Medlemslogin | Mina sidor
Medlemsnr:
Lösenord:

Servicefusket

Motormännen har granskat fem oberoende verkstäder, som ingår i välkända servicekedjor. Alla fick underkänt.
– Du får problem med garantin om verkstaden gör fel. Fusket kan stå kunden väldigt dyrt, säger Motormännens Milos Kosijer.

 

 

Det var som Milos Kosijer hade misstänkt en längre tid.
Vissa icke märkesbundna verkstäder fuskar. De följer inte alls biltillverkarnas anvisningar och krav för hur service ska gå till.

 

I Motormännens granskning lämnade fyra av fem verkstäder inget serviceprotokoll, och det protokoll som lämnades var undermåligt.
Ingen av de fem verkstäderna fyllde ens i serviceboken.
Händer det något betyder det att gällande garantier kan bli värdelösa, menar Milos Kosijer.

 

– Jag har fått många samtal om det här problemet. Vår undersökning bekräftar våra farhågor, säger han.
För att undersöka branschen gjorde Motormännen fem stickprov på de större icke märkesbundna verkstadskedjorna. Fem olika bilar lämnades in för service i Stockholmsområdet.

De undersökta verkstäderna ingår i kedjorna Mekonomen, AD Bilverkstad, Meca, Bosch car service och Autoexperten.


Ingen höll måttet.


För att fabriksgarantin ska gälla måste verkstäderna följa tillverkarnas anvisningar. Det betyder att de måste använda specifika reservdelar och godkända oljor, lämna ett serviceprotokoll så att det exakt går att se vad som har gjorts och fylla i serviceboken på rätt sätt.
Personalen ska också ha rätt utbildning.
Självklart är verkstäderna även skyldiga att följa branschstandarden och Konsumentverkets riktlinjer om att lämna skriftlig prisuppgift före servicen och specificera fakturorna när det är dags att betala.


– Att lämna ett serviceprotokoll när man har servat känns som ett minimikrav. Men endast en verkstad lämnade serviceprotokoll, AD bilverkstad i Tyresö, säger Milos Kosijer.
 

Det var bara ett problem. Protokollet är obegripligt – även för Motormännens tekniker som har granskat tusentals protokoll under åren.

– Det var omöjligt att utläsa vad som ingick, säger Milos Kosijer.


Var det någon verkstad som var sämre än de andra?
– Ja, värst av alla var Mekonomen i Sundbyberg. Vi lämnade in en Skoda Octavia för 12 000-milaservice och betalade 4 160 kronor. När vi kontrollerade den efteråt var bromsskivorna rostangripna och avgassystemet läckte.
På bilbesiktningen ville de först underkänna den, men ändrade sig och skrev in felen under ”bra att veta”, berättar Milos Kosijer.
 

Motormännens Skodaförare fick heller varken serviceprotokoll eller någon stämpel i serviceboken.
När bilägaren senare åkte till verkstaden och klagade erkände Mekonomen misstaget och erbjöd sig direkt att betala tillbaka servicekostnaden.
 

– Det känns som om verkstaden erkände att de fuskade, säger Milos Kosijer.
På Mekonomen i Sundbyberg kommenterar ägaren Garo Minas Motormännens resultat:
 

– Det är för jävligt. Vi har gjort ett stort misstag som jag faktiskt inte kände till. Jag var bortrest den veckan. Så här får det inte gå till. Sådant här skrämmer iväg kunder.
 

Motormännen valde att inte gör stickprovsundersökningar på några märkesverkstäder. Betyder det att märkesverkstäderna är bättre?
– De fyller i alla fall i serviceprotokollen och serviceboken som de ska. Sedan finns det naturligtvis märkesverkstäder som inte håller måttet.


Ska man undvika små icke märkesbundna verkstäder?
– Nej, flera av dem är bra. Men man ska vara försiktig med en liten verkstad med en eller två mekaniker som säger att de kan serva alla bilmärken. Den kunskapen kan de knappast ha. Då krävs det att de åker på kurser hela tiden, det krävs stora investeringar i utrustning och utbildning. Det kan vara svårt för en liten verkstad, säger Milos Kosijer.

 

Läs också:

De fuskar - du drabbas

Garantin gäller inte

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 04 2013

Så granskades verkstäderna

För att granska verkstädernas kvalitet gjorde Motormännen stickprovsundersökningar hos de större icke märkesbundna servicekedjorna. Här är resultatet av granskningen:

 

Mekonomen

Sundbyberg.
Bil: Skoda Octavia, 2001.
Service: 12 000-milaservice.
Pris: 4 160 kronor.
Resultat: Fick varken skriftlig prisuppgift eller serviceprotokoll. Servicen visade sig vara mycket bristfällig efter kontroll av Motormännens tekniker.
Uppfyller kravet för garanti: Nej.
Verkstadens kommentar: ”Vi har gjort ett stort misstag som jag faktiskt inte kände till”, säger Garos Minas.

 

Bosch Car service

(Höja Bil & Motor), Järfälla.
Bil: Audi A6 2,4, 2004.
Service: Grundservice, 18 000 mil.
Pris: 4 835 kronor.
Resultat: Fick varken skriftlig prisuppgift eller något serviceprotokoll.
Uppfyller kravet för garanti: Nej.
Verkstadens kommentar: ”Ja, vi har missat det. Det måste jag erkänna. Normalt sett ska vi skicka med detta”, säger Gunnar Jansson.

 

Autoexperten

Hemmesta, Järfälla.
Bil: Mercedes 350 E, 2007.
Service: Så kallad C-service, 14 500 mil.
Pris: 4 766 kronor.
Resultat: Fick varken skriftlig prisuppgift eller serviceprotokoll. Har ej rekommenderat byte av bromsvätska, vilken bör bytas varannat år.
Uppfyller kravet för garanti: Nej.
Verkstadens kommentar: ”Vi ger bara ut ett serviceprotokoll om kunden begär det. Vi tycker att det är onödigt annars. I så fall använder vi oss av Autodatats protokoll", säger Jouni Piispanen.

 

Meca car service

(AE Expertis Blixtservice) Stockholm.
Bil: WW Golf 2,0, 2000.
Service: 15 000-milaservice.
Pris: 2 940 kronor.
Resultat: Fick varken skriftlig prisuppgift eller serviceprotokoll.
Uppfyller kravet för garanti: Nej.
Verkstadens kommentar: ”Normalt sett använder vi oss av Autodatas protokoll. Men vi har flyttat och haft en serverkrasch. Så det kan vara anledningen till att kunden inte fick något protokoll”, säger Konrad Sakkowski.

 

AD bilverkstad

(Challangers) Tyresö.
Bil: Skoda Roomster, 2007.
Service: 8 000-milaservice.
Pris: 2 900 kronor.
Resultat: Fick inget kvitto på inlämnad bil eller skriftlig prisuppgift. Däremot ett serviceprotokoll.
Uppfyller kravet för garanti: Nej. Serviceprotokollet överensstämmer inte med Skodas krav.
Verkstadens kommentar: ”Vi använder protokoll som vi får från AD centralt. Vi har egna protokoll precis som Mekonomen", säger en företrädare som inte vill uppge sitt namn.