Volvo går till Datainspektionen för att få svar

Volvo ville först inte berätta vad företaget har registrerat om Motormännens vd Fredrik Davebys beteende i trafiken. Motivering: Han har tjänstebil och äger inte själv bilen han kör.

– Föraren ska ha rätt till informationen, oavsett vem som äger bilen. Det är en integritetsfråga, säger Fredrik Daveby.

 

Motor har i flera artiklar berättat om hur bilföretagen med hjälp av avancerade sensorer, GPS och kommunikationssystem i växande utsträckning samlar in detaljerad information om bilarnas och dess förares beteende i trafiken.


Häromåret förklarade till exempel Jim Farley, executiv vice president vid Ford:

– Vi vet om du bryter mot lagen och vi vet när du gör det. Vi har GPS i bilen, så vi vet vad du gör.


Motormännens vd Fredrik Daveby har en Volvo V60 plug-in-hybrid som tjänstebil. Den 22 mars i år begärde han av Volvo Car att få veta vad företaget registrerar om honom.


”Jag begär härmed information om vilka personuppgifter avseende mig Volvo Car Corporation behandlar, var personuppgifterna
samlas in, ändamålet med behandlingen och vilka mottagare eller kategorier av mottagare som får del av personuppgifterna”, skrev han. Enligt den svenska personuppgiftslagen har alla rätt att en gång per år gratis få ett registerutdrag från företag, organisationer och myndigheter.


En månad senare kom Volvos svar. Bland annat skriver företaget:
”Volvo Car Corporation har som policy att enbart lämna ut detaljerade uppgifter om bilen, så kallade ’bilregistrerade uppgifter’, till den fysiska person som är registrerad ägare till bilen.”


Företaget skriver också att det ska inleda ett så kallat samrådsförfarande med Datainspektionen för att klargöra eventuella förares rättigheter till registerutdrag för de bilar som de inte är ägare för.


– Det är viktigt att vi som konsumenter har vetskap om vilken information som samlas in om oss, av vilket skäl och vad den används till, säger Fredrik Daveby.


– Det är bra att Volvo, efter Motormännens initiativ, tar kontakt med Datainspektionen för att reda ut vem som äger informationen även i de fall då föraren inte äger bilen, till exempel om den är leasad eller en tjänstebil. Är det bilföretaget, den formella ägaren till bilen eller föraren?

 

Vem bör det vara?

– Föraren vid långvarigt nyttjande. Det är en viktig integritetsfråga i dag som kommer att bli ännu viktigare i framtiden med tanke på teknikutvecklingen.


Hans Kärnlöf, jurist på Datainspektionen, säger att det juridiska läget är oklart.
– Svaret på frågan vem som äger informationen eller ska ha tillgång till den, är att det vet vi inte. Men det måste vi så klart få klarhet i.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 5 2016