BMW i8

Premiär

 

BMW i8

BMW i8 accelererar från noll till hundra på under fem sekunder, drar 2,1 liter bensin per 100 km, har en toppfart på 250 km/h och kan rulla utsläppsfritt i upp till 37 kilometer. Framtiden är här!

 

Med nyckeln i fickan närmar jag mig den låga svartgrå skapelsen. Kupén tänds upp, ett intensivt blått sken får mig osökt att tänka på Star wars-filmernas lasersvärd. Ett distinkt klickljud, det blinkar rebelliskt grönt från ladduttaget. Fullt batteri. Laddaren hittar till det minimala bagageutrymmet.


Ett tryck i dörrbladets fördjupning och förardörren svänger upp. Karaktären ”Doc” från ”Tillbaka till framtiden”-filmerna skulle nickat godkännande. På framtidsbilar ska dörrarna öppna uppåt. Punkt.


Tröskellådan är bred med bilens kolfiberskelett synligt. Strukturen byggs upp av flera lager kolfiberväv. I sin obehandlade form är väven mjuk och formbar, egenskaper som även passagerare bör besitta.


För att ta plats bakom ratten: Sitt på tröskellådan, lyft benen från marken och kasa ned i stolen, vinkla in benen. Att lämna de viktoptimerade stolarna på ett värdigt sätt är en större utmaning. Jag sträcker mig efter dörrhandtaget. Kompositplast väger lätt, dörren måste stängas med viss övertygelse.


Interiören är återhållsam. Mittkonsolen pryds av en 8,8 tum stor display för navigation, stereo, webbläsare och appar. Framför föraren finns display för hastighet och effektuttag. Runt kupén löper ljuslister i blått, vitt eller orange. Effekten är lika futuristisk som ”Tron”-filmernas motorcykelscener, vilket förmodligen var avsikten. Funktionen går att stänga av.


i8 har tre körlägen. I elbilsläget driver enbart framhjulen, bilen kan köras i upp till 120 km/h. I hybridläge avgör bilen när förbränningsmotor och bakhjul ska hjälpa till. Sport innebär att förbränningsmotorn används kontinuerligt.


I farter upp till 30 km/h finns ett elektroniskt ljud för att varna fotgängare. Ljudet  ska efterlikna en turbinmotor. Även bensinmotorn har binär ljudtrimning. Förbränningspuritaner får säga vad de vill, resultatet är fantastiskt. Få, om någon, skulle gissa att den fylliga tonen kommer från en trecylindrig motor. Detsamma gäller gångkulturen. Elmotorn suddar ut turbofördröjningen och den sexväxlade automatlådan petar i växlarna med imponerande hastighet.


Aktiveringen av motorn är sömnlöst mjukt. Vid fullgasacceleration i hybridläge finns en fördröjning innan växellåda och förbränningsmotor hittar rätt. I8 är snabb till 100 km/h, men den största sensationen får man på högsta växeln från 80 km/h och vidare.


I8 är bekväm, spännande att köra och – inte minst – seriöst snabb. För bilentusiaster har framtiden aldrig verkat mer lovande.

 

BMW i8

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 1 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 1 359 000 kr.
Motor: Bensin, rak trea, 1 499 cm3, turbo. Samt elmotor.
Effekt: Bensin 231 hk. Vridmoment 135 Nm. Elmotor 131 hk. vridmoment 250 Nm. Sammanlagd effekt: 362 hk.
Snittförbrukning: 2,1 l/100 km.
CO2: 49 g/km.

Prestanda: 0–100 4,4s, toppfart 250 km/h.
Mått: Längd 469, bredd 194, höjd 129 cm.
Läs mer på: www.bmw.se

 

Testad av Anders Helgesson

 

BMW i8 interiör

 

Aerodynamiska kanaler
Det går att studera i8 i timtal och hitta nya aerodynamiska finesser. Frontens luftkanaler, luftkanalerna vid dörrarnas nederkant, fenorna som styr luften genom desamma (ej synliga på bild), bakstammens alla överlappande ytor och inte minst ”vingarna” som vilar från taket ned mot bakljusen. Men luftmotståndet är inte extremt lågt. Cd-värdet är 0,26, det är något högre än för Mercedes B-klass.

 

Effektiva Laserljus
Laser har mycket liten divergens, ljuset sprider sig inte åt kanterna som en vanlig glödlampa. För att nå samma ljusmängd som konventionella halogenlampor förbrukar lasern väsentligt mindre energi. Föraren får ett betydligt bättre, mer dagsljusliknande, ljus. Med provbilens LED-ljus har helljuset en räckvidd på 200 meter, med tillvalet laserljus (ännu ej prissatta) blir ljuskäglan 600 meter lång.

 

Asynkron elmotor
Elmotorn är utvecklad av BMW och är av samma typ som i elbilen BMW i3, i i8 är dock effekten sänkt något från 170 till 131 hästkrafter. BMW menar att motorn är ovanligt kompakt då man tack vare ny teknik har en effektivare lindning av motorns stator. För att göra en motor går det åt ungefär två kilometer koppartråd.

 

Smarta material
Utöver kolfiber, kompositplaster och aluminium använder man även magnesium. Det lätta materialet används bland annat i instrumentpanelen. De rör som används till friskluftssystemet är gjorda av skumplast, vilket gör de ungefär 60 procent lättare jämfört med konventionella rör. En bieffekt är minskat buller från klimatanläggningen.

 

Smala däck
20-tumsfälgens turbindesign ska minska mängden turbulent luft över hjulhusen. Bakdäcken mäter 215/45. BMW 6-serie med motsvarande fälgstorlek får bakdäck i 295/35 profil. Ett smalt däck minskar framför allt rullmotståndet men påverkar även luftmotståndet. Låsbara hjulbultar kostar 200 kronor extra. Provocerande när bilen kostar nära 1,4 miljoner kronor.


Vätskekylda batterier
Battericellerna är av litiumjontyp och indelade i moduler. Modulerna monteras i en aluminiumlåda i bilens ”kardantunnel”. Totalt är batteriet på 7,2 kWh. För att tåla höga effektuttag och belastningen från bromskraftsåtervinningen är batterierna vätskekylda. Vid behov kan hela eller delar av batteriet bytas.


Extrem bensinmotor
Moduluppbyggd trecylindrig motor från Mini Cooper. Överladdning med turbo ger 231 hästkrafter, rekord för en serieproducerad trecylindrig motor. Även den sexväxlade automatlådan kommer från Mini. Motorpaketet är fäst i en aluminiumram vilken fästs mot kolfiberstrukturen.