Dragkrok

Nya villkor för dragkrok

Tidigare har varje fordon som fått dragkrok monterad, eller fått den demonterad, varit tvungen att genomgå en registreringsbesiktning. Men från 1 september 2013 gäller nya regler. Transportstyrelsen som är den ansvariga myndigheten har avskaffat kravet. Syftet med förändringen är att förenkla för fordonsägare som monterar en dragkrok på sitt fordon, samt att det innebär lägre kostnader då man slipper kostnaden för registreringen. Det kommer också underlätta för polisen att slippa svårbedömda situationer vid flygande inspektioner. Den nya regeln kommer inte att påverka trafiksäkerheten enligt Transportstyrelsen.


Dessa fordon berörs av den nya regeln:
• EU- typgodkänd personbil, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret.

• Lätt lastbil som har en högsta tillåtna totalvikt om maximalt 3 500 kg. Här gäller samma regel som för personbil att uppgifter om maximal släpvagnsvikt måste finnas i VTR. Finns särskilda monteringar på lastbilar som bakgavellyft så ska fordonet registreringsbesiktigas.


Nya regeln gäller inte för:
Husbilar, det vill säga klass 2-fordon. Dessa fordon är mer komplex i sin konstruktion vilket gör dem mer svårbedömda vid montering. Dessa fordon kräver registreringsbesiktning vid montering av kula.

Mer detaljerade uppgifter om denna nya regel finns på Transportstyrelsens hemsida.

 

Vilka regler gäller egentligen – och vad kostar det att montera en dragkrok?

 

Uppgifter på hur tungt din bil får dra med B-kort finns på Transportstyrelsens hemsida.

 

 

Lätt eller tungt?

Ditt körkort avgör hur tungt släp du får dra. Med ett vanligt B-körkort får du dra ett lätt släp. Det är en släpvagn med en totalvikt upp till 750 kilo. Som lätt släp räknas även ett släpfordon med en totalvikt över 750 kilogram under förutsättning att dragfordonets och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

Med BE-kort får du dra släp upp till bilens maxdragvikt. Uppgifter om maxlast och totalvikt hittar du i respektive registreringsbevis.

 

Exempel:

Dragbil Toyota Auris Toyota Avensis 2,0i Toyota Hilux 2,5 D-4D
Tjänstevikt 1 370 kg 1 550 kg 2 015 kg
Totalvikt 1 750 kg 2 020 kg 2 690 kg
Dragvikt 1 300 kg 1 500 kg 2 500 kg
       
Släpvagn totalvikt      
750 kg B-kort B-kort B-kort
1 500 kg  - BE-kort BE-kort
2 000 kg  - - BE-kort

 

Efterfordon

Efterfordon är ett redskap som inte är en släpvagn men som är kopplat till en bil. Till skillnad från släpvagnar behöver inte efterfordon vare sig registreras eller kontrollbesiktigas men i gengäld krävs en LGF -skylt (varningstriangel). Exempel på efterfordon är skylift och torgstånd. Under förutsättning att de saknar fjädring kan även fordon som är avsedda för transport av gods klassas som efterfordon, exempel är båttransportvagnar och husvagnar.

Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten* överstiga dragfordonets bruttovikt.

 

 

Hastigheter

80 km/h: Bromsat släp/husvagn. Obromsade släp där totalvikten inte är mer än 750 kilo samt

A) inte överstiger bilens halva tjänstevikt och

B) släpvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.

 

40 km/h: Obromsat släp/husvagn med totalvikt på högst 750 kg om

A) Släpets totalvikt överstiger bilens halva tjänstevikt och
B) släpet är olastat och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.

 

30 km/h: Gäller bilar som drar efterfordon.

 

Montera krok

Det går bra att montera själv, kompletta dragkroksatser för till exempelvis 2009 års Volvo V70 finns från cirka 3 500 kronor.
Hur dragkroken ska fästas varierar. Som regel finns fästpunkter för kroken, men man kommer själv att behöva göra hål i stötfångare/kaross för krok och elkontakt. På nyare bilar kan elen för kroken vara fördragen. Finns ingen ström dragen brukar den tas från bilens bakljus.

Den händige kan montera krok på mindre än två timmar, vi som har tummen förskjuten till en mer central position i handen behöver ytterligare tid.

Tips!

Genom Transportstyrelsens släpvagnskalkylator kan du själv beräkna kombinationen bil, släp och körkort.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Bruttovikt = vad fordonet väger inklusive last.

 

Prisexempel på att montera dragkrok påVolvo V70 2009

Från fabrik (vid nybilsköp 2011)

Fast: cirka 6 800 kronor.

Löstagbar: cirka 9 800 kronor.

 

Volvoverkstaden

Fast: cirka 8 500 kronor.

Löstagbar: cirka 10 750 kronor.

 

Mekonomen verkstad

Fast: cirka 6 000 kronor.

Löstagbar: cirka 8 200 kronor.