BMW X4 Xdrive 30d

Provkörning

BMW X4

Vill du ha en sportbil, men behöver en fyrhjulsdriven suv? Då är det här kanske något för dig. BMW X4 är lillebror till BMW X6, som hånades när den kom 2008.


Vem skulle köpa en opraktisk sportbilssuv? Många, drygt 250 000, skulle det visa sig. Därför var det inte förvånande att BMW för ett år sedan släppte den här mindre och smidigare modellen, som är en coupéversion av X3.


Vi kör till de jämtländska fjällen via inlandsvägen E45 och guppiga riksväg 321 söder om Storsjön. Vi kör också ett antal mil på smala och dåliga grusvägar runt Åre.

 

Bakom ratten på BMW X4 är känslan med sportstolar och sluttande tak att man kör en sportig coupé, särskilt på fina breda vägar. Men på gropiga 321:an är man glad över det kraftiga chassit och den elektroniska stötdämparkontrollen (tillval) tillsammans med den variabla sportstyrningen (standard).


Och när vi ger oss ut på små, smala fjällvägar är vi tacksamma för BMW:s förträffliga fyrhjulsdrift och markfrigången på 20 centimeter.


Även om X4 inte kan jämföras med de värsta bruksjeeparna är framkomligheten fullt tillräcklig.


Vi kör råstarka 30d-motorn på 258 hk, vilket ger ett pris på strax över en halv miljon. Nöjer man sig med den något svagare 20d, på 190 hk, sparar man 100 000 kronor.


BMW X4 har mycket attityd, men det kostar. Jämfört med X3 är sikten bakåt riktigt dålig, coupén är trängre och den sluttande coupébakluckan försämrar lastutrymmet något. Men är man på jakt efter en sportig bil som trivs bortom den asfalterade världen, då är det här ett bra val.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 7 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 520 500 kr.
Motor: Diesel, rak sexa, 2993 cm3, turbo.
Effekt: 258 hk. Vridmoment 560 Nm.
Snittförbrukning: 5,9 l/100 km.
CO2: 156 g/km.

Prestanda: 0–100 5,8 s, toppfart 205 km/h.
Mått: Längd 467, bredd 188, höjd 162 cm.
Läs mer på: www.bmw.se

 

Testad av Michael Jonsson

 

BMW X4 interiör

BMW X4 interiör

BMW X4 interiör