Hoppa till huvudinnehållet

Efter tio år i styrelsen, varav sju år som ordförande väljer nu Bertel Österdal att lämna Motormännens styrelse. Bertel Österdal tycker det är dags att låta någon annan ta över ansvaret som ordförande på Motormännen. Han ska själv istället lägga mer tid på sin familj, trädgården och resor. - Det har varit ett spännande uppdrag och jag tycker organisationen under den här tiden har utvecklats positivt. Vi har blivit modernare med en helhetssyn på trafik och mobilitet med ökat fokus trafiksäkerhet och miljö. Vi har dessutom fått stopp på medlemstappet som pågått i många år, säger Bertel Österdal avgående ordförande på Motormännen.

I helgen genomför Motormännen sin årliga kongress ute på Lidingö. På agendan står bland annat val av ny ordförande, och nominerade till uppdraget är Olof Karlberg och Ulla-Britt Hagström.

Olof Karlberg

68 år, Vimmerby. Tidigare bland annat VD SOS International Sverige, VD Viking Sverige AB Larmcentral, VD Ostermans Ford Stockholm, förbundsordförande i 10 år och därefter VD i Motorbranschens Riksförbund, samt innan dess egen företagare i bilbranschen i 30 år. Erfarenhet av styrelsearbete från bland annat Volvofinans, Volvia, Götabanken, Svensk bilprovning och Stadium.

Ulla-Britt Hagström

64 år, lärare och fil. Mag. I pedagogik, Skövde. Är intresserad av samhällsutveckling, vilket lett till en rad politiska uppdrag på olika nivåer, kommun, landsting/region samt fem år i riksdagen. Inom de olika politiska uppdragen har Ulla-Britt bland annat fokuserat på att bilismen måste genomsyras av jämställdhet, nya alternativ för en miljövänlig bilism, infrastruktur och trafiksäkerhet. Anser som lärare att det är nödvändigt att satsa mer på trafikupplysning och trafiksäkerhetsfrågor i grundskolan. Ulla-Britt Hagström är ordförande i Motormännens lokalklubb i Skaraborg.

För mer information:

Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se,