Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro

Premiär

 

Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro

Bekväm, kraftfull och smidig, som en grå skugga färdas Audi A7 Sportback genom den norska dramatiken.


Kan föraren annat än trivas? Mellan Stockholm och Atlanterhavsveien är det cirka 100 mil, sträckan har varit knappt förnimbar. Få avverkar mil så oberört som A7.


Tillvalsmöjligheterna står inte någon efter. Provkörningsbilen var bland annat utrustad med adaptiva LED-strålkastare, head-up-display och luftfjädring.


20-tumshjul med tunna lågprofilsdäck är tilltalande för ögat men lite som att be en ballerina framföra Svansjön i slalompjäxor.


Mycket tack vare luftfjädringen rör sig dock A7 gracilt över Aursjøvegens tjälskott.


Men allt kommer till ett pris, reseredskapet var extrautrustat för strax över 330 000 kronor. Till årsmodell 2015 har A7 fått en lättare uppdatering. Ompysslande stötfångare, grill och avgasutblås.


Under skalet har ny teknik tillkommit, bland annat ”flytande” blinkers. Dioder tänds inifrån och vandrar utåt. Dieselsexan på tre liter har setts över och möter Euro 6.


Motoreffekten har skruvats upp med 27 hästkrafter, det maximala vridmomentet ges vid ett något lägre varvtal än tidigare. Sjuväxlad dubbelkopplingsautomat och
fyrhjulsdrift är standard.


Som svar på den inledande frågan:
Nej, föraren kan inte annat än trivas, men notan för nöjet är inte fullt lika mysig som bilen i sig.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 1 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 602 000 kr.
Motor: Diesel, V6, 2967 cm3, turbo.
Effekt: 272 hk. Vridmoment 580 Nm.
Snittförbrukning: 5,2 l/100 km.
CO2: 136 g/km.

Prestanda: 0–100 5,7s, toppfart 250 km/h.
Mått: Längd 497, bredd 191, höjd 142 cm.
Läs mer på: www.audi.se

 

Testad av Anders Helgesson