Revolution gör motorn grönare

undefined

 

1. HARMONI Nissan kallar mekanismen (pump) som påverkar kompressionsförändringen för ”harmonic drive”. Pumpen är monterad i motorblocket. När pumpen vrider sig påverkas hävarmen som i sin tur är länkad till kontrollaxeln (punkt 2).

 

2. KONTROLLAXEL Axeln är ledad i förhållande till den av ”harmonic drive” kontrollerade hävarmen (1) samt  till multilänkens (3) nedre del.  Tryck från hävarmen förändrar  positionen av multilänken.

 

3. MULTILÄNK Den romboidformade ”multilänken” är fäst i vevaxeln på samma sätt som en traditionell vevstake. Vevstaken är ledad mot multilänkens övre infästning. Konstruktionen kräver ett större vevhus jämfört med en vanlig motor.

 

4. KOMPRESSION Beroende på multilänkens position ändras kolvens övre dödläge och kompressionen justeras från 14:1 ned till 8:1. En schematisk animering av Nissans VT-C-motor finns att se på: www.youtube.com/ watch?v=PIWYoWvyE4s

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 7 2016

Att bygga en motor med variabel kompression har i många år ansetts vara något av förbränningsmotorns heliga graal. Nissan är först ut med en serietillverkad motor med tekniken som sänker bränsleförbrukningen med 27 procent.


Att kunna kontrollera kompressionstakten har stor betydelse för hur effektivt luft- och bränsleblandningen kan förbrännas. Ju högre kompression, desto effektivare förbränning. Samtidigt innebär högre kompression en ökad risk för att bränslet antänds i förtid, så kallad knackning. Knackning sliter på motorn samtidigt som det ger sämre verkan ur bränslet.


Enkelt uttryckt kan man säga att hög kompression ger bättre verkningsgrad och lägre bränsleförbrukning, medan låg kompression i kombination med överladdning möjliggör höjd effekt men till kostnad av lägre verkningsgrad. I den nya VC-T-motorn har Nissan löst den gordiska knuten och kan nu kontrollera även kompressionstakten. Vid låg last höjs kompressionen till 14:1 och det går att öka förhållandet mellan luft och bränsle.


Den 2,7 liter stora fyrcylindriga motorn levererar 272 hästkrafter och 390 Nm i vridmoment. Några förbrukningssiffror är  inte kända, men enligt Nissan ska bränslebesparingen vara 27 procent jämfört med märkets 3,5-liters V6:a med liknande effektuttag. Det blir Nissans lyxbilsdivision Infiniti som blir först ut med den nya motorn. Motorn kommer att lanseras i Infiniti QX50 under 2017.