Mazda MX-5

Provkörning

Mazda MX-5 Miata

Ingen annan sportbil har tillverkats i fler exemplar än Mazda MX-5 ”Miata”. Drygt 950 000 exemplar har det blivit hittills. Och nu är fjärde generationen här.

 

Varje vår när jag plockar fram min MX-5 från 1991 fungerar den som en köremotionell resetknapp: Oj!

Är det så här det är att köra bil på riktigt?


Mina förväntningar på nya MX-5 är därför, milt uttryckt, höga. Med ett tålamod som en femåring på julaftonsmorgon var morgonflyget från Arlanda till Barcelona en plåga. Landar vi inte snart?


Solen skiner på en rad omsorgsfullt uppradade MX-5:or. Tidigare generationers mjuka former har bytts mot skarpskurna drag. Vecket längs karossidan ska påminna om kalligrafi konst. Suffletten fälls för hand, övningen tar 3-4 sekunder i anspråk. Förar positionen har sänkts med två centimeter jämfört med föregångaren. Det ger en omslutande känsla och mindre turbulens i sittbrunnen.


Ett tryck på startknappen. En munter ton bubblar ur de högblanka avgasrören. Motorn är monterad bakom framaxeln och skickar 131 hästkrafter till bakhjulen. Som alternativ till 1,5:an finns en 29 hästkrafter starkare tvålitersmaskin.


Växelspaken är en kort och knubbig sak med kärva slag. Känslan är befriande mekanisk och svårartat vanebildande.


Och så till det viktiga: Är nya MX-5 en gåshudsframkallande resetknapp för den körtrötte? Ja!


Styrningen är vaken, steget otvunget lätt, motorn varvar som om var dag vore den sista. Men det bästa av allt: Chassibalansen är så välavvägd att det går att skratta käken ur led utan att det behöver gå på två hjul genom kurvorna. Säg det inte till någon, men den här dagen hade jag kunnat betala för att få arbeta.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 7 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 224 900 kr.
Motor: Bensin, rak fyra, 1496 cm3.
Effekt: 131 hk. Vridmoment 150 Nm vid 4800 r/min.
Snittförbrukning: 6,0 l/100 km.
CO2: 139 g/km.

Prestanda: 0–100 8,3, toppfart 204 km/h.
Mått: Längd 392, bredd 173, höjd 124 cm.
Läs mer på: www.mazda.se

 

Testad av Anders Helgesson

 

Mazda MX-5 interiör

Mazda MX-5