BAE Systems Hägglunds BvS10 Troop Carrier

Provkörning

Hägglunds

Ekonomi

När svenska försvaret bestämde sig för att köpa 48 stycken BvS10 gick affären på cirka 650 miljoner kronor, det ger ett styckpris på cirka 13 miljoner kronor.
Mycket pengar, men då talar vi om toppmodellen med det utökade splitterskyddet. När ytterligare 102 vagnar beställdes 2013 sjönk priset till knappt åtta miljoner per vagn. Sett till vikt står sig BvS10 bra. Knappt en miljon per ton är lägre kilopris än för Rolls-Royce Wraith.
Hägglunds erbjuder ett omfattande serviceprogram på plats eller i Örnsköldsvik.

 

Motor

I den främre vagnen finns motor och växellåda. Sex cylindrar från amerikanska Cummins står i givakt och ger 275 hästkrafter och 950 Nm.
Drivlinan säkras upp mot kupén med en kraftig rem för att inte tryckas upp mot kupén om fordonet skulle köra över en mina.
Gångkulturen beskrivs bäst som närvarande. Gaspedalen är kängvänligt trögtrampad. En sexväxlad automatlåda skickar kraft till de fyra 60 centimeter breda banden. Banden är av gummi och levereras av Kanadensiska Soucy. Fint grepp!

 

Körning

Jag rullar fram mot det första hindret på Hägglunds provbana.
Backen visar hur obesvärat BvS10 hanterar 45-gradiga lutningar. Tramp på gasen, det är som att möta en vägg. Genom den 70 millimeter tjocka vindrutan ses först bara asfalt, sedan bara himmel. En 360-graderskamera är under utveckling ... Runtomsikten är – milt uttryckt – begränsad.

Att köra det midjestyrda fordonet i låg fart känns ovant, i högre fart blir det mer som att köra en vanlig bil. Vagnens motordel kan köras separat.

 

Komfort

När dörren stängs har jag fått en ny referensram för ”kassaskåpskänsla”. Förarmiljön är intrycksintensiv med mängder av vippströmbrytare. Längs A-stolpen sitter vreden till klimatanläggningen.

Förarstolen är mer ”hålla på plats” än slösaktigt bekväm. Efter ett varv runt testbanan får det sägas vara rätt prioriterat.

Bandens hjul fjädrar med hjälp av gummibussningar och hydrauliska stötdämpare. Förarens förmåga att bedöma terrängen är A och O för totalkomforten, inte minst i vagn två.

 

Utrustning

Elhissar? Nej. Läderklädsel? Nej. Centrallås? Nej. Tekokare? Självklart!
Den brittiska försvarsmakten var tidigt intresserade av BvS10.
Att det skulle finnas möjlighet till en varm kopp te var lika självklart som att vagnen skulle vara splitterskyddad.
I den främre vagnen finns tio friskluftsutblås, luftkonditionering och dieseldriven kupévärme är standard. Är det riktigt varmt sitter besättningen i kylvästar (tillval). Förare och navigatör har läslampor, mugghållarna lyser med sin frånvaro.

 

Utrymme

Kupén är överraskande trång, men man behöver inte trängas med passageraren.
Den breda mittkonsolen (motorkåpan) gör att det är nära en meter till grannen.
Motordelen är konstruerad för fyra sittplatser, den svenska versionen är dock tresitsig. Fjärde platsen upptas av radiokommunikationsutrustning.
Den icke motoriserade delen, kan specificeras för trupptransport för åtta, ambulansdel samt kommunikationscentral och allt däremellan. Endast fantasin sätter gränser.

 

Säkerhet

Hägglunds BsV10 har inte krockats av Euro-Ncaps. Det ska krockväggen vara tacksam för. BvS10 saknar visserligen krockkudde men ”skrovet” är V-format för att hantera tryckvågen från en landmina.
Stolarna är hängda från taket för att inte tryckvågen ska skada besättningen. Avfjädrade fotplattor håller fötterna borta från golvet av samma skäl. Den bakre vagnen har liknande lösningar.
Alla sittplatser har fyrpunktsbälten.
Fyra solida bromsskivor sörjer för god hejdningsförmåga.

 

Miljö

Moder natur behöver ta i med hårdhandskarna för att BvS10 ska ge tappt. Så länge träden inte står för tätt, stenarna inte är för stora och temperaturen håller sig mellan -46 och +49 grader når BvS10 målet. Dessutom kan den ”simma”, dock bara bröstsim.
Toppfarten är modesta tre knop.
Under uppvisningskörning i sankmark har vagnen tillåtits sjunka ned till nederkant av vindrutan innan vidare färd. Framkomlighet var ordet.
Tankens 200 liter diesel räcker till cirka 30 mils körning.

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 10 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 159 900 kr.
Motor: Bensin, rak trea, 999 cm3.
Effekt: 105hk. Vridmoment 170 Nm vid 1800 r/min.
Snittförbrukning: 4,4 l/100 km.
CO2: 102 g/km.

Prestanda: 0–100 11,2 toppfart 200 km/h.
Mått: Längd 437, bredd 187, höjd 142 cm.
 

Testad av Andreas Helgesson

 

Opel Astra interiör