Dragkrokens ABC

Säsongen för dragkrokar drar igång snart, är du redo? Oavsett om du har bytt bil eller släp sedan förra säsongen, eller om du är på väg att göra det, har vi en del smarta tips och råd kring allt viktigt. Det finns ett flertal olika typer av dragkrokar att välja på. Här är hela guiden:

 

Vikt

Samma släp som förra året men ny bil? Bilens maximala dragvikt framgår i vägtrafikregistret, kolla med Transportstyrelsen att kombinationen bil och släp är godkänd, beroende på körkortsbehörighet, till exempel på deras hemsida där du kan få tekniska uppgifter om ett fordon via registreringsnumret. Det är bra att hålla koll på när man köper ny bil.

 

Fast dragkrok

En fast dragkrok monteras permanent och den går inte att fälla in eller demontera tillfälligt. En fast dragkrok sticker alltså ut bakom bilen. Det här är ofta det billigaste alternativet.

 

Avtagbar dragkrok

På en avtagbar dragkrok kan själva kroken monteras av och på efter behov. Fördelen med det är att man slipper ha den utstickande bakom bilen när den inte används. Krokens funktion kontrolleras på bilprovningen, går den inte att demontera blir bilen underkänd.

 

Infällbar dragkrok

En krok med en vikbar led, som går att vika in under bilen antingen manuellt eller elektriskt finns i princip endast tillgängligt som fabriksmonterat tillbehör vid beställning av en ny bil. Det är smart och smidigt, men med något högre prislapp.

 

Elkontakt

Oavsett släp behövs en elkabelsats med anslutningskontakt i dragfordonet. Signaler för belysning, som bromsljus och blinkers, skickas vidare till släpvagnen som kopplas till bilen. På de flesta moderna bilar så måste man i bilens dator programmera att det finns dragkrok på bilen för att anslutningen sen skall fungera. Problem som annars kan uppstå kan vara pipande parkeringsvarnare, elektriska bakluckor som slår i vissa vagnar, eller varning i displayen för trasiga eller defekta lampor.

 

7 eller 13 poler

Ofta kan man vid montering dragkroken välja mellan ett 7- eller 13-poligt kontaktblock (antalet stift i kontakten). Normalt är en 7-polig kontakt avsett för släp medan den 13-poliga är till husvagnar och dylikt.

 

LED

Beroende på belysning kan det vara av extra viktigt att programmering och inkoppling av elkabelsatsen för släpets el går rätt till. Om bilen eller släpet har LED-bakljus, eller lampor som på olika sätt regleras av ström som inte innebär konstant matning av exempelvis 5 eller 21 watt, kan det annars bli problem med släpets belysning.

 

Extra utrustning

I en del fall, främst på äldre bilar, kan det krävas montering av extra utrustning för att dragbilen ska klara att dra runt en tung husvagn i alla förekommande klimat och miljöer. Det kan handla om till exempel en extra kylare för automatlådans olja, eller andra tekniska uppgraderingar.

 

TSC – Trailer Stability Control

På nya bilar finns ofta en uppsjö elektroniska hjälpsystem, något som kan vara en fördel om man kör mycket med släp är ett stabilitetsprogram avsett för att minska risken för ”vobblande” då man i värsta fall kan riskera att förlora kontrollen över ekipaget. Bilens ABS-system bromsar i så fall bakhjulen på dragbilen ett i taget, för att stabilisera krafterna. Systemets benämning kan variera beroende på biltillverkare.

 

Ändrade regler 2013

Den första september 2013 fick Sverige nya regler för registreringsbesiktning. Transportstyrelsen bedömer att kopplingsanordningen inte påverkar trafiksäkerheten och det innebär att en personbil eller lätt lastbil som fått dragkrok eftermonterad inte längre behöver gå igenom en registreringsbesiktning. “De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR).”

 

Däck

Det ska vara samma typ av däck (sommar-/vinterdäck) på släpvagnen som på bilen. Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag. Däremot är det tillåtet att köra med dubbade vinterdäck på släpet även om dragbilen har odubbade vinterdäck.

 

I trafiken

Var uppmärksam på att en bil med tillkopplad släpvagn skapar ett längre ekipage som tar mer plats på vägen, särskilt när du gör ett körfältsbyte, kör ut i rondeller, korsningar och så vidare. Var extra tydlig med signaler och att visa i god tid innan manövrering hur du avser förflytta ekipaget. Läs mer om hastighetsbegränsningar i högerspalten.

 

Instruktionsbok

Läs kapitlen i bilens instruktionsbok för att se om det är något speciellt du behöver tänka på vad gäller just din bilmodell, när det gäller att köra med släpvagn påkopplad.