Tvättskolan

Av: Anders Helgesson

 

Visa din bil den uppskattning och respekt den förtjänar. Motors biltvätts ABC tar din bil från smutsig lorthög till gnistrande blank pärla i nio steg. Fram med gummistövlar, tvätthink och tålamod. Nu tvättar vi!

 

Observera att många kommuner inte tillåter tvätt annat än på särskild avsedd plats.

 

Lektion 1: Interiör

Materiel: Dammsugare, microfiberduk, fönsterputs, tandborste, handtvål, kemikalier för bilklädsel.

A) Klädsel. En rejäl dammsugning räcker långt. Använder du tvätthallens dammsugare? Torka av munstycket så det inte är oljigt och smutsigt. Djurhår och liknande kan kräva klistrig klädroller för att försvinna. Fläckar på klädseln? Det finns en mängd rengöringsmedel men innan du går lös med kemikalierna prova med vanligt ljummet vatten. Borsta försiktigt på fläcken med en mjuk tandborste och torka med en microfiberduk. Även läderklädslar ska dammsugas och då gärna med borstmunstycke. Att rengöra en läderklädsel är inte svårt. Vill man inte använda specifika rengöringsmedel kan en mild tvållösning kan vara ett ekonomiskt alternativ. Att smörja läderklädseln är viktigt, även här finns en uppsjö produkter. Oavsett om det är textil eller läder bör man testa rengöringsprodukten på en undanskymd plats för att se hur klädseln reagerar.



B) Instrumentbräda och plast. Vatten och microfiberduk klarar de flesta situationer. Tänk på att skölja ur trasan så att inte smuts från panelen repar bilens känsligare delar, så som klarlackade dekor- eller träpaneler. Man bör även undvika att torka radiodisplayer och liknande då microfiberdukar riskerar att repa mjuka material. Till instrumenttavlorna och displayer fungerar en mjuk linnetrasa med vatten eller fönsterputsmedel bättre. För att få rent dammiga friskluftsutblås doppar man en mjuk tandborste eller pensel i tvållösning och borstar försiktigt. Blås rent med tryckluft. Är panelen riktigt smutsig är en nagelborste eller liknande i kombination med tvållösning och försiktigt skrubbande effektivt. Eftertorka med microfiberduk. Akta bilens elektronik.

C) Glasrutor. Rena rutor är en fråga om trafiksäkerhet. För att få bort den feta filmen från rutorna (vilken kommer från bland annat bilens plaster) använd vanligt fönsterputs och linneduk. För bästa resultat byt till en helt torr trasa och torka/gnugga rutorna riktigt torra. Glöm inte backspegeln och solskyddet sminkspegel. Ett gångbart alternativ till linne- och bomullstrasor är microfiberdukar som är anpassade för glasrutor. Trasorna finns i välsorterade biltillbehörsfirmor.

 

Lektion 2: Fälgar

Materiel: Fälgrengöring, fälgborste/diskborste, bilschampo, tvättsvamp, bilvax/fälgvax.

 

A) Hjälpmedel. Det är en utmaning att hålla bilens juveler rena men med bra medel och envishet blir resultatet bra. Fälgrengöring är en kraftig men ytterligt effektiv kemikalie. I sällsynta fall kan de missfärga lackerade fälgar (och plastdetaljer som ventilgummin och täckkåpor/navkapslar) göra lackerade fälgar matta. Är du rädd om fälgarna prova först på en mindre yta eller på fälgens insida. Är det mycket tjära på fälgarna kan fälgrengöringen kompletteras med tjärlösande avfettningsmedel.

B) Tvätta. En fälgborste är perfekt för att komma åt i fälgens ekrar men en vanlig diskborste fungerar i stort lika bra. För att få rent ekrarna använd en vanlig tvättsvamp, avsluta med att tvätta själva däcket. Det blir både snyggare och håller längre.

C) Vårda. För att aluminiumfälgar ska hålla sig rena och vara lätt tvättade bör de vaxas, ju oftare ju bättre. Fälg- och biltillverkare rekommenderar som regel vaxning en gång i månaden… Som alternativ till de vanliga bilvaxerna finns fälgvaxer men även specifika förseglingsprayer som bygger på nanoteknik. Nanoförseglingen har längre hållbarhet än de traditionella vaxerna men merkostnaden för nanoprodukterna är trots allt svårmotiverad. Till en väl vaxad fälg behöver man inte använda fälgrengöring – svamp och bilschampo räcker. Notera att bakhjulen har en tuffare miljö än fram (mer vattenspray) och därför slits vaxskyddet snabbare.

 

Lektion 3: Avfettning

Materiel: Avfettningsmedel, sedvanlig tvättutrustning.

 

A) Rätt förutsättningar. Avfettning är det mest grundläggande steget mot en ren bil och något av ett måste innan en polering och/eller vaxning. Avfettning får aldrig användas vid starkt solljus eller på varm kaross. Beroende på typ av medel måste karossen dessutom vara torr för bästa effekt. Avfettning kan användas över hela karossen dock ska man undvika känsliga gummidetaljer (exempelvis vindrutetorkare) samt hjulhus och underrede då det i förlängningen kan störa bilens rostskydd. Under dörrar och i dörrkarmarna kan man applicera avfettning med en tvättsvamp.

B) Rätt avfettning i rätt tid. Det finns huvudsakligen tre varianter av avfettning:

       
  1. Kallavfettning använder man för att lösa upp tjärfläckar, salt och fett vilket gör den särskilt lämpad under vinterhalvåret. Som regel behöver man bara använda kallavfettning upp till dörrhandtagen. Kallavfettning ska användas på torr kaross.
  2.    
  3. Alkaliska avfettning är starkt basisk och används för att ta bort lättare smuts så som vägdamm, pollen och sot, en sommaravfettning om man så vill.
  4.    
  5. Microavfettning som enkelt uttryck är en korsning av de två tidigare, en bra kompromiss som är duglig oavsett säsong.


C) Så här gör man. Tillverkarna ger olika rekommendationer för hur länge medlen ska verka men för att inte tappa i effektivitet får de inte dunsta. Oavsett typ är avfettning ett effektivt rengöringsmedel som ska använda sparsamt och i en tvätthall med oljeavskiljare. Notera dock att inget avfettningsmedel är bra på att lösa upp bromsdamm därför använder man speciella fälgrengöringsmedel (se lektion 2). Alla typer av avfettning fungerar bäst om de spolas av under tryck, använd gärna högtryckstvätt. Även om bilen ser ren ut bör avfettning alltid efterföljas av en svamptvätt eller spolas med schampo avsett för högtryckstvätt.

 

Lektion 4: Högtryckstvätt

Materiel: Högtryckstvätt.

 

A) Volym och tryck. En högtryckstvättar för hobbybruk arbetar ofta med runt 120-130 bars tryck. Kraftfullt men inte avgörande för hur effektiv tvätten är, minst lika viktigt är hur många liter vatten maskinen orkar skicka i väg med det angivna trycket. Ju mer vatten, ju mer lättanvänd och effektiv tvätt. Högtryckstvättar för hobbybruk klarar vanligtvis vattentemperatur på upp till 40 grader.

B) Så här gör man. Håll munstycket minst 30 centimeter från karossen och i en vinkel på cirka 45 grader så att smutsen ”skjuts” bort från karossen. Högtryckstvätten är effektiv men bara när trycket och vattenmängden är tillräckligt stor, arbeta metodiskt. Börja spola nedifrån och upp så rinner den upplösta smutsen av lättare (över ren kaross) samtidigt som avfettningsmedlen får full effekt. Avluta med att gå uppifrån och ned. Var försiktig med högtryckstvätten runt eventuella lackskador, en kraftig tvätt kan slita upp skadan eller ge lacksläpp. Den pedantiske avslutar med att spola karossen med normalt vattentryck för att vara helt säker på att karossen är fri från löst sittande smuts.  

C) Så här gör man inte. Högtryckstvätten kan förses med så kallade ”fräsmunstrycken” vilka ger en kraftig och roterande stråle. Den typen av munstycken får under inga omständigheter användas i samband med biltvätt då risken för lackskador är mer än påtaglig. Spola inte med högtryck direkt vid dörrlister. Vatten kan komma in och listerna riskerar att hamna snett.

D) Motortvätt?
Som hobbybilvårdare bör man vara försiktig med att göra motortvätt. Att använda högtryckstvätt i kombination med lämpligt rengöringsmedel är effektivt, men ökar också risken för vatteninträngning. Läs tillverkarens rekommendationer för hur motorns elektronik ska skyddas och tvätta med förstånd.

 

Lektion 5: Bilschampon

Materiel: Tvättsvamp(-ar), tvätthink (-ar), bilschampo.

 

A) Typer av schampo. Enkelt uttryckt finns det tre typer av schampon som är aktuella för privatpersoner:

  1.  Schampo för högtryckstvätt. Appliceras med lågt tryckt eller handspruta och får verka på karossen under ett par, tre minuter för att sedan spolas av med högt tryck.
  2.    
  3. Löddrande schampo för handtvätt. Den vanligaste schampotypen och blandas med vatten. I samband med polering och vaxning ska endast schampon utan vax användas.
  4.    
  5. Icke löddrande schampo för handtvätt. Ska inte blandas med vatten utan appliceras direkt på en fuktad tvättsvamp. Detta innebär att det inte finns vare sig vatten eller skum som lyfter smutsen från karossen därför lämpar sig den här typen bäst för lätt nedsmutsade eller förtvättade bilar. Till schampotypens (ofta kallade ”Supertvätt”) fördelar är att de lämnar en fet, lätt vaxartad yta samtidigt som de tar bort asfaltsstänkt.

B) Förberedelser. Bilen står i avfettad, avspolad och redo för schamponering. Grundregeln vid all biltvätt är att tvätta, inte gnugga bort smutsen. Därför går det åt en hel del vatten, en bil i golfstorlek tarvar minst 20 liter. Tvätthinken kan med fördel vara ljus, då syns smuts och grus tydligare. (Se lektion 6.) Tvätta aldrig i direkt solljus eller en varm kaross. Schampot får inte torka in, spola hellre en gång för mycket än för lite. All schamponering avslutas med en omsorgsfull avspolning med normalt vattentryck. Börja spola från taket och gå nedåt.

C) När bilschampo inte räcker
. Myggor och annat kritter som fastnar under sommarhalvåret brukar ha en imponerande motvilja att lämna karossen. En effektiv insektsporttagningsspray i kombination med högtryckstvätt och tvättsvamp kan dock göra underverk. Vill man undvika kemikalier kan en blöt trasa som får ligga 10-15 minuter ge resultat. Använda Scotch-Brite och liknande svampar? Borstar du tänderna med stålull? Nej alltså. För att bli av med tjärfläckar, färgrester och liknande går det att använda kallavfettning på en trasa eller lacknafta. Gnugga försiktigt, låt verka någon minut och gnugga igen. Envisa fläckar avlägsnas skonsammast med polish och vax. (Se lektion 8.)

D) Tvätta ofta. Tvingas man välja är det bättre att  tvätta ofta och slarvigt än sällan och noggrant. Vintertid när vägarna  är saltade och slaskiga bör man tvätta bilen minst en gång var fjortonde  dag. Glöm inte att spola rikligt i hjulhus och underrede. Sommartid bör  man tvätta minst en gång i månaden. Sot och smuts kommer med regn och  det sliter på lacken. Fågelspillning ska avlägsnas fortast möjligt då  det kan ge frätskador.

 

Lektion 6: Tvättsvampar

Materiel: Tvättsvamp(-ar), tvätthink (-ar), bilschampo.

 

A) Tycke och smak. Vilken typ av svamp man föredrar är högst personligt. Grundkraven är att den ska absorbera mycket vatten och känns hanterlig i handen. Det sista är inte minst viktigt då en tappad svamp är en förverkad svamp. Grus och smuts letar sig in i porerna och repar lacken. I nödfall går svampen (efter rengöring) att använda till fälgarna. Det är lättare att se i vilken kondition svampen är i om den är ljus. Svarta/mörka svampar passar bäst till karossens smutsigaste detaljer.

B) Schamponering – en konst. För att minska risken för tvättrepor ska man tvätta med horisontella drag och alltid börja från karossens minst smutsiga del, taket.

Exempel 1: Börja från ungefär mitten av taket och svep mot vindrutan, blöt svampen igen och fortsätt till dess att taket är rent. Andra halvan av taket börjar du i mitten och sveper bakåt.


Exempel 2: Börja i bakkant och svep mot grillen, blöt svampen efter varje tag.

Schamponeringen är tidskrävande, men resultatet är belönande. Glöm inte att öppna dörrarna och göra rent runt dörrblad och karmar.

C) Hinken. Vattnet i hinken blir snabbt smutsigt och fullt med smågrus. Man bör aldrig använda mer än cirka 4/5 delar av hinkens innehåll då det finns risk att skräp och grus fastnar i svampen med repor som följd. Spola av schampot med rikligt med vatten (undvik högtryck). Öppna dörrarna och spola försiktigt bort smuts och lödder från dörrkarmarna.

 

Lektion 7: Torkning

Materiel: Torkskinn, tvätthink.

 

A) Behöver jag torka? Krasst sett nej, men det finns nackdelar med att hoppa över momentet. Kalkfläckar gör ytan sträv och det gör att smuts fastnar lättare. Vattendroppar i kombination med starkt solljus ger en förstoringsglaseffekt som kan skada lacken. Inte minst nya bilar med ”mjuk” lack är känsliga. Ska bilen torkas måste den vara ordentligt tvättat med antingen svamp eller borste.

B) Inga genvägar. Bilen torkas antingen med ett sämskskinn (äkta skinn) eller syntetiskt skinn. Är karossen är absolut fri från smuts finns det speciella torkskrapor av silikongummi, men glöm inte att minsta gruskorn ger en repa. Var försiktig och torka av skrapan efter varje tag. Torkskinnen ska vara uppblötta/fuktiga och rena innan de börjar användas och sköljas ur med ljummet vatten med jämna mellanrum. Likt vid schamponeringen torkar man med horisontella drag. Pedanten använder olika sämskskinn till kaross och dörrkarmar/dörrblad/lister på grund av risken för kvarvarande smuts vid de sistnämnda.

C) Skinnhantering. För att ett sämskskinn ska behålla sina egenskaper kräver det lite enkel omvårdnad. När skinnet är nytt ska det göras rent med vatten och såpa, skölj skinnet noggrant i ljummet vatten. Skinnet ska inte vridas utan kramas torrt detta för att behålla struktur och (lång) livslängd. Av samma anledning bör man med jämna mellanrum tvätta skinnet i såpa. Sämskskinn hängs upp för att torka. Så är inte alltid fallet med de syntetiska skinnen, vissa ska förvaras fuktiga – läs på förpackningen.

 

Lektion 8: Vax

Materiel: Polermaskin, polish och vax, microfiberduk/polerduk, tape, tålamod.

 

En polering och vaxning ska alltid föregås av en noggrann tvätt och man ska stå i en så dammfri miljö som möjligt. Att vaxa bilen hemma på uppfarten är direkt förkastligt. Ett rent garage är en idealiskt. Hobbypysslaren kan räkna med att en grundlig polering och vaxning tar minst 5-6 timmar i anspråk.

A) Förberedelser.
Hand- eller maskinpolering? Med tanke på att en lagom seriös hobbymaskin inte kostar mer än några hundralappar är det ett vettigt val då de spar tid samtidigt som slutresultatet blir avsevärt bättre. Vid maskinpolering bör alla bilens svarta gummi- och plastlister täckas med maskeringstape. Det är ett tidsödande arbete, men då det är hart när omöjligt att få bort intorkade poler- och vaxrester från gummi- och plastdetaljer är det värt mödan. För att tapen ska fästa måste bilen vara helt torr, ett tips är att blåsa med tryckluft runt lister och plastdetaljer alternativt att bilen får självtorka med öppna dörrar över natten.

B) Polering.
Poleringen är det viktigaste steget mot nybilsglans, ju mer möda du lägger ned ju bättre blir slutresultatet. Den som är ovan vid polermaskiner bör börja med en relativt mild polish, ett grövre polermedel (rubbing) riskerar att repa lacken och används på kraftigt nedgångna lacker eller stora repor. Rubbing bör följas av polish. Maskinens polerrondell/-rondeller har betydelse. En hårdare polertrissa tål högre tryck, medan en mjukare följer karossen bättre. Den hårdare används med fördel till rubbing medan en mjukare används till polish. Polera en begränsad yta åt gången. Använd ett relativ lågt varv, ett par hack under halvfart brukar vara lagom. Överdosera inte mängden polermedel. Använder man för mycket blir medlet ”såpigt” och tappar effekt men samtidigt gäller det att inte polera torrt då man kan ”bränna”, lacken. Håller man sig till de maskiner och polermedel som vänder sig till hobbyanvändare är risken för att skada lacken liten. Runt skarpa karossveck är lacken tunnare, var försiktig. När polermedlet har torkat polerar man bort resterna med polerduk, microfiberduk eller polermaskin med lammullshätta.

C) Vax. För långtidsskydd ska lacken skyddas med vax. Generellt finns tre typer: Fasta (vaxkaka), krämer och lättflytande. Står det Vaxpolish på burken har innehållet en viss rengörande effekt. Vilken typ av vax man vill använda är mycket fråga om tycke och smak, men har man gjort en grundlig polering av lacken kan man med fördel använda ett lättarbetat flytande hårdvax. Använd en bit frottéhandduk, polerduk eller en vaxkloss för att stryka på vaxet. Polera och torka bort vaxrester med polerduk eller microfiberduk, byt trasa ofta. Vill du använda maskin även till vaxningen bör du använda ett krämigt vax på mjuk skumtrissa. Till efterpoleringen använder du lammullshätta.

D) Trassel? Det går bra att använda det klassiska polertrasslet i stället för polerduk etc, men personligen har jag övergett den traditionella putsprodukten då trassel har en förmåga att fasta runt lister och vassa kanter. Mikrofiberduk är svårslaget vid efterpolering och har en fördel i att den kan återanvändas efter tvätt.

 

Lektion 9: Svarta detaljer

Materiel: Microfiberduk, kemikalier för däcksglans, gummiglans osv.

 

A) Rengöring. Olackerade detaljer av gummi och plast går att få blanka och vattenavvisande med olika medel. Börja med att rengöring, använd en halvmjuk borste samt bilschampo för att skrubba plasten så ren som möjligt. Spola av och låt torka.

B) Smörj. Den här typen av produkter är som regel feta och därmed svåra att torka bort om det kommer på karossen. De gör ingen skada, men fläckar på en annars nyvaxad bil ser trist ut. Var försiktig. När produkterna har verkat under några minuter ska de som regel torkas torra. Använd microfiberduk eller luddfria tygtrasor.

C) Bortom räddning.
Riktigt solblekta plastpaneler är svåra att återställa helt, en sista utväg innan omlackering är att använda färgsatta medel. Dock ska man vara medveten om att den här typen av produkter ”fäller” vilket innebär att svampar etc. kan bli missfärgade.