Audi A6 Allroad Quattro

Provkörning

Audi A6

Den har kallats världens bästa vinterbil. Men stämmer det? Vi kör nya Audi A6 Allroad till fjällen för att sätta den på hårda prov.

 

Audi A6 Allroad är i grunden en A6 Avant, men anpassad för lite tuffare tag. Den har skärmbreddare i plast, hasplåtar i metall, konstant fyrhjulsdrift, adaptiv luftfjädring och förhöjd markfrigång.


Med ett knapptryck kan man höja karossen 35 millimeter, det fungerar upp till 80 km/h. Och i riktigt låga farter ytterligare tio millimeter, vilket ger en markfrigång på 181 millimeter, 60 mer än en vanlig A6 Avant.


Tillsammans med vässad front och nya snygga LED-strålkastare ger den ett aggressivt intryck. Även bakljusen är nya, med senaste LED-tekniken. Och snygga. Och de lyser alltid, vilket i dag är ovanligt på nya bilar.


Lofsdalen är inbäddad i nysnö, men testbilen är utrustad med så kallade Autobahndäck, centraleuropeiska odubbade, så en rättvis utvärdering av vinteregenskaperna är tyvärr omöjlig. När vi lämnar fjällen efter några dagar och närmar oss kusten och E4 är det snöfritt och plusgrader, perfekt väder för Autobahndäcken. Nu får bilen visa vad den går för. Vi gör några avstickare och kör både på grus och guppiga småvägar.

 

Quattrosystemet driver oss stabilt framåt och luftfjädringen jämnar ut groparna i vägen. Det här är faktiskt en ruggigt bra bil när underlaget är dåligt. Detsamma gäller på bra vägar i högre farter, terrängegenskaperna betyder inte att Audi har kompromissat – det här är också ett förstklassigt motorvägslok.

 

Motorn är en ny treliterssexa, som tillsammans med en sjustegad automatlåda känns både kraftfull och mjuk. Audi A6 Allroad finns med fyra motoralternativ, alla på tre liter. En bensinare på 333 hk och tre dieselar; 320 hk, 272 hk och 218 hk. Vi kör den minsta på 218 hk, och den är fullt tillräcklig. Men många väljer nog 272 hk-motorn, prisskillnaden är i sammanhanget blygsamma 33 600 kronor.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 9 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 515 900 kr.
Motor: Diesel, V6, 2967 cm3, turbo.
Effekt: 218 hk. Vridmoment 500 Nm.
Snittförbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2: 149 g/km.

Prestanda: 0–100 7,3 toppfart 227 km/h.
Mått: Längd 494, bredd 190, höjd 147 cm.
Läs mer på: www.audi.se

 

Testad av Michael Jonsson