Hoppa till huvudinnehållet

Dubbdäck är tillåtna i Sverige (1/10-15/4), Danmark (1/11-15/4), Finland (1/11-annandag påsk), Estland (15/10-31/3 oavsett väglag eller från 1/10 och under april om vinterväglag råder), Lettland (1/10-30/4), Litauen (1/11-10/4) och Storbritannien.

I södra Norge är dubbdäck tillåtna 1/11-söndagen efter påsk. I de nordliga landskapen Nordland, Troms och Finnmark gäller 15/10-1/5. Vill du köra dubbat i centrala Oslo och Bergen tas en avgift piggdekksgebyr ut.

Dubbdäck är förbjudna i Tyskland och Polen. Det innebär i praktiken ett dubbdäcksförbud för alla resor från Sverige söderut i Europa. För oavsett vart du är på väg, kör du ju alltid en sträcka genom Tyskland eller Polen.

Blir du stoppad av tysk eller polsk polis riskerar du att på plats få dra ut dubbarna eller skaffa fram dubbfria däck. Dessutom får du böter. Det hjälper inte att säga att du är på väg till ett land där dubbdäck är tillåtna.

Jag ska resa söderut i Europa.
Vilka däck ska jag ha?


I första hand
vinterdäck utan dubbar. Däcken ska vara märkta med en fjälltopp eller en snöflinga samt orden Mud and Snow eller bokstäverna M och S. Mönsterdjupet ska vara minst 4 mm (i Sverige 3 mm).

Observera att det finns olika definitioner på vinterdäck. I Sverige betyder vinterdäck att däcken är avsedda enbart för vinterkörning. Utomlands är snöflingemärkta "åretruntdäck" vanliga. De uppfyller inte svenska krav på vinterdäck.

I andra hand sommardäck. Men tänk då på följande:

I Sverige krävs vinterdäck perioden 1/12-31/3 om det råder vinterväglag. Sommardäck är tillåtna endast när det inte råder vinterväglag.

Kravet på vinterdäck gäller även den som är på väg till eller från utlandet, för bilar registrerade utomlands och fordon med totalvikt över 3,5 ton.

Vad är vinterväglag? När det ligger snö eller is på vägbanan eller vägrenen och/eller när vägbanan är fuktig och temperaturen nära noll grader. Ytterst är det polisen som avgör om vinterväglag råder eller ej.

I Danmark och Polen är sommardäck tillåtna vintertid.

I Tyskland ska alla fordon ha "ändamålsenlig utrustning" när det råder vinterväglag. Det betyder vinterdäck utan dubbar. Någon preciserad tidsperiod finns inte. På torra eller regnvåta vägar är sommardäck tillåtna.

I Norge finns inget formellt krav på vinterdäck så länge fordonets totalvikt är under 3,5 ton. Föraren har dock ansvar för att väggreppet är tillräckligt i det väglag som råder. Det betyder i praktiken ett krav på vinterdäck. Vid färd på fjällvägar eller mindre vägar bör dessutom snökedjor/snösockor medföras.

Fordon med totalvikt över 3,5 ton måste ha vinterdäck perioden 15/11-31/3. De ska vara monterade på alla hjul och mönsterdjupet ska vara minst 5 mm. Snökedjor eller snösockor ska alltid medföras i fordonet, oavsett rådande väglag.

I Finland, Estland, Lettland och Litauen måste du ha dubbade eller odubbade vinterdäck 1/12-28/2 (Litauen 1/11-10/4) oavsett om det råder vinterväglag eller ej. Även under oktober-november och mars-april ska vinterdäcken vara på, om vinterväglag råder

I Österrike, Schweiz och Italien ska du ha vinterdäck när det råder vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna, men på vissa villkor. På torra eller regnvåta vägar är sommardäck tillåtna.

Frankrike har inga krav på vinterdäck. Dubbdäck är tillåtna, men på vissa villkor.

Snökedjor?

I alpländerna bör man ha med snökedjor i bilen. Men de används bara på mindre vägar, om vägbanan är täckt med is eller packad snö.

Ska du bara köra på motorvägar eller större vägar? Då behövs inga kedjor. Då räcker det med vinterdäck.

På en del vägar är det krav på att medföra snökedjor. Det skyltas med ett särskilt vägmärke. Snökedjor heter Schneeketten på tyska, chaines à neige på franska, catene på italienska.

En körförbudsskylt kompletterad med tilläggstavlan Ausgenommen Fahrzeuge mit Winterausrüstung förekommer. Du får passera skylten och köra vidare om du har vinterdäck och/eller snökedjor med i bilen.

I italienska Aostadalen (exempelvis till skidorterna Courmayeur, Cervinia, Champoluc) gäller vintertid generellt krav på vinterdäck och/eller att snökedjor medförs i bilen.

På fjäll- och bergsvägar i Norge, Spanien och Kroatien bör snökedjor medföras vintertid.
I Slovenien måste du ha kedjor med om bilen inte har vinterdäck.
I Ungern kan snökedjor påbjudas om väderleken så kräver.

Autosocks är ett enklare alternativ till snökedjor. De armerade påsarna är lätta att sätta på och ta av och är godkända för alpkörning. Men om de ska användas ofta och i extrema lägen är de inte likvärdiga med kedjor.