Reservhjul

Reservhjulet ligger tryggt i sin balja och väntar på att rycka ut när det som bäst behövs. Eller? Köper du en ny bil är det högst troligt att reservhjulet har ersatts av en lagningssats. Motor tittar närmare på olika lösningar.

 

 

Punkteringsfria däck

När däcket tappar ringtryck kan däckets förstärkta skuldror (däckets sida) bära bilens vikt utan att krängas av fälgen. En del fabrikat kräver specialfälgar men det går att eftermontera punkteringsfria däck på vanliga fälgar. Av säkerhetsskäl bör bilen vara försedd med däcktrycksövervakning. Hur långt du kan köra med ett punkterat däck är beroende av bilens last, men som regel 5–20 mil. Hastigheten anges vanligen till 80 kilometer i timmen.

 

+

Reservdäck eller lagningssats behövs inte. Viktbesparingen gynnar bränsleförbrukningen. Man behöver inte byta däck vid vägkanten.

 

-

Ett däck kan skäras sönder. Däcktrycksvarning är nödvändig. Den styva däcksidan kan försämra komforten. Med fullastad bil blir körsträckan kort. Det kan ta tid att få ett ersättningsdäck.

 

Lagningssats

Satsen innehåller en luftkompressor och en flaska däckreparation. Föremålet som har orsakat punkteringen måste avlägsnas innan man sprutar in en latexemulsion i däcket. Något förenklat kan man säga att det blir en extra slang inne i däcket.

Omedelbart efter behandlingen måste bilen köras några kilometer. Vid en större skada, exempelvis ett jack i däcksidan, riskerar ”smeten” att rinna ut utan att täta. Det går att köra relativt långt med ett reparerat däck, men byt det skadade däcket så fort som möjligt. Kör inte fortare än 60–80 kilometer i timmen.

 

+

Vikt- och utrymmesbesparande, vilket gynnar bränsleförbrukningen. Smidigt – däcket behöver inte skruvas av. Luftpumpen kan användas för att kontrollera däcktrycket även på hela däck.

 

-

Större skador på däcken kan inte nödlagas. Körsträckan är i regel mycket kort. Fälgen blir smetig på insidan vilket inte uppskattas när däcket byts.

 

Riktigt reservhjul

Det fullstora reservhjulet tar plats och kan vara tungt. Fördelarna är uppenbara. Bilens vägegenskaper bibehålls, det finns inga hastighetsrestriktioner eller begränsningar för hur långt däcket får rulla. Det kan vara skönt att slippa störa semesterstämningen med funderingar på hur man säger ”hej, jag har fått punktering och behöver ett Michelin Energy 235/45 R17” på tjeckiska. Tänk bara på att däck åldras även om de inte används. Kontrollera skick och att däcket håller rätt ringtryck minst säsongsvis.

 

+

Bilens egenskaper är intakta, semesterresan kan fortsätta som inget hade hänt. Det punkterade däcket ryms i reservhjulsbaljan. En kantstött fälg kan ersättas av den icke kantstötta reservhjulsfälgen.

 

-

Tar plats och väger en del. Kostar en slant att byta när det åldras. Kan vara tungt och farligt att byta.

 

Nödreservhjul

Ett smalare däck än bilens däck. Två typer finns: Ett större som förvaras utan ringtryck. Ett mindre som förvaras med rätt ringtryck. Däcken går i regel att köra i farter upp till 80 kilometer i timmen under kortare sträckor. Bilens vägegenskaper påverkas negativt. Däcket tar mindre plats och är lättare än ett fullstort reservhjul och lär vara en billigare lösning jämfört med det fullstora däcket.

 

+

”Riktigt” hjul. Platsbesparande. Längre körsträcka jämfört med lagningssats.

 

-

Kan vara tungt och farligt att byta. Likt vanliga däck åldras gummit. Begränsad hastighet och körsträcka.

Tänk på detta

Låt ett förlängningsskaft eller liknande ligga i bilen. Bilens verktygssats är som regel så klent dimensionerad att det krävs någon som Hulken för att lätta hjulbultarna.


Däck är smutsiga, ett par arbetshandskar bör ligga i reservhjulsbaljan. Och eftersom det av någon märklig anledning alltid regnar eller snöar när det är dags – lägg där även ett sittunderlag för knäna och en enkel regnponcho av typen man brukar se på nöjesfält. Pedanten har även en sopsäck för det smutsiga däcket.


Den domkraft som kommer med bilen är konstruerad för nödsituationer. I bästa fall är den beräknad för ett tiotal lyft. Har du använt den mer än så bör den ersättas med en ny. En kollapsad domkraft kan medföra allvarliga personskador och skador på bilen.


Det är viktigt att reservhjulet är pumpat när det ska användas. Kontrollerar du reservdäcket sällan kan det vara idé att fylla det med kväve då det behåller ringtrycket tre–fyra gånger längre jämfört med om det fylls med vanlig luft.