Audi A4 Quattro

Provkörning

Audi A4 2,0 TFSI 252 Quattro

För det otränade ögat är det inte lätt att skilja nya Audi A4 från föregående modell. Men under skalet är det mer revolution än evolution.

 

å bild är det en utmaning att särskilja nya A4 (internkod B9) från föregångaren (B8). Sedd i det italienska sensommarsolskenet blir de sublima skillnaderna mellan karosserna så mycket tydligare.


Nya A4 bygger på den så kallade MLB-strukturen och delar komponenter bland annat med nuvarande Q7 och kommande A8. Viktbesparing har varit i centrum, bland annat används höghållfast stål och aluminium i större utsträckning än tidigare.

 

Trots en något längre kaross (tre centimeter) än tidigare väger nya A4 sedan 110 kilo mindre än föregångaren.
Exempelvis har man kunnat spara åtta kilo genom att använda aluminium till fjäderbenens infästningspunkter.


Låg vikt brukar brukar vara liktydigt med fina vägegenskaper. I den fyrhjulsdrivna provbilen var det en fröjd att skynda fram längs kurviga italienska vägar. Det finns inte mindre än fem olika typer av chassisättningar att välja bland, exempelvis finns två versioner av elektroniskt kontrollerade stötdämpare. Styrningen är direkt och mycket exakt, men som så vanligt för elektriska styrdon fattas det lite vägkänsla. Själva styrväxlen har för övrigt blivit 3,5 kilo lättare.


Inredningen känns minst lika välbyggd som tidigare generation. Baksätet är något rymligare, sportstolar kan nu kombineras med ventilation.
Klimatanläggningen har fått en helt ny fason med touchfunktion. Bilens inställningar görs via MMI-skärmen.
Slutbetyget blir en fyra, ett framtida test av A4 kan mycket väl innebära att det betyget måste omvärderas – till det bättre.

 

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 8 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 394 000 kr.
Motor: Bensin, rak fyra, 1984 cm3, turbo.
Effekt: 252 hk. Vridmoment 370 Nm vid 1600 r/min.
Snittförbrukning: 5,9 l/100 km.
CO2: 136 g/km.

Prestanda: 0–100 5,8, toppfart 250 km/h.
Mått: Längd 473, bredd 184, höjd 143 cm.
Läs mer på: www.audi.se

 

Testad av Anders Helgesson

 

Audi A4 interiör

Audi A4 motor