Så styrdes ministern av volvochefen

Finansminister Magdalena Andersson (S) jämförde i december Sveriges ekonomi med ”en nyproducerad Tesla”.
Då reagerade Volvo-chefen – och uppmanade finansministern att byta ut exemplet till en Volvo.
I samband med presentationen av regeringens vårbudget nyligen gjorde hon just det – Tesla blev Volvo.

 

Motor har under våren granskat relationerna mellan Volvo och den svenska regeringen i frågan om sms-lagen – den lag mot handhållen mobiltelefon under bilkörning som riksdagen röstade ja till för drygt tre år sedan men som ännu inte har införts. Motor har kunnat konstatera följande: Företrädare för Volvo har för Motor uppgett att ett sms-förbud skulle hämma teknikutvecklingen.


Och enligt uppgifter till Motor har representanter för Volvo arbetat med att förmå såväl riksdagsledamöter som tjänstemän och politiker i regeringskansliet att säga nej till ett sms-förbud. Ett av motiven bakom Volvos projekt för självkörande bilar – ”Drive me” – är att bilförare bland annat ska kunna sms:a och mejla under körning.


”Drive me”-projektet har fått uttalat stöd av både nuvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) och förra infrastrukturministern Catarina Elmsäter-Svärd (M). De har båda hyllat projektet offentligt tillsammans med Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Nu finns ytterligare ett exempel på hur biltillverkaren Volvo har påverkat ledande politiker.


Svenska Dagbladet har tagit del av ett mejl från Anders Kärrberg, ansvarig för samhällskontakter på Volvo Cars, till finansminister Magdalena Andersson. I brevet som inleds ”Hej Magdalena” skriver Anders Kärrberg:


”Att Ministern när hon vill understryka att det går bra för Sverige då väljer att jämföra med Tesla, ett amerikanskt bolag som hittills inte påvisat ett positivt rörelseresultat, med en försäljning som är 10% av vår och med näst intill obefintligt bidrag till svensk ekonomi har gjort att flera av våra medarbetare reagerat negativt. En jämförelse med Volvo Cars hade varit lämpligare.”


Volvos påtryckningar fick avsedd effekt. Vid presentationen av vårbudgeten i april jämförde inte längre ministern Sveriges ekonomi med en nyproducerad Tesla. Nu liknade hon ekonomin vid en Volvo V90.


– Jag tycker fortfarande att en Tesla är en bra liknelse men Volvo Cars har just lanserat en ny modell, V90, och Volvo går väldigt bra och är en starkt bidragande faktor till ökade exportintäkter. En Volvo V90 är ingen dålig liknelse, säger Magdalena Andersson till SvD.


Annika Bjerstaf är PR-chef på Volvo Car Sverige:
– Det är lobbying helt enkelt. Anders Kärrberg jobbar inom det området. Vi har inget mer att säga om detta, säger hon till tidningen Resumé.

 

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 4 2016