Bilarna drar betydligt mer bränsle än vad tillverkarna påstår

Bilarna drar betydligt mer bränsle än vad tillverkarna påstår

Din bil kan dra betydligt mer bränsle än du tror. Vissa modeller drar 50 till 60 procent mer än vad den tekniska specifikationen från tillverkarna visar. Volvo vägrar kommentera tidningen Motors uppgifter. - Bilisterna är lurade och rättslösa, säger Motormännens tekniska expert Carl-Erik Stjernvall.

 

Biltillverkarna behöver inte redovisa den verkliga bränsleförbrukningen utan uppger bara resultatet av laboratorietester. Så även om du köper en bränslesnål bil kan det visa sig att bilen drar betydligt mer än tillverkaren uppgivit. Det visar tidningen Motors egna tester samt en genomgång av en stor studie från den Europeiska tankesmedjan Transport and Environment. 

 

- Som konsumenter är vi både lurade och mer eller mindre rättslösa, vilket är en stor skandal, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.  Det är mycket svårt för enskilda individer att få kompensation. Tillverkarna anpassar systematiskt bilarnas egenskaper för att de ska klara bränsle- och utsläppstester med så god marginal som möjligt. Enligt Allmänna Reklamationsnämnden är en biltillverkare eller försäljare inte rättsligt bunden till uppgifter om en bils bränsleförbrukning så länge uppgifterna utgår från EU:s testkörcykel. Det är en helt orimlig situation, menar Carl-Erik Stjernvall.   

 

Skillnaden mellan den uppgivna och verkliga bränsleförbrukningen har ökat dramatiskt. 2001 var skillnaden i snitt 9 procent, 2012 hade det ökat till 28 procent, och 2015 var skillnaden i snitt hela 42 procent. En del modeller kan dra så mycket som 50 till 60 procent mer än vad tillverkarna uppger.  

 

- För den enskilda bilisten är det svårt att få fram vilken förbrukning den egna bilen har. I takt med att skillnaderna ökar, finns det ändå lite hopp nu när bilkoncernen PSA går ut med sina bilmärken Peugeots och Citroens verkliga bränsleförbrukning. Vi har frågat övriga biltillverkare om de kommer att göra samma sak, och fått lite olika svar. Flera biltillverkare välkomnar detta, bland andra Toyota, Volkswagen, Mazda och Ford. Men på Kia Motors menar man att man följer de regelverk som finns och att man inte ser kundnyttan i ytterligaste ett referensvärde. Mest uppseendeväckande är att Volvo vägrar svara på våra frågor, säger Carl-Erik Stjernvall.

 

AUDI A4 Avant 2,0 TDI Q

Drivmedel Diesel
Uppgiven förbrukning 5,1
Verklig förbrukning 6,8

Skillnad +45 %

 

BMW 320 D EDE Touring

Drivmedel Bensin

Uppgiven förbrukning 4,4

Verklig förbrukning 6,2

Skillnad +41 %

 

Kia Niro Hybrid

Drivmedel Bensin /el

Uppgiven förbrukning 3,8

Verklig förbrukning 5,1

Skillnad 34 % 

 

Mazda 6 Wagon 2,2 DE

Drivmedel Diesel

Uppgiven förbrukning 5,4

Verklig förbrukning 6,5

Skillnad 20 %

 

Mitsubishi Outlander PHEV

Drivmedel Bensin/el

Uppgiven förbrukning 1,8

Verklig förbrukning 6,1

Skillnad +233 %

 

Volvo V40 Cross Country D3

Drivmedel Diesel

Uppgiven förbrukning 3,8

Verklig förbrukning 5,5

Skillnad +45 %

 

Toyota Prius

Drivmedel Bensin/el

Uppgiven förbrukning 3,0

Verklig förbrukning 4,6

Skillnad +53 %

 

Förbrukningen anges i liter per 100 kilometer.