Hoppa till huvudinnehållet

Motorvägsavgifter förekommer i många länder. Vanliga vägar kan också vara avgiftsbelagda, liksom tunnlar, vägfärjor och broar.

Vägavgifterna betalas på olika sätt. Vissa länder har bemannade betalstationer längs vägen. I andra länder köper man i förväg en vignette, ett klistermärke som sätts på vindrutan.

Ibland registreras fordonet av en kamera. Då måste du ha ordnat en elektronisk betallösning, eller se till att inom en viss tid sätta in avgiften på ett konto eller betala kontant på särskilda betalställen.

Alltfler städer förbjuder biltrafik i centrum, utom för fordon med tillstånd. Här och var förekommer krav på miljödekaler.

Uppgifterna på den här sidan avser personbilar och husbilar. Bussar och lastfordon har andra regler.

Norge

Bompengar tas ut i några städer och på många vägar, broar, tunnlar och landsvägsfärjor. I någon enstaka bomstation går det fortfarande att betala på plats. Men nästan alltid handlar det om elektronisk debitering.

Oslo och Bergen tar ut piggdekksgebyr, en särskild avgift om du kör med dubbdäck vintertid.

Läs mer om norska vägavgifter, dubbdäcksavgifterna och om hur du betalar.

Danmark

Läs om avgifterna på Öresundsbron www.oresundsbron.com och Stora Bältbron www.storebaelt.dk.

Den som har en betalbricka för Öresundsbron kan använda den också på Storabältbron och på några av färjelinjerna.

Tyskland

Vägavgifter förekommer inte i Tyskland. Sådana ska dock införas, möjligen under 2018, troligen först 2019.

Ett sjuttiotal tyska städer har infört miljözoner Umweltzonen. De flesta ligger i Ruhrområdet eller i sydvästra Tyskland. I norr finns miljözoner i Berlin, Bremen och Hannover.

För att få köra i en Umweltzone ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Feinstaubplakette och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. Dekalkravet gäller även utlandsregistrerade bilar.

I de flesta tyska städer behövs ingen miljödekal. Den behövs inte heller för att köra på vanliga landsvägar och motorvägar.

Läs mer om de tyska miljözonerna och om hur du skaffar en miljödekal. Samt om de kommande motorvägsavgifterna

Storbritannien, Irland

Väg- tunnel- och broavgifter förekommer på enstaka håll. I centrala London trängselavgift Congestion Charge dagtid måndag-fredag. Läs mer.

Frankrike, Italien, Spanien, Portugal

Flertalet motorvägar ägs och underhålls av privata bolag. Betala i bemannade betalstationer längs vägen eller när du svänger av.
Kontant betalning är enklast, men kreditkort går också bra. En del avfarter är obemannade och kräver jämna pengar eller kreditkort.

Frankrike
Läs mer om de franska motorvägsavgifterna.

En handfull franska städer har infört miljözoner Zones à cirkulation restreinte. För att få köra i en miljözon ska en dekal sitta på vindrutan. Dekalen kallas Vignette Crit´Air och visar att bilens partikelutsläpp understiger en viss nivå. Även utlandsregistrerade bilar ska ha dekal.

Dekalkravet gäller vanligen mån-fre kl 8-20. Övriga tider behövs ingen miljödekal.

I de flesta franska städer behövs ingen miljödekal. Den behövs inte heller för att köra på vanliga landsvägar och motorvägar.

Läs mer om de franska miljözonerna och om hur du skaffar en miljödekal.

Italien
Läs mer om de italienska motorvägsavgifterna.

Förbudskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer, ibland med tilläggstavlan Eccetto autorizzati = endast fordon med tillstånd. Skylten är svår att uppfatta, så håll noga uppsikt. Ibland gäller förbudet bara vissa dagar och tider. Det framgår i så fall av tilläggstavlan.

Gör inte misstaget att följa de bilar som passerar skylten, för de har sannolikt tillstånd. Den som bryter mot förbudet fotograferas. Ofta dröjer det ett år innan böterna letat sig hem till dig i Sverige. Har ZTL-skylten passerats flera gånger får du nya böter varje gång.

Läs mer om Zona Traffico Limitato

Spanien
Autovias är avgiftfria, Autopistas (A och AP-vägar) är avgiftsbelagda.

Läs mer om de spanska motorvägsavgifterna.

Österrike, Schweiz, Tjeckien,
Slovakien, Slovenien, Ungern

Motorvägskörning kräver ett klistermärke på vindrutan. Märket kallas Autobahn-Vignette och köps på större bensinstationer i gränsområdena, eller vid själva gränsen. Vignetter finns för kortare eller längre perioder. Polisen bötfäller vignettlösa fordon. Sitter märket fel eller ligger löst kan böter också utdömas. Eller om gamla märken sitter kvar på vindrutan.

Ungern och Slovakien har slopat klistermärkena. Istället utfärdas en
e-Vignette, vilket betyder att bilens registreringsnummer läggs in i en databas. Övervakning sker med hjälp av kameror längs vägarna.

Har du en tung husbil (=över 3,5 ton totalvikt)?
Då måste du i flera av dessa länder betala kilometeravgift.

Schweiz Läs mer
Österrike Läs mer
Tjeckien Läs mer
Slovakien Läs mer
Slovenien Läs mer
Ungern Läs mer

Litauen

På vägarna A1-A18 tas avgift för tung trafik. Dit räknas även lätta lastbilar (=under 3,5 ton totalvikt). Läs mer

Bulgarien, Rumänien

Vignettsystem som i länderna ovan. Krävs på alla vägar, inte bara motorvägar. I Rumänien får man inget klistermärke att sätta på vindrutan. Istället läggs bilens registreringsnummer in i en databas.

Polen, Kroatien, Serbien,
Makedonien, Grekland, Turkiet

Helt eller delvis avgiftsbelagda motorvägar. Betalning i bemannade betalstationer. I Polen måste husbilar över 3,5 ton skaffa en betaldosa och betala elektroniskt.

Polen Läs mer
Kroatien Läs mer
Serbien Läs mer