Audi TTS Coupé 2,0 TFSI Quattro

Premiär

 

Audi TTS

Nya Audi TTS pressas hårt på Ascaribanan, i bergen ovanför spanska solkusten. Den här bilen är het. Feberhet.

 

Medelhavet och semesterparadiset Barbella på spanska solkusten och kör de smala slingrande vägarna upp i bergen.


Efter en timme rullar vi in på Ascari Racing Resort, en av Europas mest berömda privata racingbanor.


I garagen står supersportbilar i mångmiljonklassen och ett antal F1-bilar, bland annat tre Ferrari och den Benetton F1-bil som Michael Schumacher vann sin första VM-titel med 1994.


Men i dag är det ett tiotal gula Audi TTS som ska visa vad de går för på den tuffa Ascaribanan. Efter en kort teorilektion sätter vi oss i bilarna, med flamsäker huva och hjälm.


Vi kör två varv bakom en röd ”Follow me-bil” som visar oss proffsens idealspår. Sedan brakar det lös. Farten på raksträckorna ligger en bra bit över det man får köra på svenska motorvägar, inbromsningarna är kraftiga och accelerationerna maximala i de svepande kurvorna.


Det känns som om vi hela tiden ligger på gränsen.
Bilen uppför sig så klart exemplariskt. Den ligger platt mot asfalten i kurvorna och bjuder inte på några oväntade kast. Styrningen är distinkt och chassit är välbalanserat, och de elektroniska hjälpsystemen behöver knappt gå in och hjälpa till.


Fyrhjulsdriften, som är standard på TTS och tillval i vanliga TT, är för första gången sammankopplad med drive select-systemet. Vi kör på sportiga ”dynamic mode”, då skickar fyrhjulsdriftssystemet mer kraft till bakhjulen vid utgången av en kurva för att minska understyrningen.


Slutbetyget på Audi TTS är ”mycket bra” efter en dag på Ascari, även om vi anar att våra varvtider säkert ligger på det dubbla mot F1-proffsens.


Den fyrcylindriga tvåliters TTS-motorn på 310 hk är tysk ingenjörskonst i den högre skolan, med en ”indirekt insprutning” som när motorn arbetar i mellanregistret ska ge bättre bränsleekonomi och minska partikelutsläppen.


Hela förarintrycket är också speciellt, med en helt ny bildskärm som ersätter de gamla instrumenten.
Audi har dessutom lyckats bra med interiören, som för en gångs skull känns nyskapande och riktigt snygg.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 1 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 509 000 kr.
Motor: Bensin, rak fyra, 1984 cm3.
Effekt: 310 hk. Vridmoment 380 Nm.
Snittförbrukning: 6,8 l/100 km.
CO2: 157 g/km.

Prestanda: 0–100 4,6s, toppfart 250 km/h.
Mått: Längd 419, bredd 183, höjd 134 cm.
Läs mer på: www.audi.se

 

Testad av Michael Jonsson