Så väcker du sommarbilen

Sommarbilen har gått i ide under årets mörka månader. Men när snön har smält från taken, vägarna sopats och vinterdäcken rullat tillbaka in i sin mörka och svala håla är det dags att väcka liv i pärlan.

 

1. Ta av täcket

Damm och skräp har alltid en tendens att leta sig in under täckkapellet. Därför är det bra att lyfta i stället för att dra av kapellet, det minskar risken för repor.


Syna karossen. Har det uppstått några skador under vintern kan det vara ett försäkringsärende. Skadan bör dokumenteras så fort den upptäcks och rapporteras till försäkringsbolaget.


2. Ladda batteriet

Batteriet ska alltid vara fulladdat före startförsöket. Har batteriet haft stor självurladdning under vintern kan det vara aktuellt med ett byte. Kontrollera vätskenivån. Borsta bort eventuell oxid från polerna och sätt en klick polfett över dem innan du trycker dit kabelskorna.


3. Kontrollera vätskenivåerna

Kontrollera oljestickan, kylarvätske- och bromsvätskenivåerna. Hur ser det ut under bilen? Äldre bilar har en tendens att droppa motor- och växellådsolja, men är det mer än det normala bör det kontrolleras.


4. Starta

I bilar från 1980-talet och framåt finns en hel del elektronik som kan behöva lite betänketid för att komma i form efter en strömlös vinter. Vrid runt tändningen, reläer och pumpar kommer att surra till.


Vänta tills varningslamporna har slocknat innan du vrider runt startnyckeln. Har bilen stått i några månader har motoroljan runnit ned i motorns oljetråg.

 

Den petige tar bort säkringarna som styr bilens bränslepump och tändning och låter motorn gå på startmotorn för att bygga oljetryck. Det tar mycket kraft från batteriet.


5. Kontroll

Kontroll- och varningslamporna ska slockna. På äldre bilar, inte minst de med 6-voltssystem, är det inte ovanligt att laddlampan lyser så länge motorn går på tomgång.


Modernare bilar med ABS-bromsar och antisladdsystem kan behöva några kilometer innan lampan eller lamporna slocknar. Innan du kör i väg, kontrollera att bilens ljus fungerar som de ska. Tryck på bromsen några gånger, det kan hjälpa fastrostade klossar och skivor att släppa greppet om vintern.


6. Ställ på

Innan du ger dig ut på vägnätet måste bilen ställas på. Har du en vilande försäkring eller garageförsäkring kommer försäkringen att aktiveras automatiskt. Kontrollera bromsarna i låg hastighet. Kontrollera ringtrycket, inte minst viktigt om det höjdes inför vinteravställningen.


7. Provkör

Börja försiktigt med låg belastning så att motor och drivlina når driftstemperatur, en runda på 20–30 minuter är lämpligt. Bilar med modern elektronik behöver i regel några mil på sig för att kalibrera bränsleinsprutning och liknande parametrar därför kan tomgång och gasrespons upplevas lite knepiga. Håll koll på bilens instrument.


Glöm inte mobiltelefonen, provturen kanske inte går som du har tänkt dig.


8. Det lilla extra

Har däcken fått ”ståplattor” under vintern? Är man försiktig finns ett effektivt sätt att komma tillrätta med problemet. Sänk ringtrycket kraftigt, hur mycket beror på bilens vikt men trycket ska vara märkbart lågt utan att äventyra däcksidan. Kör bilen försiktigt, bromsa gärna lite extra bestämt så blir däcket snabbare varmt.

 

När däcken är ljumna eller varma, fyll extra mycket luft i däcken. Kör normalt under några mil så att däcken svalnar. Värmen gör att däcket ”omformar” sig och blir runt igen. När däcken är kalla justeras de till rätt ringtryck.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 4 2016