Energimärkning av däck

Nu blir det lättare att välja rätt när du ska köpa nya däck då alla däck, för personbilar och lätta lastbilar, som säljs inom EU efter den 1 november 2012 ska ha en ny märkning. Den nya märkningen ska ge konsumenterna en objektiv och tydlig information om däckens säkerhet på vått underlag samt däckets miljöpåverkan (buller och rullmotstånd).

 

Så läser du märkningen

Den nya märkningen, som ska finnas på alla däck tillverkade efter den 1 juli 2012, kommer du att känna igen från märkningen av nya hushållsapparater, och sedan en tid även för nya bilar, som bygger på s.k. A- till G-märkning. Det vill säga där A är det bästa värdet och G det sämsta

 

Enkelt förklarat är den nya märkningen uppdelad på tre informationsfält. Överst till vänster får du uppgift om energieffektivitetsgradering som visar däckets påverkan av bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen.
Eftersom däcken svarar för ca 20 % av bilens bränsleförbrukning kan en sänkning av rullmotståndet avsevärt förbättra energieffektiviteten för vägtransporter. Skillnaden i bränsleförbrukning mellan klass A och klass G är faktiskt hela 0,5 liter per 100 km. Normalbilisten kan alltså spara upp emot 1000 kr per år genom att välja rätt däck.

Till höger finner du en skala som visar däcket egenskaper vid inbromsning på våt vägbana. Av säkerhetsskäl använder man bara skalan mellan A och F och skillnaden i bromssträcka mellan däck med klass A och klass F är över 10 meter.

Trafikbuller har, i och med den växande trafiken, blivit ett allt mer störande inslag i vår miljö. Det nedre informationsfältet anger den ljudnivå däcket ger ifrån sig utanför bilen mätt i decibel.

 

Men, det gäller att inte stirra sig blind på märkningen. Nordiska vinterförhållanden är inte med i parametrarna vid bedömning av skalan, så det går inte att avgöra egenskaperna hos nordiska vinterdäck. Det gäller alltså även fortsättningsvis att läsa tester och väga in väderförhållanden där du kommer att köra mest.  Ett däck som fungerar bra på vått kan vara helt förkastligt på is och snö. Det är ett bekymmer som däckbranschen i Norden försöker lösa.
Någon form av frivillig märkning av vinteregenskaper diskuteras, men det blir inte klart till den här säsongen. Som reglerna är i dag kommer troligen ett centraleuropeiskt vinterdäck med halvbra eller direkt dåliga vinteregenskaper att få den bästa märkningen bland vinterdäck.

 

Däck som inte ska vara energimärkta

Det finns däck som inte omfattas av reglerna om energimärkning. Här nämns några exempel.

       
  • Dubbdäck
  • Regummerade däck
  • Reservdäck för temporärt bruk
  • Begagnade däck

Du kan läsa mer på Energimyndighetens hemsida

Så här ser energimärkningen ut:

Däckmärkningsdekal