Förbesikta eller ej?

Inför besiktningen – förbesikta eller inte?

 

Beroende på vad man får för erbjudande kan det vara en bra affär att förbesikta. Flera större aktörer i form av auktoriserade märkesverkstäder och kedjor har helt kostnadsfria förbesiktningar. Anledningen till det är såklart att man hoppas få rätta till eventuella fel och brister som man upptäcker, och därmed dra in jobb till verkstaden. Om testet däremot kostar några hundralappar kan man såklart ifrågasätta nyttan av dubbla kontroller. Ett besiktningsprotokoll utan anmärkningar om inte annat?

 

Är du som bilägare osäker på bilens skick, och samtidigt mån om att få ett rent protokoll för att underlätta en eventuell försäljning, kan en förbesiktning vara bra. De är som nämnts ibland kostnadsfria, och kanske kan också de rekommenderade reparationerna omfattas av extra rabatter på utfört arbete och reservdelar på 10-15%. Har du sedan tidigare en misstanke om att något är fel kan det alltså innebära en lägre reparationskostnad i slutändan.

 

Men kom ihåg att inget ska repareras eller bytas under en förbesiktning. Kontrollen innebär att verkstaden lämnar ett förslag gällande det som behöver åtgärdas inför besiktning – om de hittar några brister. Det är sedan upp till dig som bilägare att se över kostnader och vad som är den bästa reparationsmetoden.

 

Till sist är det viktigt att vara uppmärksam på följande:
•    Om verkstaden enbart kan lämna ett reparationsförslag med nya reservdelar kan det vara värt att kolla med andra verkstäder också. Begagnade delar som motsvarar bilens ålder och miltal kan vara riktigt kostnadseffektivt.
•    Det enkla är oftast det bästa. Vanliga anmärkningar på besiktningen är sådant som oftast är enkelt att själv kontrollera innan. Lyser alla lampor? Fungerar bilens säkerhetsbälten som de ska? Knäpp gärna dessa för att underlätta för besiktningsteknikern. Kolla också att varningstriangeln finns på plats.