Fritidsvagnen - husvagn för alla

Fritidsvagnen

 

Veckokalendern är tom, horisonten öde och upplevelseboken öppen för nya noteringar. En husbil eller husvagn ger frihetskänsla, en känsla som nu kan delas av fler. Lätta ”Fritidsvagnen” ger möjlighet att prova campinglivets fröjder till en rimlig peng.

 

Lågt pris och låg vikt är Fritidsvagnens kärnvärden. Totalvikten är 750 kilo, därför räcker ett vanligt B-körkort även om dragbilen har en totalvikt på 3 500 kilo. Det lär glädja en och annan pickupägare. Dessutom är vagnen skattebefriad.
Vi lät fotograf Erik Hagman och testlagets Per-Julius Kronberg prova på campinglivet med Fritidsvagnen.


Erik, är du en erfaren husvagnscampare?
– Nej, det vill jag inte påstå. Jag är mer en tältkille.


Berätta lite om vad du hade på kroken?
– Husvagnen kallas Fritidsvagnen Active. Reklamen säger: ”Den har ett attraktivt pris lämpat för att stötta din värdefulla fritid.”
Jag tolkar det som att den tänkta användaren inte är en traditionell campare utan någon som använder vagnen som en accessoar till fiskespöt, surfbrädan eller svampskogen.


Lite långsökt, för även om 105 000 kronor är billigt för en husvagn är det mycket pengar jämfört med ett tält.
– Men visst är det bekvämt att vakna ”on location” i en säng. För resten, det går att skruva av hjulen och sätta på skidor, då kan vagnen dras bakom en skoter. Då snackar vi livsstil.


Per-Julius, det var du som körde ekipaget. Hur var det?
– Problemfritt. Husvagnar kan rycka och slita en del, men inte den här. Vagnen är minst sagt smidig, framför allt vid backning.


Den ryms med marginal på en vanlig p-plats. Vi hade en Golf kombi som dragare. Med 105 dieselhästkrafter kan man inte räkna med att vara först till 80 km/h, men den fungerade perfekt.


Erik, ni styrde norrut, blev det Orsa camping?

– Det stämmer, en natt på ”Dalarnas rivera”. Jättefin sandstrand och lite olika typer av ställplatser för husvagn och husbil. Resan gjordes under lite av lågsäsong, vi missade sommarens fröjder såsom allsång med Kalle Moraeus, Barnfestival och After beach. Men det gjorde inget, den vackra naturen var mer än nog underhållning. Grymt fin camping.


Hur var livet i vagnen då?
– Den är inte stor men ljus och proper. Det finns spis, kyl, vask, skåp och lådor, det går att vara ”självförsörjande” om man vill. Beroende på inredningsval ska det gå att sova upp till tre vuxna och ett barn.


”Vår” vagn hade en toalett vilket i praktiken begränsar sovmöjligheterna till två vuxna. Vagnen kan användas vintertid, därför finns en värmare. Det hade varit bra om vi hade klurat ut det före den första frostnatten. Vagnen var utkyld på morgonen.


– För tre, fyra dagars minisemester tycker jag att Fritidsvagnen Active fungerar finfint. Mycket längre vistelse än så tror jag blir påfrestande. I alla fall om Per-Julius ska med, karln får ett sågverk att påminna om morgonandakten.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 6 2015

Fritidsvagnen Active NTL

Pris: 125 000 kr. (Basversionen 105 000 kr.)
Längd (med dragbom): 450 cm.
Bredd: 205 cm.
Höjd: 255 cm.
Tjänstevikt: 690 kg.
Totalvikt: 750 kg.
Läs mer på: www.fritidsvagnen.se


Husvagnens chassi är galvaniserat. ”Huset” av glasfiber har fyra centimeter isolering i golvet, tak och väggar tre centimeter. Stödben är standard, förtält är ett tillval för cirka 12 000 kronor. Den omåttligt tuffa skidsatsen blir din för cirka 19 000 kronor. Det går att få en utvändig dusch för knappt 6 000 kronor.

 

Fritidsvagnen säljs via företagets hemsida. Två års fabriksgaranti och ett års assistansservice ingår i priset. Behöver något åtgärdas sköter Mekonomenverkstäderna service

 

Fritidsvagnen - gasol

Gasolkofferten rymmer två 11-kilos gasflaskor.

 

Fritidsvagnen kök

Det mesta camparen behöver finns. 60-liters kyl.

 

Fritidsvagnen bodel

Litet och kompakt med plats för två vuxna.

 

Fritidsvagnen bakdel

"Dragkrok" för cykelhållare och andra tillbehör.