Fälgrengöring

Av Anders Helgesson

 

Då var dags igen. Höstfärgerna slår snart över till vinterslask och för oss bilister är det dags att fundera över hjulgarderoben. Vinterdäck är en självklarhet. Men vilken typ av fälg ska de nya däcken sitta på? Många av Motors läsare har frågat om det går att använda bilens snygga aluminiumfälgar på vintern och på så sätt slippa de tunga och tråkiga plåtfälgarna.
Det enkla svaret på frågan är att det går bra. Men här är några saker att tänka på.

 

Undvik högglanspolerat

Ren eller olackerad aluminium oxiderar om det kommer i kontakt med salt. Därför bör högglanspolerade fälgar inte användas vintertid.

 

Tänk på insidan

Lackade fälgar kan vara olackerade på fälgens insida. Börjar insidan oxidera kommer lackeringen på fälgens utsida så småningom släppa, fälgen oxiderar än mer.

 

Använd vintergodkänt

Aluminiumfälgar som tål vinterslasket har en kraftigare och hårdare lack än sommarfälgar.
Fälgmakarna är ofta bra på att informera om vilka förhållanden fälgen klarar. Om det inte uttryckligen står att den är vintergodkänd – utgå ifrån att det är en sommarfälg.

 

Vaxa regelbundet

Även fälgar som är gjorda för vinterbruk bör vaxas med jämna mellanrum, det är extra viktigt om du har en sommarfälg.
Innan fälgarna åker på för säsongen, vaxa dem noggrant på in- och utsida. Behandling med nano-sprayer är ett alternativ.

 

Laga skador

Akta trottoarkanterna. Om fälgen får ett hack eller blir skavd måste skadan lagas snarast annars börjar det ”nakna” aluminiumet oxidera.

En skada går att bättringslacka med speciell fälgfärg, men till mindre skador kan man använda klarlack.

 

Fördelarna med aluminium

Förutom den estetiska aspekten finns det praktiska fördelar med aluminiumfälgar:
• Lägre vikt än plåtfälgar gör dem lättare att handskas med vid hjulbytet.
• Lägre ofjädrad vikt ger något bättre fjädringskomfort samtidigt som lägre vikt sparar några droppar drivmedel.
• De är lättare att hålla rena från snö och slask. Men tyvärr innebär ”luftiga” fälgar att snö och slask gärna får fäste på nytt och det kan ge obalans. Värme från bromsar och motor gör att snön smälter och fryser fast på den kalla fälgen. Kör inte i lössnö och genom snövallar så är det inga större risker för obalans.

 

Aluminium eller plåt?

Aluminiumfälgar

Fördelar

Utseende (?), vikt, lättare att handha vid hjulbytet.

 

Nackdelar

Känsliga för skador, olackade fälgar oxiderar, kräver viss vård (vax), aluminiumfälgar för vinterbruk kostar mer än motsvarande plåtfälgar.

 

Plåtfälgar

Fördelar

Tåliga, mindre behov av att efterdra hjulbultarna vid hjulbyte.

 

Nackdelar

Utseende (?), vikt, märkesbundna hjulsidor/navkapslar är som regel dyra.

 

Så förvarar du sommardäcken

Sommardäcken trivs bäst om de får gå i vinteride rentvättade, luftade till rätt tryck och får ligga mörkt, svalt och i jämn temperatur. Att förvara däck på vinden, under carportens tak eller ute i det fria kommer att påskynda däckens åldrande.

Den riktigt ambitiöse smörjer in däcken med däckglans. Vissa tillverkare hävdar att medlen har en konserverande och mjukgörande effekt, ett påstående som förmodligen bör tas med en nypa salt. Däcken förvaras bäst hängande eller liggande.