Hoppa till huvudinnehållet


Guide - Vinterkörning

Racingproffset Mikaela Åhlin Kottulinsky lär dig knepen! Från tidningen Motor nr 8, 2018.

Racingproffset Mikaela Åhlin Kottulinsky lär dig knepen om vinterkörning!

Sveriges klimat ställer höga krav på våra bilar och våra förare, särskilt under vinterhalvåret. Motors testförare, tillika framgångsrika racingstjärna, Mikaela Åhlin Kottulinsky har sex års erfarenhet av att undervisa i säker körning på is och snö. Här visar hon vägen till att hantera vintervägen.

Däck

Utrusta din bil på rätt sätt. Vad kör du på för däck? Vad är det för fabrikat, är de dubbade eller ej? Och när kontrollerade du senast ditt däcktryck?

När det kommer till däck är det som med mycket annat, du får vad du betalar för. Undvik lågprisdäck. Köper du dyrare däck är de i regel säkrare och har dessutom längre livslängd, vilket gör att de till viss del betalar tillbaka den högre investeringen. Fråga dig dessutom vad din säkerhet är värd.

Prata med din lokala däckförsäljare så att du får rätt däck till din bil och dina behov. Vad du ska välja för däck beror på vilket underlag du ska köra på. På svartis är dubbdäck onekligen överlägsna. Dubbfritt funkar bra på asfalt och packad snö. Så det är upp till var du bor och vad du kör på för underlag. Men kompromissa aldrig med däcken. Finns det en risk för att du kör på svartis bör du välja dubbdäck.

Kolla däcktrycket en gång i månaden och en extra gång inför varje långresa. Kolla då med den last i bilen du ska köra med. Kör du med tung last ska du höja trycket. Hör med din lokala däckhandlare vilket tryck du ska ha, eller kolla på lappen som ska sitta på b-stolpen eller i tanklocket.

Motormännen tipsar om däck.

Packa bilen rätt

Packa så lite som möjligt inne i kupén. Ha inte lösa väskor eller skidutrustning bland passagerarplatserna. Packa så mycket som möjligt i bagageutrymmet och använd ett lastnät för att säkra lasten. Om bagageutrymmet inte räcker till, investera i en takbox.

Motormännens tekniske expert Carl-Erik Stjernvall delar med sig av sina tips om hur du packar bilen.

Ljus

Det är väldigt mörkt en stor del av året i vårt land. Se till att du har bra ljus med lång räckvidd för att minska risken för att krocka med vilt. Det är alltid bra att ha starka ljus. Se till att allt fungerar som det ska. Köp eventuellt extraljus om din bils ljus inte är tillräckligt starka eller om du kör i områden med mycket vilt.

Förbered bilen

Kontrollera vätskorna i bilen. Se till att ha fullt med spolarvätska. Skrapa rutorna ordentligt. Hela rutorna, inte bara en glugg. Ta bort all snö från bilen. Särskilt från taket. Det utgör en säkerhetsrisk och det är dessutom olagligt att ha snö på bilens tak när du kör.

Så här förbereder du bilen inför långresan. Carl-Erik Stjernvall förklarar.

Tag plats

Sitt rätt i bilen. Inte bara för att kunna hantera den rätt, det är en säkerhetsfråga om det skulle hända något. Risken för en olycka är högre på vintern när det är halt och mycket vilt. Sitter du rätt minskar du risken för att skadas vid en olycka. Ställ in stolen så att när du har tryckt ner kopplingen/bromsen hela vägen har du fortfarande en liten vinkel på knäet. På samma sätt ska du ha en vinkel i armbågarna när du sitter med båda händer på ratten. Sitt rak i ryggen. Om du ska panikbromsa ska du ha stöd av ryggstödet. Har du tjocka kläder, som en stor dunjacka, ta av dig jackan eller ha den öppen så att säkerhetsbältet ligger an mot din kropp. Låt aldrig passageraren sätta upp fötterna på instrumentbrädan framför sig. Vid en olycka kan airbagen explodera och orsaka mycket svåra skador.

Nu kör vi

Var mjuk i din körning, både när det kommer till gaspådrag och när du styr. Det är däckens kontakt med vägen som avgör hur mycket grepp du har, och ju mindre du begär av däcken, desto större säkerhetsmarginal har du om du behöver bromsa.

Är det vinterväglag bör du göra en provbromsning på en säker plats, där du inte har bilar bakom dig. Genom att provbromsa skapar du dig en känsla för greppet.

Det handlar om att planera och att ha framförhållning. Många olyckor beror på korta avstånd och dålig framåtsikt. Titta långt fram, läs trafiken långt framför dig och fäst inte blicken på bilen framför dig.

Snö och halka

Snörök är förrädiskt. Möter du en långtradare, sänk farten. Det kan stå en bil som ska svänga vänster där framme i snöröken. Fäst inte blicken vid lastbilen. Man kör dit man tittar. Frontalolyckor är vanliga på vintern av just den här anledningen. Fokusera på högersidan av vägen.

Tänk på det här när du kör i snömodd:
Får du inte grepp med framhjulen när du styr? Sväng inte mer med ratten, för när det väl greppar igen kommer du att åka av vägen. Håll dig lugn och glid sakta tillbaka till vägbanan där det är grepp.

Tänk på att löv kan vara hala. Likaså de vita vägmarkeringarna. Skuggade vägpartier kan vara mycket halare än ute på öppen väg där solen värmer upp asfalten: Var uppmärksam om du kör in i ett skogsparti. Broar är också halare eftersom det inte finns någon markvärme under.

Vinterlandskap med öppna vidder. Massor av snö och en röd bil som lämnar ett moln av snö och rök efter sig.

Sladd/ överstyrning

Får du sladd – släpp gasen, styr dit du vill från början (styr emot sladden) och bromsa. När bilen börjar komma tillbaka från sladden, styr tillbaka försiktigt för att undvika en retursladd, alltså att bilen pendlar över åt andra hållet.

Understyrning

De flesta vanliga bilar är balanserade för att vara understyrda, eftersom detta är ett beteende som en vardagsförare lättare kan hantera. Ofta talar man om att en körglad bil är överstyrd, men detta är mycket svårare att hantera.

Får du understyrning, alltså att bilen inte styr så mycket som du vill, är den naturliga reaktionen ofta att man styr mer med ratten. Gör istället så här: Släpp gasen, du har redan passerat gränsen för greppet för framhjulen, styr mindre (öppna upp ratten) även om det är en onaturlig reaktion. Detta för att finna tillbaka greppet. Ju mindre styrvinkel du har, desto tidigare får du tillbaka greppet. Styr du mer kommer det att ta längre tid att få tillbaka greppet.

Hur ska man bromsa?

På alla bilar som har ABS (alla moderna bilar): Sparka ner bromsen så hårt du kan och håll kvar den där. Du kan korta din bromssträcka genom att trycka allt vad du kan direkt, i stället för att öka bromstrycket efter hand. Håll ratten rakt. ABS- och antisladdsystemet reglerar så att du inte får sladd av en panikbromsning. På moderna bilar tänds varningsblinkersen vid en kraftig inbromsning. Ser du att bromsljusen och varningsblinkersen tänds på en bil framför, bromsa i god tid.

Hastigheten

Anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Man måste inte hålla högsta tillåtna hastighet, utan kör i den hastighet du är bekväm med. Kör inte över huvud taget om du inte är bekväm med vägförhållandena. Är du nervös kör du ryckigt. Är du avslappnad i din körning uppför du och därmed även bilen sig lugnare. Bromsa ner inför svängar. Speciellt vid högersvängar där du riskerar att åka över i mötande körfält.

Framhjulsdrift

Det är inte farligt att ge för mycket gas i en framhjulsdriven bil eftersom hjulen bara spinner. Har du dåligt grepp och inte kommer upp för en uppförsbacke, backa upp eftersom vikten då lägger sig på de drivande framhjulen. Släpper du gasen så motorbromsar du på framhjulen, vilket ger ett tryggt uppträdande.

Bakhjulsdrift

Kliv inte på gasen för kraftigt. Var mjuk vid gaspådrag så att inte bakhjulen driver ut. Akta dig för att släppa gasen mitt i en sväng, om du får mycket motorbroms är det som att dra lätt i handbromsen.

Fyrhjulsdrift

Bromsar lika bra eller dåligt som en fram/bakhjulsdriven bil. En bil bromsar alltid på alla fyra hjulen. Bilar har olika typer av fyrhjulsdrift, de skiljer sig åt i uppförande beroende på om den lägger majoriteten av kraften på fram- eller bakaxeln. Har du en bil med jämn fyrhjulsdrift och släpper gasen uppför sig bilen som en framhjulsdriven bil. Många bilar med variabel fyrhjulsdrift kan framkalla en sladd om du ger för mycket gas eftersom så mycket av momentet skickas till bakhjulen. Speciellt när du har mycket styrvinkel på ratten, var därför varsam med gaspådrag.

Bil i mörkblått snöigt vinterlandskap. Bilden är tagen uppifrån luften. En bil med tända framlyktor kör genom det snötäckta skogslandskapet på en smal lång väg.