bland annat Mercedes S-Klass)

Mercedes introducerade Pre-safe 2002, men har i dag utvecklat funktionerna. Vid risk för olycka, såsom kraftigt ingrepp från antisladdsystemet eller om bilen tenderar att välta, stramar elmotorer åt säkerhetsbältena, samtidigt som eventuellt öppna fönster stängs och stolarna vinklas för en bättre positionering vid en eventuell krock.

 

Laserstrålkastare
(BMW 7-serie, Audi)

Laserstrålkastare ger ett intensivare och mer dagsljuslikt sken jämfört med xenon- och LED-strålkastare och är mer energieffektiva.

 

Utvecklad autobroms
(Bland annat Volvo XC90)

Volvo har utvecklat ”City safety” så att det även kan känna igen och bromsa för cyklister som korsar bilens körbana, samt bromsa för trafik om det finns en kollisionsrisk vid vänstersväng. Nästa steg i autobromssystemens utveckling förväntas bli broms vid risk för kollision med vilt (i dag bara varning).

 

Uppkopplade bilar
(Bland annat Volvo XC90)
General Motors var först med ett ”telematik-system” för bilar, deras OnStar-tjänster lanserades 1995, men det är först 2016 OnStar lanseras som tillval för GM:s europeiska bilar (Opel). Volvos motsvarighet kallas OnCall och lanserades år 2000. Gemensamt för systemen är att de utöver bekvämlighetsfunktioner som fjärröppning av lås, automatiskt kan larma räddningstjänst och ange bilens exakta position.

 

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 1 2016

Tillval igår – standard idag

Ingen höjer i dag på ögonbrynen för krockkuddar, ABS-bromsar och antisladdsystem. Det räcker dock att backa tiden knappt 20 år för att dagens självklarheter ska bli mer exotiska. Motor tittar på några av bilindustrins säkerhetsgenombrott genom åren.


1947 Den mjuka instrumentpanelen
Amerikanska Tucker lanserade den första mjuka instrumentpanelen i Tucker 48. Risken för huvudskador minskades vid krock.


1953 Skivbromsar
Jaguar använde skivbromsar under Le Mans 24-timmars. Kortare bromssträckor än de tidigare trumbromsarna. Första personbil att använda bromstypen var en begränsad serie av Austin Healy 100S från samma år. Citroën DS (1955) var första masstillverkade bil med skivbromsar.


1959 Säkerhetsbältet
Volvo introducerade trepunktsbältet som en del av standardutrustningen i Volvo PV 544 och Amazon. Säkerhetsbältet anses vara den trafiksäkerhetsinnovation som har räddat flest liv genom historien.


1973 Krockkudden
Redan i början av 1940-talet experimenterade industrin med krockkuddar, men det var först när krocksensorn uppfanns i slutet av 60-talet som de kom till nytta för bilindustrin. Oldsmobile Toronado var 1973 första personbil med krockkudde som tillval.


1978 Låsningsfria bromsar/ABS-bromsar
Mercedes visade de första elektroniskt kontrollerade ABS-bromsarna i början av 70-talet. 1978 gick de att beställa till Mercedes S-klass.


1985 Antispinnsystem
Mercedes var först ut med ett elektroniskt kontrollerat antislirsystem. Under acceleration hindrades drivhjulen från att spinna loss och bilen att överstyra. Systemet blev standard i S-klass samma år.


1995 Antisladdsystem
Tio år senare kopplade Mercedes in ytterligare sensorer i systemet och Mercedes S600 var världens första bil med standardmonterat antisladdsystem. För att förhindra vältning fick Mercedes A-klass antisladdsystem som standard 1998, en åtgärd som påskyndade införandet av antisladdsystem. Sedan november 2011 måste alla nya personbilar som säljs inom EU vara utrustade med antisladdsystem.


1998 Adaptiv farthållare
Mercedes S-klass kunde utrustas med världens första radarbaserade farthållare. Avståndet till framförvarande trafik hölls konstant, vid behov användes bilens bromsar för att undvika kollision vid exempelvis nedsatt sikt. Första automatiserade bromsfunktionen och ett första steg mot autonom körning.


2008 Autobroms
Volvo S60 var första bil ut med ett standardmonterat system, ”City safety”, som känner av framförvarande hinder och kan bromsa bilen till stopp.