Breda däck

Av Anders Helgesson

 

Däck och fälg gör mycket för bilens utseende, att byta till fälgar med större fälgar ger slitvargen ny fräschör och högre blingfaktor.

 

Utbudet av fälgar är enormt. Förutom biltillverkarnas egna modeller är antalet eftermarknadsleverantörer snudd på överväldigande. Att hitta en fälg som passar den personliga smaken bör inte vara några problem. Ett resultat av de senaste årens utveckling är att utbudet av fälgar på 14 tum och mindre har blivit mer begränsat samtidigt som utbudet av fälgar på 18 tum och över fullkomligt exploderat.


När man byter till en större fälg får däcket en lägre profil (däcket ser tunnare ut för) att inte påverka rullomkretsen. Från och med årsmodell 1996 omfattas bilar av ett helbilsgodkännande, ägaren var låst till de dimensioner som angavs i registreringsbeviset. I dag har reglerna luckrats upp, i praktiken kan man välja vilka dimensioner man vill bara däcken håller sig inom lagens ram, exempelvis får hjulen inte sticka utanför hjulhuskanterna. 

 

En fråga om tum

Fälgens storlek anges i tum. Säger man lite slarvigt ”17-tummare” är det i regel fälgens diameter som menas. Även fälgens bredd anges i tum. Från småbilens cirka 5 tum till den fullvuxna och effektstarka kombins cirka 8 tum. Det finns extremer, exempelvis Smart Fortwo (4,5 tum) och Porsche 911 GT3 (12 tum). I takt med att fälgens diameter blir den (och däcket) i regel bredare. Vid byte från 17 till 20 tumsfälgar växer exempelvis fälgbredden för Audi A6 från 8 till 8,5 tum. Det ger ett bredare däck.

 

Förbrukning ökar med däckbredden

Ju bredare däck ju mer motstånd, mer motstånd ger höjd förbrukning. Så länge dimensionerna är sansade är skillnaderna relativt små. Ett däck med hög profil (däcket ser ”tjockt ut”) flexar en del i förhållande till fälgens rotation vilket kostar energi. Ett bredare däck med låg profil (däcket ser tunt ut, så kallat lågprofildäck) kompenserar delvis det ökade rullmotståndet med mindre flex. Extremt energieffektiva bilar så som laddhybriden Volkswagen XL1 och elbilen BMW i3 har därför smala däck med låg profil.

 

Breda däck ökar risken för vattenplaning

Ett bredare däck vattenplanar vid lägre hastighet jämfört med motsvarande smalt, ingen däckkonstruktion i världen rår på detta faktum. Välj ett så bra däck som möjligt och glöm inte att ett bra däck höjer säkerheten oavsett underlag.

 

Aluminiumfälgar perfekt på vintern

Allt fler använder aluminiumfälgar året runt, och varför inte? Enkla aluminiumfälgar kostar inte mycket mer än plåtfälgar. Lägre vikt gör dem lättare att handskas med vid däckbytet samtidigt som lägre ofjädrad vikt förbättrar komforten något. Aluminium oxiderar av salt, om fälgarna ska hålla sig snygga över tid är det viktigt att de är lackade på in- och utsida. Vaxa fälgarna regelbundet och lacka eventuella skador innan oxiden hinner bita sig fast.

 

Stora fälgar och breda däck

Ger ökat grepp och förbättrad styrkänsla, räkna med en ny körupplevelse! De förbättrade egenskaperna påverkar dock komforten. Det så kallade lågprofildäcket har mindre gummi som filtrerar bort vägens små ojämnheter, dessutom är konstruktionen som sådan styvare. Även ljudkomforten blir sämre på grund av den större anläggningsytan mot vägen, även den styvare konstruktionen påverkar. Däck med riktigt låg profil kan bli lömska när greppsgränsen nås. Välj gärna ett däck med fälgskydd så minskar risken trottoar-/parkeringsskador.

 

Stora fälgar

Cirka 18-21 tum

 

Fördelar

Bättre styrskärpa, utseende, delvis förbättrade prestanda.

 

Nackdelar

Vattenplanar lättare (gäller om däcket har en bred anläggningsyta mot vägen), sämre komfort, dyrare däck, högre förbrukning.

 

 

Standardhjul

Cirka 15-17 tum.

 

Fördelar

Komfort, pris, mer förlåtande på greppsgränsen jämfört med extremt stora och breda hjul.

 

Nackdelar

Utseende (?), oförändrad prestanda.