Hoppa till huvudinnehållet


Hyra bil utomlands

Var hyr jag bil?

På nätet hittar du massor av uthyrare. Dels märkesuthyrare som till exempel Hertz, Avis, Budget, Alamo och OK-Q8. Dels hyrbilsförmedlare (brokers) som Holiday Autos, Auto Europe och Rentalcars.com.

Förmedlarna har inga egna bilar. Förmedlaren fungerar i stället som mellanhand och erbjuder bilar från ett urval olika märkesföretag.

Fördelen med att hyra direkt av en märkesuthyrare är att du får avtal med en part. Märkesföretaget har en svensk kundtjänst som reder ut eventuella oklarheter.

Hyr du via en förmedlare får du två avtal. Ett med förmedlaren som du bokar och betalar hos. Och så ett avtal som du skriver på hos uthyraren när du hämtar ut bilen.

Oftast är det problemfritt att hyra av en förmedlare. Men skulle något gå fel riskerar du att bollas mellan de båda avtalsparterna. De flesta förmedlare har ingen svensk kundtjänst.

Att jämföra priser och villkor hör inte till det lättaste. Märkesföretaget Hertz och förmedlaren Holiday Drive (som båda har svensk kundtjänst) ger rabatt till Motormännens medlemmar. Rabatten innebär dock inte att dessa företag alltid är billigast - det är viktigt att veta.

Åldersgränser

  • Under 21 år? Svårt eller rentav omöjligt att hyra bil.
  • Under 25 år? Högre hyra och högre kostnad för försäkring.
  • Över 70 år? Svårt att hyra bil i vissa länder, exempelvis Storbritannien.

Läs villkoren på hyrfirmans hemsida eller ring deras kundtjänst.
Oavsett ålder måste du ha haft körkort i minst ett år.

Hyrbilspriser

Det är prisvärt att hyra bil, men prissättningen är knepig. Grundpriset brukar vara lågt, tillvalen är dyra. Flera frivilliga tillval erbjuds först när du ska skriva på hyresavtalet och hämta ut bilen. Slutpriset är därför svårt att se. Försök ta reda på eventuellt tillkommande kostnader innan du bokar. Leta på hyrfirmans hemsida eller ring deras kundtjänst. Tänk på att "totalpris" eller "garanterat pris" inte inkluderar frivilliga tillval.

  • Boka i förväg och få bästa priset.
  • Betala redan när du bokar och få ett lite lägre pris.
  • Early booking betyder att priset blir lägre ju tidigare du bokar och betalar.
  • Vill du inte boka i förväg? Då kan mindre uthyrare på resmålet erbjuda bra priser. Fast de kan lika gärna vara dyrare, om det finns få uthyrare på orten. De stora hyrbilsföretagen kan också ha bra lokala erbjudanden.
  • Reser du charter hyr du förmånligt av den hyrfirma som researrangören har ett lokalt avtal med.
  • Flygbolagen brukar erbjuda bra hyrpriser om bilen bokas samtidigt med flygbiljetten. Bokningen görs då hos en hyrbilsfömedlare (se ovan).
  • Hos ”rent-a-wreck”-firmor gör man kap. Bilarna är inte fabriksnya men fullt ok.
  • Ibland erbjuder hyrbilsbolagen kostnadsfri körning mellan två förutbestämda platser. Läs mer på deras hemsidor.
  • Bilhyran beräknas på två sätt. Antingen fri körsträcka (unlimited mileage) = högre hyra per dag. Eller omvänt: låg hyra per dag + avgift per körd kilometer. Fri körsträcka är vanligast. Mellanlägen förekommer, till exempel 2 500 km fri körsträcka, sedan en avgift per kilometer.
  • Bilen hyrs per dygn, räknat från när du hämtar ut den. Lämnas bilen bara en kort stund för sent, debiteras ett nytt dygn.

Hyrbilsförsäkringar

Hyrbilsföretagen beskriver försäkringarna snårigt och med knepiga förkortningar. Försäkring ingår heter det. Men vilka försäkringar? Och hur hög är självrisken? Ta reda på det innan du bokar. Viktigast är att få besked om är hur mycket det kostar dig om det blir en skada på bilen.

  • Trafikförsäkring (Third Party Liability Insurance) ingår alltid i bilhyran. Vållar du en olycka ersätter den skador på andra personer och andra fordon. I USA måste trafikförsäkringen kompletteras med ett utökat skydd Liability Supplement/Addition LIS. Skyddet ingår om bilen är bokad från Sverige. Hyr du bilen på plats i USA blir det en extra kostnad.
  • Helförsäkring (Collision/Damage Waiver CDW + Theft Protection TP eller Loss/Damage Waiver LDW) ersätter skador på hyrbilen och stöld av den. I Europa och USA ingår helförsäkringen. För USA-bokningar ges ibland lite oklara besked. Be hyrfirmans kundtjänst bekräfta skriftligen att helförsäkring ingår, om det här inte tydligt framgår av bokningen.
  • Ta reda på vad trafik- och helförsäkringen inte täcker. Vid uppenbart slarv och vårdslöshet gäller de förstås inte. Vad gäller vid åverkan på bilen? Vid viltolyckor? Vid skador på underredet, hjulen eller fälgarna? Punkteringar?
  • Självrisken (excess eller deductible) varierar från 0 till över 20 000 kronor. Kolla upp nivån på hyrbilsbolagets hemsida eller fråga i kundtjänsten. Bestäm dig sedan för om du vill ha en självriskeliminering (Extended protection, Super CDW eller Total cover) eller ej. Gör det redan när du har bokat. Frågan kommer sedan när du hämtar ut bilen. Då bör du ha ett genomtänkt svar.
  • Självriskelimineringen är dyr. Ofta kostar den flera hundra kronor om dagen. Några uthyrare skriver inte ut priset på sin hemsida. Då får du ringa deras kundtjänst och fråga. Andra smyger undan priset under rubriken "Övriga tillval" eller liknande.
  • Ska jag tacka ja till självriskeliminering eller kan jag avstå?
    Svaret beror lite på hur du är som person. De flesta lämnar tillbaka hyrbilen utan skador. Troligen kommer du också att göra det. Vanligaste skadan är skrapmärken, som kostar högst ett par tusen kronor att åtgärda. Då är det rätt onödigt att lägga ut lika mycket eller mer på en självriskeliminering. Tycker du ändå att det känns nervöst att köra utan, tackar du förstås ja.
  • Hyrbilsförmedlarna erbjuder självriskeliminering redan vid bokningen, ofta till ett lägre pris. Köpet görs hos fristående försäkringsbolag med ibland tveksamma villkor. Mindre skador som "parkeringsskador" kanske inte ersätts? Eller så får du ersättning bara om skadekostnaden överstiger självrisken? Läs villkoren noga! Bäst - men alltid dyrare - är välja den självriskeliminering som erbjuds när du hämtar ut bilen. Gör antingen det ena eller det andra – inte både och.
  • Köpte du en självriskeliminering redan vid bokningen? Var då medveten om att personalen som lämnar ut din hyrbil inte kan se det. Så de försöker förstås sälja på dig en till - ibland på ett rätt påstridigt sätt.
  • Det kan finnas regioner där självriskelimineringen inte gäller. I Italien kan så vara fallet i Kampanien, Kalabrien och på Sicilien. Läs villkoren noga!
  • Kolla ditt kreditkortsavtal innan du väljer till självriskeliminering. Många kontokortsföretag står för en del av självrisken om hyrbilen betalas med kortet. Läs dock noga deras villkor!
  • Även om du tackat ja till självriskeliminering kan en mindre del finnas kvar (non-waivable excess) som du själv måste stå för i händelse av skada.
  • Vid kollisionsskador kan du få betala två självrisker, en för trafikförsäkringen och en för helförsäkringen.
  • Olycksfallsförsäkring PAI brukar också finnas som tillval. Har du en svensk olycksfallsförsäkring? Kolla upp om den gäller vid bilkörning utomlands. Även om så inte är fallet är det tveksamt om du behöver tacka ja biluthyrarens olycksfallsförsäkring.
  • Bagageförsäkring kan du också avstå ifrån. Din svenska hemförsäkring och/eller kontokortsföretagens försäkring ersätter förlorat bagage.

Hyra bil i USA?

Om du ska hyra bil i USA finns en del annat att tänka på.

Syna bilen när du hämtar ut den

Kontrollera bilens skick innan du kör iväg. Finns lackskador på dörrarna? Stenskott på vindrutan? Böj dig ned och leta efter repor eller bucklor på stötfångarna. Känn efter även undertill.

Se till att få alla skador noterade på kontraktet, även de små. Nöj dig inte med muntliga besked om att "de där skadorna vet vi om". Fotografera så du har bildbevis. Då riskerar du inte att få betala för gamla skador.

Mer att tänka på…

  • När bilen hämtas ut blockeras en deposition på ditt kreditkortskonto. Beloppet varierar, upp till 20 000 kr är inte ovanligt. Pengarna finns kvar på kontot men går inte att använda medan du hyr bilen. Ska kortet användas även för andra semesterutgifter måste kontot således ha en hög kreditgräns. Pengarna släpps när bilen lämnas tillbaka.
  • För depositionen krävs ett kreditkort. Rena betalkort (typ Maestro eller Visa Electron) där beloppet dras direkt från ditt konto godkänns inte.
  • Fler som skall köra? Tala om det innan du skriver på avtalet. En extra förare ingår ibland, men inte alltid.
  • Hämtning på ett ställe och lämning på ett annat brukar kosta extra (drop-fee, one-way-fee).
  • Krånglar bilen ska hyrfirman ordna ersättningsbil eller se till att felet repareras. En del uthyrare försöker ta betalt för denna självklarhet. Mot avgift erbjuder de Roadside Plus, en "bättre" assistansservice.
  • Gör du i efterhand ändringar på din bokning kan hela bokningen komma att räknas som en nybokning, med helt andra villkor och priser. När du hämtar ut bilen är det exempelvis inte ovanligt att du erbjuds en "bättre" bil mot en "liten" extra avgift. Kolla alltid noga vad sådana ändringar får för konsekvenser.
  • När du hämtar ut bilen, kontrollera mätarställningen och att bilen är fulltankad. Tanka fullt innan du lämnar den tillbaka - såvida inte en full tank ingår i det avtalade priset. Bilen kan också hyras ut med nästan tom tank. Det är mindre vanligt, men förekommer här och var.
  • Förboka barnstol, takräcke, snökedjor och liknande. Ska du till Alperna vintertid? Förboka vinterdäck – sådana är ingen självklarhet.
  • Se till att få ett telefonnummer dit du kan ringa om något skulle hända under resan, eller om bilen skulle krångla. Gör inga reparationer utan att du fått klartecken från hyrfirman.
  • Vanligaste missödet brukar vara punktering. Fråga när du hämtar ut bilen hur du gör i en sådan situation. Gäller hyrfirmans assistansservice eller måste du lösa problemet på egen hand?
  • Ska du korsa landgränser under resan? Kolla med hyrbilsföretaget att det är ok. Gör det innan du bokar, och tala också om det när du hämtar ut bilen. För resor till östra Europa är restriktioner vanliga. Likaså om bilen hyrs i ett icke-EU-land som Schweiz eller Norge, och du ska besöka ett EU-land. Tänk också på att grannländerna kan ha krav på dokument och utrustning som inte behövs i uthyrningslandet.
  • När du hämtar ut bilen bör du kolla om den är förberedd för elektronisk betalning av motorvägsavgifter. Systemen för betalning är olika i olika länder. Ibland finns ingen möjlighet att betala kontant i betalstationer. Fråga hur det går till att betala i just de områden du ska köra i.
  • Blir du inblandad i en trafikolycka ska du och motparten upprätta en skaderapport och ta var sitt exemplar. I vissa länder tillkallas polis även om det bara handlar om plåtskador. Se till att få en kopia på polisrapporten.
  • Var ute i god tid om du ska lämna tillbaka bilen på en flygplats. Det tar tid att tanka bilen och det är lätt att köra fel. Kanske vill många lämna tillbaka bilen samtidigt, så var beredd på väntetid.
  • Se till att få ett kvitto på att du lämnat tillbaka bilen. På kvittot ska framgå att bilen är fulltankad och utan skador.

Till sist

Hur öppnar man tankluckan/locket? Vilket bensin krävs och vad heter den på landets språk? Eller går bilen kanske på diesel? Fråga innan du kör iväg.

Sätts bilens varsel/halvljus på automatiskt när du startar? I många länder är det ingen självklarhet.

Vad kan hända efteråt?

  • Biluthyraren efterdebiterar kostnader för sådant du slarvat med. Till exempel om du inte lämnat tillbaka bilen fulltankad, lämnat tillbaka bilen för sent eller lämnat tillbaka den onormalt smutsig. Expeditionsavgift kan tillkomma. Kostnaden dras från ditt kreditkort.
  • Har du brutit mot någon trafikregel och bilen fotograferats av en kamera, är biluthyraren skyldig att uppge för lokala myndigheter vem som hyrde bilen just då. En avgift debiteras dig för det administrativa arbete det här innebär. Till det kommer själva böterna, som debiteras separat av myndigheten eller parkeringsföretaget.
  • Större belopp får egentligen inte dras utan ditt medgivande. Måste bilen repareras för skador du vållat, bör du begära och ha godkänt ett kostnadsförslag från en auktoriserad verkstad innan beloppet dras. Det är lättare sagt än gjort att hävda sin rätt i sådana fall. Hyrbilsbolagen brukar ha färdiga prislistor för olika typer av skador.