Extraljus

Av Anders Helgesson

 

Första steget i att förbättra bilens ljus är att byta glödlampor. Om inte det är tllräckligt i höstmörkret är ett extraljus rätt väg att gå. Men det finns en uppsjö av modeller och utföranden. Tänk på detta när du väljer extraljus.

 

Stort eller smått?

Stora eller små fjärrljus är mycket fråga om design. Extraljus finns i diametrar från runt sju centimeter och uppåt. Små extraljus monteras ofta i ramper under bilens registreringsskylt eller infällda i grillen. Monteringen kan göras mycket diskret.
Stora extraljus ger som regel bättre ljus men stör också både utseende och aerodynamik. Den tidigare grundregeln ”ju större reflektor, desto mer ljus” har luckrats upp i takt med mer precist utformade reflektorer. Men större strålkastare ger mer ljus för pengarna jämfört med mindre.

 

Halogen, xenon eller LED?

Halogenlampan är standard i personbilar och används även i extraljus. Halogenlampan är billig men inte lika tålig och ljusstark som xenonlampan. Halogenlampan lyser med cirka 1 000 lumen (enhet för
ljusflöde) att jämföra med xenonlampans cirka 3 000 lumen.
Xenonlampans karaktäristiska blåvita sken påminner om dagsljus vilket upplevs mindre tröttande för ögat än halogenlampans gulvita sken. Xenonlampan har väsentligt längre livslängd, enligt tillverkarna upp till fem gånger längre än motsvarande halogen.

LED-lampan, ljusdioder, är på stark frammarsch och fördelarna är många: hög ljusstyrka, kompakt storlek, låg strömförbrukning, tålighet och en brinntid som kan överträffa bilens livslängd. Nackdelen är priset och att de inte har samma räckvidd som de bästa halogen- och xenonstrålkastarna. Priset för extraljus varierar kraftigt. Enklast tänkbara halogenstrålkastare kostar från knappt 200 kronor. Xenonljus kostar från cirka 1 500 kronor och uppåt medan LED-strålkastare kostar minst det dubbla.

 

Smalt eller brett?

Extraljusens ljusbild går att dela in i två huvudtyper: bred och lång, respektive smal och längre. Beroende på hur många ljus du monterar laborerar du fram den ljusbild som passar dig bäst. Regeln är att om tre eller fler ljus monteras ska de med bred ljuskägla placeras på ytterkanterna för att påminna om bilens ordinarie ljusbild. Det går även att kombinera de olika lamptyperna: halogen, xenon och LED.

Lagen säger att bilar som är registrerade efter den 1 januari 2005 bara får använda så kallade E-godkända extraljus, vilket innebär vissa begränsningar vad gäller valmöjlighet. Kontrollera med tillverkaren att extraljusen är godkända för din bil.

 

Så monteras extraljuset

Det enklaste sättet att skaffa extraljus på bilen är att lämna den till en verkstad. Att montera ett par extraljus tar cirka 3 timmar och kostar från cirka 3 700 kronor (Volvo V70, Mekonomen verkstad). Då vet man att monteringen blir korrekt utförd.

Den händige köper en monteringssats anpassad för den specifika bilmodellen. Alla sladdar, reläer och säkringar du behöver ingår i satsen.
Tänk på att extraljusen ska sitta stadigt. En  vibrerande ljuskälla är inte bara jobbig att titta på utan förkortar även livslängden på glödlampan.
Tänk på att justera in strålkastarna rätt. Kommer ljuset för nära bilen kan det dels blända om asfalten är blöt eller täckt av snö, dels luras man att inte lyfta blicken till en punkt långt bort som man bör vid landsvägskörning.

 

  

Denna text publicerades i tidningen Motor nummer 7, 2011