Vem äger egentligen din bil?

Under de kommande åren avgörs striden om vem som ska äga informationen om din bil. Du själv eller bilfabrikanterna.
— De stora fordonstillverkarna vill ha monopol och låsa in konsumenterna i sitt eget system med högre kostnader som resultat. Det måste stoppas, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening.

 

I takt med att bilar och andra fordon blir allt mer uppkopplade mot nätet, kommer en växande del av fordonsdatan att finnas i det så kallade ”molnet”. Den som kontrollerar ”molnet” kontrollerar därmed också informationen om fordonet.


I dag är det fordonstillverkaren som har den ensamrätten. Genom att kontrollera flödet av information kan tillverkaren styra underhåll och reparationer till sina egna utvalda tjänsteleverantörer.


– Resultatet blir att konsumenterna kan bli helt utelämnade till märkesverkstäder eller till de auktoriserade verkstäder som har köpt informationen, säger Christer Liljenberg.


– Dessutom riskerar Mekonomen och andra företag på den fria reservdelsmarknaden att stängas ute och på sikt försvinna. Det kommer att bli mycket dyrare för konsumenterna om de bara kan köpa reservdelar från bilmärkena själva.


Varför vill fordonstillverkarna kontrollera informationen?
– Av ekonomiska skäl. Det ligger mycket pengar i den information som samlas in om bilarna och deras ägare. Pehr Oscarson, vd för bilverkstadskedjan Meca Scandinavia, säger att fordonstillverkarna alltid har försökt skaffa sig monopol på ny teknik.

 

– Varje gång det kommer tekniska nymodigheter försöker biltillverkarna monopolisera. De kommer att göra samma sak även med uppkopplade bilar.


Hur då?
– När exempelvis servicelampan i framtiden lyser i din bil, kommer du säkert att få ett automatiskt meddelande från en märkesverkstad med frågan om den ska boka in en tid för service. Kanske erbjuder den till och med tider. Det enda du behöver göra är att okeja.


– För att välja en fristående verkstad måste du däremot göra ett aktivt val, det vill säga tacka nej till märkesverkstaden, leta upp en annan verkstad, ringa och berätta vad du behöver hjälp med och slutligen boka en tid, vilket är mycket omständligare.


Vad bör man göra?
– Se till att de fristående verkstäderna släpps in i systemet så att vi kan erbjuda samma möjligheter som märkesverkstäderna. Det ska vara lika enkelt att exempelvis boka en tid hos oss som hos en Volvoverkstad. Tekniskt sätt har vi inga problem att lösa det.


Inom några år väntas EU-parlamentet och EU-kommissionen avgöra vem som ska äga bilens information – fordonstillverkaren eller bilägaren.


Lobbyalliansen Afcar, med ett stort antal europeiska motorbransch- och bilistorganisationer som medlemmar, däribland Motormännen, driver hårt kravet att informationen ska ägas och kontrolleras av bilens ägare eller den som brukar bilen. Den vill också att konsumenterna själva fritt ska få välja verkstäder och andra tjänsteleverantörer från en öppen plattform, ungefär som vi i dag kan välja appar till våra smarta telefoner. Afcar anser även att alla serviceverkstäder, efter godkännande från ägaren, enkelt ska kunna få tillgång till information om bilens status och liknande. På andra sidan står biltillverkarnas organisation Acea som vill ha slutna och av fordonstillverkarna ägda systemplattformar.


– Just nu pågår det en intensiv lobbyverksamhet i Bryssel. Bilföretagen har 143 registrerade lobbyister där, varav 43 från Volkswagen. Det säger en del av vad som ligger i potten, säger Christer Liljenberg.


Hur många lobbyister har organisationen Afcar?

– Vi från fria sektorn har tillsammans med bilistorganisationerna tolv lobbyister. Bo Ericsson, vd i Sveriges Fordonsverkstäders Förening, menar att den hittills gällande principen – att information om bilens status ska vara tillgänglig för alla verkstäder – är viktig.


– Exklusivitet innebär konkurrensbegränsning. Ju lägre konkurrens, desto högre konsumentpriser och tvärtom.

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 4 2016