BMW 435i

Provkörning

BMW 435i

Förutsättningarna är de bästa. Sommar, sol och 25 grader varmt. Vi fäller ner taket och kör genom danska Själland med nedfällt tak.

 

BMW 435i är snudd på den perfekta bilen. Motorn är silkeslen och kraftfull, väghållningen distinkt och styrningen pigg och direkt, komforten är harmonisk och kupén härligt tyst när ”locket” är på. Dessutom är den hyfsat snål för att ha en bensinmotor på över 300 hästkrafter.


Om det inte vore för priset. För vad är det vi kör? Det är egentligen en BMW 3-serie, som i dag är Sveriges nionde mest sålda bilmodell och som kostar från 271 000 kronor.


Vill man ha en cabb får man betala 359 500 kronor, då får man också en ”4” på bakluckan. Bilen vi kvitterat ut har dessutom en motor på 306 hk, då kostar den 565 000 kronor. Mer än det dubbla mot originalet. Om det verkligen är värt pengarna kan diskuteras.


Det går inte att förneka att körupplevelsen är härlig med nedfällt tak när det är varmt och soligt. Men själv fick jag nackspärr och tvingades gå till sjukgymnasten när jag kom hem.


Nåja. Jag ska inte gnälla mer. Har man en för tjock plånbok är BMW 435i cabriolet ett utmärkt val, det här är en av de bästa cabbarna som finns just nu.

 

Men man blir inte överraskad, den är precis som man förväntar sig – perfekt.

 

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 5 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 565 000 kr.
Motor: Bensin, rak sexa, 2979 cm3, turbo.
Effekt: Bensin 306 hk. Vridmoment 400 Nm.
Snittförbrukning: 8,1 l/100 km.
CO2: 190 g/km.

Prestanda: 0–100 5,6 s, toppfart 250 km/h.
Mått: Längd 464, bredd 182, höjd 138 cm.
Läs mer på: www.bmw.se

 

Testad av Michael Jonsson