Volvos vassaste

Motors testredaktör Anders Helgesson var bland de första svenska journalisterna att provköra nya Volvo V90 och ger svar på några av de frågor som kommit in till tidningen Motors redaktion. En utförlig provkörningsrapport kommer i Motor nummer 6. Under tiden, följ Motor på Instagram.

 

 

Fråga: Hur bra är V90?

Bra! Volvos ambition är att ligga på samma nivå som Audi, BMW och Mercedes och det skulle jag säga att man i allt väsentligt gör. Bilen bygger på samma komponenter som Volvo XC90 vilket är det samma som fina vägegenskaper med fokus på komfort.

 

Kupén är väl ljudisolerad, stolarna tillhör bilindustrins toppskikt, känslan i reglage och vred står inte de tyska tillverkarna efter. V90 är det vassaste som kommit från Volvo, raden av säkerhetshöjande förarstödsystem imponerar men det finns några anmärkningar. Mer om de får ni läsa om i Motor nummer sex.

 

Fråga: I vår Volvo V70 från 2012 har vi inga problem att få med tre barn och full semesterpackning. Verkar V90 vara lika rymlig?

Ja och nej. Den sluttande bakrutan tar ut sin tribut när det gäller att lasta stora oformliga väskor. Dock är lastutrymmet djupare så i liter räknat ska det i princip vara dött lopp mellan bilarna. På en punkt är dock V90 överlägsen V70, exakt vad får ni läsa om i tidningen.

 

Fråga: Vad kommer den att kosta?

När V90 D3 kommer till hösten blir priset från cirka 319 000 kronor med manuell växellåda. Bilen är med marginal inom det för förmånsbilsterna så viktiga 7,5 basbeloppen. Det är ett högre grundpris jämfört med föregångaren V70. Enligt Volvo är kundvärdet, alltså utrustningsnivån, cirka 30 000 kronor högre.

 

Volymsäljaren på den svenska marknaden lär bli V90 D4 med 190 hästkrafter, Kinetic- och Businesspaket för 353 800 kronor.

 

 

undefined

undefined

undefined

Av: Anders Helgesson

 

Läs mer om Volvo V90 på Motors Instagram (@tidningenmotor) och i Motor nummer 6.