Minusgrader, snö och halka sätter bil och förare på prov. ABS-bromsar, antisladdsystem och vinterdäck i all ära, men det är föraren som med sin syn, känsel och handlande håller bilen på vägen. Här kommer några tips inför den hala årstiden.

Var rädd om greppet

På hala vägar är marginalerna små, en hastighetsskillnad på ett par kilometer i timmen kan vara skillnaden mellan väg och dike. Grundregeln för trygg körning i halt väglag är sänkt hastighet och en mjukare körstil.

Sladd – understyrning

Bilen svänger mindre än vad föraren avser. Uppstår vid hastigt gaspådrag, motorbromsning (gäller främst framhjulsdrivna bilar) eller om däcken moddplanar. Lätta på gasen och bromsa för att återfå greppet. Tänk på att det bara finns en viss mängd grepp. Effektivast är därför att bromsa och sedan svänga. Principen är densamma även för bilar med ABS-bromsar och antisladdsystem. Elektroniken minskar risken för sladd och förlorat styrgrepp.

Sladd – överstyrning

Gäller främst bakhjulsdrivna bilar utan antisladdsystem. Bakvagnen vill ta ett vidare spår än framhjulen, bilen svänger mer än vad föraren avser. En baktung bil, lågt ringtryck i bakdäcken eller kraftig sidvind, kan också framkalla överstyrning om förhållandena är extrema. För att reda ut sladden lättar man på gasen, kopplar ur (manuellt växlad bil) och styr emot sladden med små rattrörelser. För stora och långsamma rattrörelser gör att bilen riskerar att få en kraftig retursladd.

Klassiska fällor

Är temperaturen runt nollan är risken för halka stor, inte minst vid dalgångar, sänkor och på broar. Slå en snabb blick på asfalten framför de bilar du möter, glittrande iskristaller är lättare att se i motljus. När vi närmar oss vår igen, tänk på att smältvatten kan skapa ”sjöar” på platser där det normalt inte bildas frosthalka, ha lite uppsikt över hur mycket vatten som står i dikena längs vägen

Tolv tips för att köra säkert i vinter:

1. Ha bra vinterdäck som ger grepp på både isiga och snöiga vägbanor. Dubbfria vinterdäck bör vara avsedda för nordiskt klimat. Kontrollera lufttrycket.

2. Håll hastighetsgränserna och avståndet till andra fordon.

3. Planera din resväg och välj om möjligt säkra motorvägar och mittseparerade vägar.

4. Anpassa farten till väglaget.

5. Var utvilad. Pausa ofta om du åker långt.

6. Ta med bogserlina, snöskyffel och startkablar.

7. Se över torkarbladen. Fyll på med spolarvätska, med ordentligt frysskydd.

8. Packa rätt. Tungt bagage längst ned och mot ryggstödet.

9. Se till att mobiltelefonen är laddad och ta med en ficklampa.

10. Använd alltid reflexväst om du lämnar bilen vid ett stopp. Ta med reflexvästar till alla i bilen.

11. Ta med extra varma kläder eller filtar, något att äta och dricka och ett par värmeljus. Blir det ett långt stopp i en kö kan ett värmeljus hålla värmen i bilen många timmar.

12. Ha med en PET-flaska eller en påse med sand. Häll lite sand under drivhjulen om du fastnat och bara står och slirar.