Plötsligt stod en älg på vägen

Det är kväll och alldeles kolsvart ute. Jag testkör nya Volkswagen Tiguan, en av tre bilar i Motors suvtest som publicerades i förra numret. Färden går på E22 söderut från Norrköping. Vid avfarten till Valdemarsvik upphör viltstängslet, vilket jag knappt noterar.


Möter en bil, och bländar av till halvljus.
Plötsligt – jag ser bara fyra ben, sedan smäller det.
En gigantisk mörk gestalt kraschar mot rutan. Vi åker ner i diket där bilen studsar fram. Efter ungefär 100 meter tar det stopp.
Det är alldeles stilla. Det enda som bryter lugnet är varningsblinkern som gått igång. Vi är oskadda, men lite chockade.
Snart är det fullt pådrag. Ambulans, brandkår och polis.

undefined

Motors chefredaktör Michael Jonsson krockade med en älg i samband med en testkörning av nya Volkswagen Tiguan, den vita bilen på omslaget till Motor 2016-7.


”Ni hade tur”, säger poliserna.
”Tur att ni hade en säker bil”, säger bärgarna.
Ja, vi hade tur. Det kunde ha gått mycket värre. Vi kunde varit bland de nästan 100 som varje år dör eller skadas svårt i en viltolycka. Vi hade också en säker bil. Nya VW-suven Tiguan, testvinnare i Motor med maxbetyget fem M i ronden ”säkerhet”.


Min älgolycka skulle egentligen aldrig ha behövt inträffa – om vägsträckan haft viltstängsel. Vi är 5 311 förare, plus passagerare, som senaste året har krockat med en älg. De flesta av oss helt i onödan.


Trafikverket skriver själva: ”Viltolyckorna utgör fortfarande en mycket stor andel av olyckorna i Sverige.” Och fortsätter: ”Ur skadesynpunkt är det mest angeläget att reducera älgolyckorna.”
De skriver också hur man drastiskt kan få ner antalet olyckor:
”Viltstängsel bedöms minska viltolyckor med 80 procent.”
Ändå är hundratals mil av Sveriges största vägar oskyddade.
Det är inte okej.

Viltolycka E22

Vägsträckan där olyckan inträffade är ökänd, och troligen blev älgen stående vid 2+1-vägens vajerräcke. Vägen saknar viltstängsel.


Dessutom – de nya 2+1-vägarna gör att djuren stannar på vägen när de kommer fram till vajrarna. Det var troligen därför älgen som jag körde på stod stilla mitt på vägen. Trafikverket vet det också, men avstår ändå många gånger från att sätta upp viltstängsel.


Dessutom – Trafikverket vet var olyckorna inträffar. På ”min” tolv kilometer långa vägsträcka utan viltstängsel utmed E22 i Valdemarviks kommun har det enligt Nationella viltolycksrådet (Trafikverket ingår) inträffat 73 viltolyckor under 2014–2015, varav 13 älgolyckor.
”Det här är sjunde älgolyckan i år på samma plats”, säger ambulansföraren som kör oss till sjukhuset.
”Vi är där och hämtar kraschade bilar nästan två gånger i veckan”,
säger bärgarna.


Öka takten, Trafikverket! Sätt upp viltstängsel på åtminstone de högtrafikerade Europavägarna – om ni verkligen vill få ner antalet trafikolyckor.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 8 2016

Tekniken som kan minska viltolyckorna

Det kommer allt fler nya säkerhetsfunktioner som hjälper bilisterna att undvika en viltolycka. Här är ett urval.


Viltvarning med autobroms
Volvos 90-serie är unik med viltvarning i kombination med autobroms. Hastigheten sänks med upp till 15 km/h. Systemet reagerar på större djur – älg, ko och häst.


Mörkerseende kamera
Två tekniker. Värmekamera (IR) eller ljusförstärkare gör ”natt till dag”. Kamerorna registrerar rörelser och kan uppmärksamma föraren på vilt som rör sig över vägen.


Bromshjälp
ABS gör det möjligt att tvärnita utan att förlora styrförmågan. I dag kompletterat med panikbromsfunktioner som hjälper föraren att bromsa hårdare och därmed ytterligare korta bromssträckan.


Passagerarskydd
En rad proaktiva åtgärder inför en möjlig krock. Sladdar bilen, väjer eller bromsar kraftigt rätas stolsryggarna upp, fönster och taklucka stängs och säkerhetsbältet dras åt elektriskt för att hålla förare och passagerare på plats.


Permanent helljus
Bilens smarta strålkastare gör att helljuset kan användas även vid möte. Ljuset skärmas av och lyser runt upphinnande och mötande bilar. Medtrafikanterna bländas inte. Ljuskäglans form anpassas beroende på hastighet och trafikmiljö. Vid mötande trafik vinklas helljuset ut mot vägrenen och förbättrar avsevärt sikten vid mörkerkörning.


Spotlight-strålkastare
Lågt placerade strålkastare kan belysa och följa enskilda objekt framför bilen, exempelvis djur, för att varna föraren.


LED-strålkastare
Med energieffektiva och ljusstarka ljusdioder i huvudstrålkastare får bilen ett intensivt vitt sken. Ger påtagligt mer ljus vid skymning jämfört med halogenlampor.


Adaptivt bromsljus
Aktiveras ABS-funktionen blinkar bilens bromslampor intensivt, som därmed varnar bakomvarande bilister. När hastigheten har sjunkit till runt 10 km/h tänds varningsblinkers för att uppmärksamma övriga trafikanter på fara.


Antisladdsystem
Sensorer och gyron övervakar bilens rörelser. Bromsar och motor används för att häva eller minska en sladd, till exempel vid en kraftig undanmanöver.


Vindrutedisplay
Hastighet och kringinformation projiceras på vindrutan, föraren behöver inte ta blicken från vägen. Beroende på bilens övriga system kan displayen även varna för rörelser på eller vid vägen.

 

Läs även

681 offer för viltolyckor på tio år

Viltvägarna

Bygg fler viltstängsel!